کدام گروه از فرهنگیان از رتبه بندی معلمان حذف می شوند؟

کدام گروه از فرهنگیان از رتبه بندی معلمان حذف می شوند؟

حمیدرضا حاجی بابایی چند روز پیش از اجرای نهایی طرح نظام رتبه بندی معلمان خبر داد و گفت: این طرح شامل تمامی نیروهای آموزشی می شود؛ این طرح در قالب طرح رتبه بندی معلمان در حال اجراست. زیرا در آموزش و پرورش همه معلم هستند و در صورت لزوم به سمت های اداری منصوب می شوند و می توانند به معلمی برگردند و این چرخه به طور مستمر ادامه دارد.

اجرای طرح رتبه بندی معلمان یکی از مهمترین درخواست ها و درخواست های مربیان پرورشی است که مربیان برای آن تجمعاتی را در شهرهای مختلف کشور برگزار کرده اند. اما داستان با طرح رتبه بندی معلمان از کجا شروع شد؟ آغاز تاریخچه طرح رتبه بندی معلمان به سال 1390 برمی گردد، سالی که شورای عالی انقلاب فرهنگی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را تصویب کرد. در فصل هفتم، اهداف و راهبردهای عملیاتی این سند و در ذیل هدف دهم، یعنی. ارتقای جایگاه اجتماعی و جایگاه حرفه ای نیروی انسانی با تاکید بر نقش الگوها و جایگاه معلمان مورد تاکید قرار گرفت. این طرح ارائه شد. در مجلس در سال 92 در دولت دهم.

حاجی بابای وزیر وقت آموزش و پرورش در 11 تیرماه 1392 از تصویب نظام رتبه بندی حرفه ای معلمان در هیات وزیران خبر داد و از آن تاریخ به بعد کار برای تدوین این رتبه بندی آغاز شد. این طرح یک سال بعد در سال 93 بر اساس 4 رتبه شامل مربی معلم، دستیار، دانشیار و مربی معلم تعریف شد تا معلمی با هر سوابقی متناسب با تراز خود در دانشگاه دریافت کند. حداقل 80 درصد حقوقش در روزهای پایانی سال 1393، نظام عمومی رتبه معلمان با تغییرات بنیادین در کابینه در قالب قانون مدیریت خدمات کشوری به طور ریشه ای مجدداً برقرار شد. در شهریور ماه سال 94 ضوابط رتبه بندی مشاغل در طرح طبقه بندی معلمان در شورای حاکمیتی برای اجرای طرح رتبه بندی به تصویب رسید و در نهایت در سال 94 مرحله اول طرح رتبه بندی به پایان رسید که تنها 10 درصد از طرح رتبه بندی انجام شد. رتبه بندی طبق قول فرهنگیان وقت، قرار بود مرحله دوم طرح رتبه بندی معلمان در سال 95 و همچنین اجرای نظام واقعی رتبه بندی معلمان از ابتدای سال 96 اجرا شود که این امر محقق نشد و مجلس یازدهم بر روی رتبه بندی متمرکز شد و شروع به تغییر و چکش کردن صورت حساب کرد. دولت نیز اعلام کرده است که برای اجرای آن 25 هزار میلیارد بودجه اختصاص داده است.

عدم اجرای این طرح تاکنون یکی از گلایه های اصلی فرهنگیان است. وعده ها و تاریخ هایی برای اجرای رتبه بندی بارها از سوی برخی مسئولان داده شده که باعث بدبینی فرهنگیان شده است.

حجت الاسلام احمد حسین فلاحی گفت: تعدادی از ابهامات و مشکلات مالی لایحه نظام رتبه بندی در جلسه رسمی روز گذشته دادگاه رفع شد و مجلس رای مثبت داد. بر اساس مذاکرات مجلس و دولت، وام ۱۵ هزار میلیارد تنی برای اجرای نظام رتبه بندی ۱۴۰۰ تصویب شد و در سال بعد ۲۵ هزار میلیارد تن به تصویب رسید. بدین ترتیب در صورت تایید هیات امنا، نظام رتبه بندی معلمان معرفی می شود.

علیرضا پاک فطرت، رئیس مجمع نمایندگان استان فارس، اوایل بهمن ماه گفته بود که مجلس یازدهم طرح رتبه بندی معلمان را که سال ها نادیده گرفته شده بود، دنبال کرد و تا حصول نتیجه پای آن ایستاد. بر این اساس وی پیش بینی می کند تا پایان بهمن ماه یا قبل از عید امسال موضوع رتبه بندی معلمان برای اجرا به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شود. بهمن ماه تمام شد و یک ماه تا سال 1401 باقی است. امید فرهنگیان و معلمان معطوف به این روزها و وعده های نمایندگان مبنی بر تحقق طرح رتبه بندی تا 10 سال دیگر است.

دیدگاهتان را بنویسید