چگونه وام مسکن بگیریم؟

ساعت: 10:17
تاریخ انتشار: 1300/10/18
کد خبر: 1798720

یکی از تسهیلاتی که برای ساخت و یا خرید مسکن در نظر گرفته شده، اوراق مسکن است که مبلغ آن با توجه به شرایط افراد (تجرد، ازدواج و محل سکونت) متفاوت است و قیمت آن با توجه به عرضه و تقاضای بازار متغیر است و افراد می توانند آن را تهیه کنند. اوراق قرضه را از طریق بازار خارج از بورس خریداری کنید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اوراق قرضه مسکن یا TSE ها وام هایی هستند که برای خرید ملک یا زمین توسط بانک مسکن صادر می شود و در بازار خارج از بورس معامله می شود. کاربر املاک و مستغلات از آنها استفاده می کند و موافقت می کند که آنها را در طول زمان بازپرداخت کند، معمولاً از طریق یک سری پرداخت های منظم، در این مدت ملک به عنوان وثیقه برای وام عمل می کند.

برای خرید این اوراق، متقاضی باید با دریافت کد بورسی از کارگزار اقدام به خرید اوراق کند. به عنوان کارمزد معامله، درصدی از حساب سرمایه گذار هنگام خرید و فروش اوراق تسهیلات مسکونی از حساب سرمایه گذار کسر می شود. همچنین می توان برای خرید تسهیلات بانک مسکن به شعب بانک مسکن مراجعه کرد.

بانک مسکن هر ماه اوراق جداگانه منتشر می کند که قیمت آنها متفاوت است. بر روی نماد معاملاتی این اوراق، نام ماه و دو رقم آخر سال انتشار را مشاهده می کنیم که تاریخ انتشار و امکان استفاده از اوراق را نشان می دهد. به عنوان مثال، TSE 9905، i.e. بانک این برگه را در آگوست 1999 منتشر کرده است.

زمان بندی اسناد مهم است. اگر فردی بلافاصله قصد استفاده از اوراق خریداری شده توسط خود را داشته باشد، می تواند ارزان ترین اوراق موجود در بازار سرمایه را خریداری کند. ارزان ترین اوراق قرضه اوراقی هستند که زمان کمی برای فسخ دارند. با توجه به اینکه نحوه ارائه اوراق خریداری شده در بازار با یکدیگر تفاوتی ندارد، تنها نکته ای که باید در نظر داشت این است که با توجه به مدت زمانی که می توان از طریق بانکی صرف کرد، امکان استفاده از اوراق خریداری شده وجود داشت. مدت زمان ماندگاری اوراق از لحظه انتشار تا دو سال پس از آن است که پس از گذشت 2 سال از تاریخ انتشار اوراق باطل شده و دیگر امکان اخذ وام وجود ندارد.

پس به بیان ساده، پس از اینکه مشخص شد ملک مورد نظر شرایط اخذ وام را دارد، فرد اوراقی را که در پرتفوی قابل مشاهده است خریداری می کند، در واقع اوراق بر اساس کد ملی صادر می شود. فرد و بانک مسکن بر اساس تعداد اوراق خریداری شده چک صادر می کند. سپس خریدار، فروشنده و نماینده بانک برای انتقال سند به دفترخانه مراجعه می کنند و نماینده بانک چک را به فروشنده تحویل می دهد و خانه تا پایان پرداخت قسط در رهن بانک می ماند.

همانطور که گفته شد، اندازه و قیمت اوراق قرضه متفاوت است. به عنوان مثال مجردان پایتخت 240 و متاهلین ساکن پایتخت نیز می توانند 480 میلیون تن وام دریافت کنند. سقف این تسهیلات برای مراکز استان ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر برای مجردها 160 میلیون تن و برای زوجین 320 میلیون تن گوجه فرنگی است. این مناطق قیمت آن بر اساس عرضه و تقاضا در بازار تعیین می شود. به عنوان مثال با توجه به قیمت های اخیر، تسه دی در سال 1398، 94400 و تسه آذر 1400، 99،300 جلد.

انتهای پیام/

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید