چرا مسئولان در مقابل کارگران و مستمری بگیران معترض سکوت کرده اند؟

چرا مسئولان در مقابل کارگران و مستمری بگیران معترض سکوت کرده اند؟

به گفته حسین حبیبی؛ عضو هیأت رئیسه شورای عالی شوراهای اسلامی کار، تعداد کارگران معترض به مصوبه هیأت وزیران مبنی بر افزایش بیش از 2000 نفری حقوق همه کارکنان دولت (از جمله کارکنان دستگاه‌های دولتی) به 29 خرداد افزایش یافت. بیش از 2000 امضا مصوبه شماره 2148 7 هیأت وزیران حداکثر تا هفته جاری توسط دیوان عدالت اداری ابطال می شود.

بر اساس اعلام شورای عالی، حدود 200 هزار کارگر در سازمان های دولتی یا نیمه دولتی از جمله وزارت نیرو، نفت، مترو تهران، شرکت اتوبوسرانی، کارگران شهرداری، معادن و صنایع وابسته به افزایش 57.4 درصدی دستمزدها تاکید دارند. کار یدی. این مبلغ افزایش یافته و با مصوبه هیأت وزیران مبنی بر افزایش 10 درصدی دستمزدها همخوانی ندارد. این در حالی است که بسیاری از بنگاه های دولتی یا دولتی به صراحت اعلام کرده اند که مایل به اجرای این مصوبه نیستند و هیئت دولت نیز همین مصوبه را از 24 اردیبهشت برای افزایش 10 درصدی دستمزد دولت جمعی کارگری اجرا خواهد کرد. .

با ادامه بلاتکلیفی تشکل های کارگری شهرداری تهران روز گذشته جلسه علنی برگزار کردند و نمایندگان این تشکل ها خواستار ابطال مصوبه دولت شدند. اطلاعیه این جلسه که با حضور نمایندگان شوراهای اسلامی کار و انجمن های صنفی کارگری در محل دفتر مرکز هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران برگزار شد. شکایت در دیوان عدالت اداری ثبت شد.

رسانه ها تعداد کارگران شهرداری تهران را نزدیک به 120 هزار نفر اعلام کردند که نیمی از آنها کارگر انبوه و پیمانکار و نیمی دیگر مشمول قانون کار و کار کشور بودند و با وجود اینکه بیش از دو سوم آنها کارمند قانون کار بودند. . حقوق خود را به صورت علی الحساب 40 درصد مانند دی ماه 1400 دریافت کردند و حتی برخی از آنها با هزینه شهرداری کمتر دریافت و یا کمتر دریافت کردند.

سکوت دولت در برابر اعتراضات روزافزون کارگران در حالی است که نمایندگان مجلس در روزهای اخیر خطاب به دولت، با تاکید بر غیرقانونی بودن تصمیم هیئت دولت، از دولت خواستند که به قانون بازگردد. نامه نگاری نماینده دشتستان در مجلس با معاون اول رئیس جمهور، نامه نگاری رئیس کمیسیون اجتماعی با رئیس جمهور، تذکرات دبیرکل خانه کارگر و رئیس فراکسیون کارگری درباره تخلف آشکار از قانون. توسط دولت؛ الزام دولت به رعایت قوانین کار و همچنین تسری مصوبات شورای عالی کار به کلیه کارگران کشور.

حزب اسلامی کار در بیانیه اخیر خود با انتقاد از عدم پرداخت مطالبات مستمری بگیران از سوی دولت، از دولت و مجلس خواسته است که به درخواست های جامعه کارگری اعم از مستمری بگیران و کارمندان پاسخ مثبت دهند. این سازمان به عنوان بزرگترین سازمان بیمه گر کشور که بیشترین تعداد مستمری بگیران و مستمری بگیران را پوشش می دهد، امروز در وضعیت هشدار قرار دارد. مستمری بگیران، مستمری بگیران، از کارافتادگان و بازماندگان طولانی مدت حداقل سرمایه خود را در صندوق بیمه نگه می دارند تا بتوانند در دوران بازنشستگی از آن استفاده کنند.

سازمان تامین اجتماعی به عنوان یک صندوق بین نسلی جهانی برای ایجاد امنیت روانی و اجتماعی، امید به آینده و معیشت بیشتر جامعه حال و آینده برای نیروهای مولد، کارفرمایان و بازنشستگان باید به تعهدات و مسئولیت های خود عمل کند. متاسفانه این مهم فراموش شده است. با روی کار آمدن دولت سیزدهم و مجلس یازدهم، قشر زحمتکش بازنشسته کشور نه تنها اقدامات موثر و بهبودبخش این دو قوه را نمی بینند، بلکه هر بار می بینند که دولت و مجلس چگونه موانعی را برای برآوردن نیازهای خود ایجاد می کنند. و سازمان . .

مخالفت اولیه با تعریف ردیف بودجه سازمان تامین اجتماعی در بودجه 1401 که با مذاکره نمایندگان کارگری و نمایندگان مجلس محقق شد، یکی از مهمترین موضوعاتی بود که همواره سرلوحه مطالبات جامعه کارگری بود. هم اکنون با تصویب و ابلاغ مصوبه هیات مدیره صندوق تامین اجتماعی مبنی بر افزایش حقوق بازنشستگان بیمه ای شاهد تعلل دولت هستیم. این در حالی است که درآمد کارگران به صورت تورم (دستمزد مجازی) نه افزایش دستمزد واقعی، بلکه کاهش قدرت خرید در دو ماهه نخست امسال که امروز دیگر حتی تاثیری در بهبود معیشت ندارد. بازنشستگان به دلیل افزایش وحشتناک قیمت کالاها و خدمات؛ همین امر باعث شده است که زندگی بازنشستگان در سختی ها و مصائب فراوان تحت تأثیر این نوع نگاه قرار گیرد.

