کدام معلمان باید رتبه 5 را در رتبه بندی معلمان بگیرند!

کدام معلمان باید رتبه 5 را در رتبه بندی معلمان بگیرند!

حدود 2000 معلم در سراسر کشور رتبه 5 را کسب کرده اند و از 900000 معلم، 10 درصد باید به رتبه 5 رسیده باشند. بنابراین طبق قانون 88 هزار معلم دیگر باید رتبه 5 را کسب کنند.

یکی از اعضای کمیسیون آموزش و علوم مجلس دلیل از دست دادن مربیان با تجربه تر در رتبه بندی معلمان را تشریح کرده است.
به همین دلایل، مربیان با تجربه در رتبه بندی معلمان بیشتر ضرر کردند!

عضوکمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره شکایت معلمان از بارگذاری اوراق و اسناد گفت: قوانین سنجش مطابق با قانون نبود.

نمرات تعیین شده برای معلمان در فرآیند ارزشیابی اعتراض های مختلفی را به همراه داشت، برخی به یافتن مدارک لازم و بارگذاری آنها، نداشتن اطلاعات لازم در مورد شاخص های ارزشیابی و یا تعیین نمره های غیرواقعی اعتراض داشتند.

وضعیت در نهایت باعث شد مسئولان متوجه شوند که اساساً آیین نامه ارزشیابی معلمان با اشتباه نوشته شده و اکنون تغییر این آیین نامه مهم است.

در حین رتبه‌بندی، معلمان بارها از تعارض با کاغذبازی و بارگذاری مدارک غیرمرتبط با تدریس گلایه داشتند و گفتند: شاخص‌های رتبه‌بندی در وزارت آموزش و پرورش نمی‌تواند معلمان را به‌طور دقیق ارزیابی کند و معلمان باید در یک فرد نیز ارزیابی شوند. مصاحبه و بررسی شد که تا به امروز چنین اتفاقی نیفتاده است، از طرفی در مرحله رتبه بندی معلمان به صورت سیستماتیک ارزشیابی می شدند که دارای خطاهای زیادی بود، در حالی که ارزشیابی حرفه ای مستلزم رصد دقیق و بررسی جایگاه معلم از سوی ارزیابان بود.

بر اساس آمار اعلام شده درصد نمرات معلمان به شرح زیر است:

33 درصد تربیت معلم. 14 درصد مربیان معلم 40 درصد دستیاران 8.3 درصد دانشیار، 0.2 درصد استاد معلم و 4.5 درصد بدون رتبه.

در همین رابطه محمد وحیدی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با اشاره به گلایه معلمان از بارگذاری اوراق و مدارک، گفت: قوانین رتبه بندی با آنچه در قانون آمده و نتیجه آن همخوانی ندارد. بود که اکنون در مرحله اجرا مورد انتقاد قرار می گیرد و برخی اسناد مورد نیاز معلمان با ارائه آنها بسیار متفاوت است، یعنی. به عنوان دانشگاه یا مقالاتی اعلام شده که قبلاً از آنها خواسته نشده است.

نکته بدیهی و عجیب دیگر در این رتبه بندی اعتراض گسترده معلمان سابقه دار به رتبه های دریافتی بود که در برخی موارد برخی با 30 سال سابقه در رتبه های یک یا در نهایت سه قرار گرفتند. یکی از معلمان مجرب می گوید: معلمان بسیار مجرب از جمله خود من با 31 سال سابقه دیگر فرصتی برای ثبت و ارتقای رتبه خود ندارند. آیا معلمان باید 12 سال تاخیر اجرا را از رتبه بندی پرداخت کنند؟!

هیچ راهی وجود ندارد که معلمی با 31 سال سابقه کار شاخص هایی در رتبه بندی نداشته باشد، بیشتر معلمان بر وظایف تدریس خود متمرکز هستند و در طول سال های خدمت خود به دنبال جمع آوری مدارک رتبه بندی نبوده اند، البته شاخص های رتبه بندی عبارتند از مناسب برای افرادی که به دنبال اسناد هستند و به دنبال نام هستند.”

وحیدی نیز به همین مشکل اشاره می‌کند و معتقد است که معلمان جوان‌تر جایگاه بهتری در رتبه‌بندی داشتند، زیرا معلمان با تجربه گاهی اوقات مدارک و مقالات لازم را نداشتند یا در گذشته طرح‌های تحقیقاتی و مقالات دانشگاهی از نوع کاغذی اهمیت بیشتری داشتند. این سؤالات در طول سالها دومی به صورت پررنگ است.

در حال حاضر 30 درصد معلمان به نمرات خود معترض هستند و در موارد معترض مدارک جدیدی بارگذاری شده و مقرر شده است که هیئت های ارزشیابی در سطوح استانی که کمی نزدیک به معلمان هستند مستقر شوند و هیأت های ارزشیابی شروع به رسیدگی کنند. اعتراضات از امروز

یکی از اعضای کمیسیون آموزش و علوم درباره کسب نمره 5 توسط معلمان گفت: دو دهم معلمان یعنی. کمتر از دو هزار نفر موفق به کسب رتبه 5 شدند، البته قانون می گوید که 10 درصد معلمان باید به رتبه 5 برسند.

دیدگاهتان را بنویسید