کارت ملی مادران حق خودرو 100 میلیون تومان/ نیمی از تولید خودرو به مدت دو ماه بین مادران توزیع می شود.

کارت ملی مادران حق خودرو 100 میلیون تومان/ نیمی از تولید خودرو به مدت دو ماه بین مادران توزیع می شود.

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: نیمی از تولید این ماه و یک ماه آینده صنعت خودرو به طرح حمایت از مادران اختصاص می یابد.

زهرا علی اکبری – در حال حاضر قیمت خودرو در بازار ایران بسیار زیاد است. قیمت خودرو در کارخانه تفاوت بسیار چشمگیری با قیمت خودرو در بازار دارد و در این میان عرضه خودرو در بورس قیمت سومی را برای خودروهای ایرانی ایجاد کرده است.

امیرحسن کاکایی در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین با تاکید بر اینکه متأسفانه کل اقتصاد ایران در شرایط بحرانی به سر می برد و مسئولان هر روز با تصمیمات و صحبت های خود بر دامنه این بحران می افزایند، اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر اقتصاد کشور در شرایط بحرانی قرار دارد. او در شرف تحقق این وعده است.

وی در توضیح این مطلب افزود: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده 50 درصد خودروهای تولید شده در ماه جاری و ماه آینده به طرح مددکاری مادران اختصاص می یابد. از سوی دیگر 20 درصد تولید صرف تعویض خودروهای فرسوده می شود. آیا چنین تصمیمی برای ایجاد بحران در بازار خودرو کافی نیست؟

خرید و فروش کارت ملی مادران درج شده در خودرو

کاکایی خاطرنشان کرد: متاسفانه با تصمیمات اتخاذ شده کارت ملی مادران مشمول خرید و فروش خودرو با قیمت یکصد میلیون تومان می شود. این رانت هنگفت باید مورد توجه سیاستمداران قرار گیرد.

این مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه حمایت های باروری باید از بودجه دولتی انجام شود، گفت: در حال حاضر این حمایت از جیب سهامدار انجام می شود و این یک مشکل بزرگ است.

وی با اشاره به اینکه بیش از 9 میلیون نفر در آخرین طرح قرعه کشی شرکت کردند، گفت: بالاخره یک قرعه کشی رایگان دارید که باید وارد شوید و ببینید شانس برنده شدن دارید یا خیر.

وی در توضیح این مطلب ادامه داد: بر اساس آمار 1400 نفر از این افراد موفق به تهیه خودرو می شوند اما 9 میلیون نفر برای شرکت در این قرعه کشی در صف ایستاده اند و این موضوعی است که سیاستمداران باید به آن فکر کنند.

سه راه حل برای یک مشکل

کاکایی با اشاره به اینکه سه راه حل برای حل بحران بازار خودرو وجود دارد، گفت: اولین راهکار این است که خودروساز خودروی خود را به قیمت حاشیه بازار بفروشد که با توجه به شرایط کشور امکان پذیر نیست. از طرفی سال هاست که طرح قیمت گذاری دستوری را پیش می بریم و مشکلمان حل نشده است، اما همچنان اصرار داریم این طرح را ادامه دهیم، بنابراین راه دوم یعنی دور زدن سیاست قیمت گذاری دستوری نیست. امکان پذیر است. راه سومی هم باقی می ماند که البته ایرانی ها آن را ابداع کردند.

وی گفت: این شیوه فروش خودرو در بورس است که متاسفانه هر روز درباره آن صحبت می شود و تشنج های جدیدی در بازار ایجاد می کند.

کاکایی تاکید کرد: یک روز می گویند با فروش خودرو در بورس مشکلات حل می شود، روز دیگر می گویند این راه غیرقانونی است. عرضه خودرو در بورس نمی تواند بلافاصله مشکل را حل کند، اما چون عده ای عادت دارند به جای مدیریت اقتصاد، رانت را مدیریت کنند، هر روز علیه این ماجرا می جنگند و حرف می زنند.

وی با اشاره به اینکه نمایندگانی که به رئیس شورای رقابت درباره غیرقانونی بودن فروش خودرو در بورس نامه نوشتند، مفاد قانونی را رعایت نکردند، گفت: ای کاش این وکلای محترم پاسخ می دادند که در زنجیره تولید چه مشکلاتی داشتند. سالهایی که وکیل بوده اند ماشین در ایران برده شده است.

وی گفت: پیش از این مشکل فقط برای خودروساز بود اما اکنون حتی در بخش قطعات یدکی و نفت نیز مشکل داریم، بنابراین مشخص است که درگیر یک بحران جدی هستیم که کل اقتصاد و خودرو را تحت تاثیر قرار داده است. زنجیره صنعت.”

وی با تاکید بر اینکه فروش خودرو در بورس تنها راه فعلی است، گفت: تمام خودروهای تولید شده باید در بورس عرضه شود تا مشکل حل شود، در حالی که 70 درصد محصولاتی مانند 207 خارج از بورس به فروش می رسد.

وسیله نقلیه چند کرایه مختص ایران است

کاکایی ادامه داد: هیچ کشوری خودروی چند تعرفه ای ندارد. آقایان حاضر نیستند بار روش بازار را به دوش بکشند و ترجیح می دهند از روش چینی برای مدیریت اقتصاد استفاده کنند، اما متاسفانه از همان روش چینی به درستی استفاده نمی کنند. در نتیجه نه از روش ژاپنی و کره ای که روش اقتصاد بازار است استفاده می کنیم و نه روش دولت چین را به درستی اعمال می کنیم و در این بین نه مانند چین می شویم و نه مانند ژاپن و کره.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: از سال 1397 قرار بود سهام تودلی ایران خودرو و سایپا واگذار شود اما قانون اجرا نشد و در جایی که قانون به نفع نیست، آن را تغییر می دهند. و بعد بحث می کنیم که چرا مشکلات حل نمی شود، طبیعی است که وقتی حتی قانون تجارت به درستی اجرا نمی شود، انتظار حل بحران را نداشته باشیم.

وی در توضیح این مطلب افزود: در هنر حکم می کنند که خودرو باید ارزان باشد. ، باید خسارت وارده را نیز بپردازد. الان می بینیم که طرح ارتقای بچه ها را هم از جیب سهامداران می خواهند اجرا کنند و این بحران جدی است.

دیدگاهتان را بنویسید