از این رو از دولت سیزدهم، مجلس و سایر مسئولان انتظار داریم که به غفلت جامعه کارگری و بازنشسته پایان دهند و تمام تلاش خود را برای رسیدن به این مهم به کار گیرند: جامعه کارگری اعم از شاغل و بازنشسته که بی شک تعلل آن است. جایز است خیر، انتظار دارند حقوق و مطالباتشان اعمال شود که افزایش واقعی دستمزد و علاوه بر تورم و همچنین ۲۵ درصد معوقات و صدور مستمری و معوقه در فروردین و اردیبهشت است. 1401 یکجا پرداخت شود.

کمترین میزان مستمری در صندوق های دولتی 50 تا 60 درصد بیشتر از دریافت کنندگان حداقل مستمری در تامین اجتماعی است. به همین ترتیب، طبقه متوسط ​​مستمری بگیران دولتی بسیار بیشتر از سایر سطوح صندوق تامین اجتماعی حقوق می گیرند. با افزایش 57.4 درصدی حداقل مستمری صندوق تامین اجتماعی، باز هم شاهد عقب ماندن حقوق بازنشستگان از حداقل مستمری دریافت کنندگان وجوه دولتی خواهیم بود. بنابراین دولت باید بر اساس مصوبه شورای عالی کار میزان مستمری های تامین اجتماعی را افزایش دهد و از مخالفت خودداری کند.

تورم لجام گسیخته نتیجه تحریم ها و سوء مدیریت داخلی است که با وجود افزایش دستمزدها، هر روز کارگران را فقیرتر و فقیرتر می کند. ما علاوه بر دولت می خواهیم که تورم ایجاد نکند و از تمام توان خود و بدنه کارشناسی و علمی جامعه برای کنترل گرانی ها استفاده کند. امنیت اشتغال کارگران با توجه به اردوی ذخیره بشدت کاهش یافته و نظارت بر رفتار شرکت ها از سوی مسئولان مربوطه به حداقل رسیده است. انتظار داریم مسئولان نظارت خود را بر اجرای کامل و کامل قانون کار در واحدهای تولیدی تقویت کنند.

به گفته مسئولان، سهم دستمزد در قیمت تمام شده کالا زیر 10 درصد است. این دیدگاه برخی کارفرمایان درباره ارتباط مستقیم افزایش دستمزد و تعدیل نیروی کار به پروژه ای تکراری تبدیل شده است که سال هاست تکرار می شود. افزایش دستمزد کارگران نه تنها باید نیروی کار را کاهش ندهد، بلکه باید توان مالی جامعه کارگری را افزایش داده و تلاش آنها را افزایش دهد و تقاضا را افزایش دهد و در نهایت تولید را تحریک کند.

سازمان تامین اجتماعی تنها نهادی است که در حوزه حمایت اجتماعی در بخش بازنشستگی و درمان غیردولتی فعالیت می‌کند. عدم توجه به این نهاد پیامدهای مخرب امنیتی و اجتماعی را در پی خواهد داشت. از این رو از مجلس و دولت می‌خواهیم ردیف جداگانه‌ای در بودجه عمومی سالانه کشور ایجاد کنند که تعهدات جاری و گذشته دولت در قبال این سازمان را پرداخت کند و با کمک‌های مؤثر از فروپاشی آینده این سازمان جلوگیری کند. فساد با نابرابری و فقر نهادینه می شود که اعتماد عمومی را تضعیف می کند و طبیعتاً مشارکت عمومی را کاهش می دهد. از آنجایی که نظام جمهوری اسلامی بر اساس مشارکت و عدالت تشکیل خواهد شد، نمی توانیم بپذیریم که مبانی ارزشی و اسلام زیر پا گذاشته شود. به همین دلیل خواستار بازگشت همه بوروکرات ها و مدیران کشور به ارزش های انقلاب به ویژه با توجه به مطالبات جامعه کارگری هستیم.

حذف ارز 4200 تومانی التهاب بیشتری نسبت به افزایش قیمت بنزین در سال 1398 ایجاد می کند. بنابراین به دلیل ناتوانی دولت در تامین نیاز اقشار ضعیف جامعه، ایجاد زنجیره تامین متناسب با درآمد پایه آنها ضروری است. و نیازها تامین اجتماعی برای حل مشکلات و بهبود وضعیت معیشتی بیمه شدگان، افزایش یکپارچگی و انسجام، افزایش نقش آفرینی در اقتصاد ملی و گسترش خدمات و مسئولیت های خود نیازمند استفاده از ظرفیت و توانمندی شرکای اجتماعی بدون شکاف سیاسی است. “

کمپین های مردمی برای لغو مصوبه کابینه و بازگرداندن مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی در حال افزایش است.

مردم چاره ای جز ایجاد کمپینی با هدف رهبران قوا و مسئولان و تشویق به امضای این کمپین ها برای جلب توجه دولت ندارند. در سه هفته گذشته، حداقل چهار کمپین برای لغو تصمیم کابینه مبنی بر افزایش 10 درصدی حقوق کارکنان دولت و اجرای هر چه سریعتر مصوبات دولت در مورد بازنشستگان تامین اجتماعی راه اندازی شده است. یکی از طرفین، دبیر هیأت امنا، از نیروی انتظامی خواست.

“درخواست تصویب افزایش بیمه بازنشستگان در هیات وزیران”، “درخواست افزایش حقوق بازنشستگان”، “درخواست تصویب افزایش حقوق بازنشستگان بیمه”، “درخواست ابطال تبصره” 2 از هنر. قطعنامه 214887 کابینه “در 20 روز گذشته کمپین بوده است. 000 شهروند در این کمپین ها ثبت نام کرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید