چند نفر از ایرانیان در ایام نوروز بر اثر سفر ورم کردند؟

چند نفر از ایرانیان در ایام نوروز بر اثر سفر ورم کردند؟

مدیرکل نظارت و ارزیابی معاونت گردشگری از افزایش 50 درصدی قیمت هتل ها در سال 1401 و ظرفیت پذیرش 520 هزار نفر در شبانه روز در مراکز اقامتی رسمی در نوروز 1402 خبر داد.

اگرچه صحبت های مسئولان حکایت از عدم افزایش نرخ گردشگری در نوروز دارد، اما شواهد در شرایط فعلی گویای چنین ادعایی نیست. گلایه افرادی که از این حوزه بهره می برند این است که بلیت پیدا نمی کنند، هتل برای اقامت در نوروز مناسب نیست و یا عده ای برای فروش بلیط با هتل اقدام می کنند. حتی به گفته رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرت هوایی و گردشگری ایران، در حال حاضر هیچ تور زیر 10 میلیون تومانی به کیش و قشم نداریم، حتی بسته سفر به قشم به حدود 16 میلیون تومان می رسد. تا جایی که تقریباً می توان گفت که تور ترکیه ارزان تر از آن است.

افزایش قیمت حمل و نقل و بلیط هواپیما بر قیمت پکیج های تور نوروزی نیز تاثیر گذاشته و به گفته رفیعی شاهد افزایش 200 درصدی قیمت تورهای نوروزی هستیم.

یحیی نقی زاده محجوب (مدیرکل امور نظارت و ارزیابی معاونت گردشگری) در خصوص کنترل و نظارتی که بر قیمت تورها به ویژه در ایام نوروز اعمال می شود، گفت: بسته گردشگری شامل محصولات و عناصر مختلف از حمل و نقل و اقامت تا غذا و بیشتر نمی گوییم در سال گذشته (1401) در ارکان سفر شاهد افزایش سرعت نبوده ایم، بلکه می گوییم در ایام نوروز 1402 هیچ افزایش سرعتی در امکانات گردشگری نداشته ام. خلاصه ای از فعالیت های خود را از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دارند. علاوه بر این، وضعیت بخش مواد غذایی در این حوزه متفاوت خواهد بود، زیرا بخش های فعال در بخش پذیرایی، نرخ های خود را تابع وضعیت بازار هستند، سود معقول و متناسبی اعمال می کنند و غذا را تهیه می کنند.

وی ادامه داد: زمانی که قیمت پکیج تور افزایش می یابد به دلیل هزینه حمل و نقل، خدمات مربوط به اقلام سفر، عوارض، لیدر و … است. در واقع در حوزه اقامتی اعم از هتل، هتل آپارتمان و مسافرخانه افزایش قیمت نداریم. البته در سال 1401 نرخ مرکز مسکن یک بار در خرداد و یک بار در مهرماه افزایش یافت و می توان گفت در سال گذشته حدود 50 درصد افزایش و تعدیل نرخ در حوزه مسکن اجرا شد که بر اساس نظر بانک مرکزی و نرخ تورم اعلامی در شرکت انجام می شود.

نقی زاده در پاسخ به این سوال که آژانس داران از افزایش 200 درصدی هزینه سفر در ایام نوروز خبر می دهند، گفت: این موضوع باید تحلیل شود تا بدانیم افزایش هزینه سفر در چه بخش هایی رخ داده است. جزئیات این افزایش 200 درصدی کرایه سفر باید به ما اعلام و تایید شود و اگر ببینیم مربوط به اقامتگاه و هتل است حتما وارد عمل می شویم. اگر بدانیم 70 درصد این افزایش قیمت مربوط به هتل است، وارد منطقه نظارت قیمت اقامتگاه می شویم، اما این افزایش قطعاً مربوط به هتل نیست و شاهد همان افزایش 50 تا 60 درصدی در منطقه هستیم. اقامت در طول سال

مدیرکل نظارت و ارزیابی معاونت گردشگری در خصوص افزایش قیمت هتل ها در سال آینده نیز گفت: افزایش قیمت هتل ها قابل پیش بینی نیست. بر اساس این آیین نامه هر ساله در شهریور ماه با استعلام نرخ تورم از بانک مرکزی، نرخ ارز تحلیل و قیمت هتل ها اعلام می شود. اگر شرایط خاصی مانند سال گذشته پیش بیاید، ممکن است دو بار نرخ را تعدیل کنیم، اما در غیر این صورت چنین طرح تعدیل دو نرخی نداریم و روال هر سال اعمال می شود.

وی همچنین به ظرفیت اقامتی کشور اشاره کرد و گفت: ظرفیت اقامتی رسمی کشور که در تسهیلات گردشگری دارای مجوز محقق می شود، حدود 520 هزار نفر در شبانه روز است که شامل واحدهایی است که عمدتاً برای این منظور ایجاد می شوند مانند هتل ها. هتل آپارتمان ها، مهمانسراها و غیره در ایام نوروز و بسیاری از مسافران از مکان هایی استفاده می کنیم که به آنها اسکان اضطراری می گوییم. تعداد این واحدها بیش از 2 میلیون نفر در شبانه روز است که شامل کمپین ها، مدارس و … می شود.

دیدگاهتان را بنویسید