کارگران ایران تایر دست به اعتصاب زدند

کارگران ایران تایر دست به اعتصاب زدند

روز یکشنبه تعدادی از کارگران شرکت ایران تایر در اعتراض به شغل و پرداخت تبعیض بین کارکنان این شرکت در محل کار حاضر نشدند.

به گزارش ایلنا، «اکبر قربانی» دبیر اجرایی خانه کار غرب تهران گفت: اکثر کارکنان شرکت ایران تایر را کارگران قراردادی و غیررسمی تشکیل می دهند که با وساطت شرکت های پیمانکاری استخدام می شوند. بسیاری از این قوا به وضعیت حقوقی متفاوت خود اعتراض دارند.

وی با بیان اینکه قدرت این نیرو حدود 600 نفر است، تصریح کرد: ماهیت و شکل کار این نیرو با سایر نیروهای قراردادی و رسمی شرکت تفاوتی ندارد، اما کارکنان این شرکت در پرداخت، تولید عاری از تبعیض هستند. پاداش، مزایای کار و غیره نیروهای معاهده و نیروهای معاهده از نیروهای رسمی و دائمی احساس نارضایتی می کنند.

دبیر اجرایی خانه کار غرب تهران، اعتراض کارگران ایران تایر را صرفا صنفی دانست و گفت: اگر تبعیض محیط کار بین نیروهای مختلف و اختلاف دستمزد بین نیروها برطرف نشود، شاهد مشکلات جدی تولید برای همه شرکت ها خواهیم بود. که رنج می برند این وضعیت است.

قربانی با انتقاد از پدیده استخدام نیروی کار و شرکت های پیمانکاری رسمی گفت: برخی از افرادی که با مدیران شرکت های مختلف ارتباط و اجاره نامه دارند در سال های اخیر با ثبت شرکت اقدام به راه اندازی شرکتی برای برون سپاری و خطوط و پروژه های شرکت کرده اند. شرکت های خصوصی مختلف و کارمندان دولتی و نیمه خصوصی. کارگرانی که بدون قرارداد استاندارد معتبر استخدام می‌کنند، در مقایسه با سایر کارگران قراردادی و رسمی با حداقل دستمزد به صورت قراردادی و روزانه کار می‌کنند و حتی بدتر از کارگران قرارداد موقت هستند. وی با بیان اینکه برخی از کارگران قراردادی با انجام کارهای تخصصی، حداقل دستمزد کارگران را دریافت می کنند، تصریح کرد: در واقع شرکت های پیمانکاری کار خاصی انجام نمی دهند و تنها با هماهنگی شرکت ها نیروی کار ارزان و بدون امنیت شغلی جذب می کنند. و پاداش تولید با پرداخت نکردن دستمزدها و مزایا عادلانه هزینه های مدیران شرکت را کاهش می دهد.

دبیر اجرایی خانه کارگر غرب از تهران گفت: بررسی ها نشان می دهد که در ایران تایر تسهیلات بسیاری از جمله بازنشستگی پیش از موعد، مزایای مختلف و پاداش تولید، مازاد درآمد بیشتر برای کارگران رسمی و پیمانی باعث آزار کارگران قراردادی و دستمزد روزانه آنها شده است. حتی گاهی اوقات کارهای مشابهی انجام می دهند. این وضعیت مختص ایران تایر نیست و امروزه در بسیاری از شرکت ها و واحدهای تولیدی دیده می شود.

در نهایت قربانی بیان می کند: برخی از کارگران احساس می کنند مورد استثمار قرار گرفته اند. شرکت های پیمانکاری مسئولیت را از دوش مدیران در حوزه های مختلف برداشتند و با برون سپاری کار، جذب نیروی کار بسیار ارزان را ممکن کردند. و این در حالی است که طبق قانون کار، این قراردادها ارزشی ندارند. طبق ماده 24 قانون کار، در کلیه مشاغلی که ماهیت کار آنها ثابت است، استخدام دیگر ماهیت قراردادی ندارد و کار پیمانی مربوط به کار ثابت با مدت موقت است، بنابراین پیمانکاران نمی توانند از عهده مسئولیت خود بردارند. در نهایت، مدیرانی هستند که باید به حقوق نیروی کار خود احترام بگذارند.

دیدگاهتان را بنویسید