کسر امتیاز و سقوط، کابوس بعدی استقلال

طبق اعلام 9 ماه پیش کنفدراسیون فوتبال آسیا، استقلال تا 10 اسفند که دیروز بود مهلت داشت بدهی های داخلی و خارجی خود را روشن کند و مدارک خود را در سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا آپلود کند که این باشگاه انجام نداد. طبیعتا کنفدراسیون فوتبال آسیا در ماه های آینده مجوز حرفه ای این تیم را تایید نخواهد کرد و استقلال بار دیگر شانس حضور در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا را از دست خواهد داد. اما این فیفا است که تیم هایی را که بدهی خارجی خود را پرداخت نمی کنند تحریم می کند و رسیدگی به این پرونده از دست کنفدراسیون ها خارج است.

معمولا جریمه هایی که فیفا برای باشگاه های بدهکار در نظر می گیرد سرسام آور است و اولین گام آن بسته شدن پنجره نقل و انتقالات تیم است. اگر استقلالی ها تا پایان فروردین بدهی استراماهونی را نپردازند، فیفا جریمه جدیدی را برای آبی پوشان در نظر می گیرد اما در جریمه جدید مجازات سنگین تری برای آبی پوشان در نظر می گیرد که به نظر می رسد بعد از بسته شدن پنجره و سقوط به امتیاز می رسند. چرا به نفع استقلال است که بدهی سرمربی ایتالیایی خود را در فرصت باقی مانده تا پایان فروردین ماه پرداخت کند، زیرا به خوبی می دانیم که تصمیمات صادر شده از سوی فیفا دارای ضمانت اجرایی است و برخورد فیفا با تیم های بدهکار این است. نه مانند وضعیت فدراسیون فوتبال ایران در قبال باشگاه های بدهکار.

استقلال با ارسال نامه ای به کنفدراسیون فوتبال آسیا، برای جلوگیری از چالش کنفدراسیون فوتبال آسیا برای تایید مجوز حرفه ای خود برای بار دوم، از کنفدراسیون فوتبال آسیا درخواست کرد به تمامی تیم های بدهکار که هنوز پرداخت نکرده اند فرصت جدیدی بدهد. پرداخت بدهی هایشان توجه داشته باشید که جای تاسف است که بگوییم میزان پذیرش این درخواست از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا بسیار پایین است! چرا که کنفدراسیون فوتبال آسیا نه تنها به استقلال بلکه به همه تیم ها 9 ماه فرصت داد تا بدهی ها را پرداخت کنند و گفت تیم ها باید آرایی را که از 20 اسفند تا 10 اسفند قطعی شده است ارائه دهند. آپلود سایت اخذ مجوز حرفه ای که باشگاه استقلال انجام نداد!

در شرایطی که استقلال این روزها مدعی قهرمانی لیگ برتر است و روزهای حساسی را در جام حذفی سپری می کند، قادر به پرداخت حقوق بازیکنان و کادر فنی و پاداش پیروزی ها نیست و بدون شک ادامه این روند می تواند. برای ایجاد پرونده های جدید برای برنامه ریزی آبی ها در فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا. به خصوص در حال حاضر بازیکنان و مربیان داخلی ترجیح می دهند شکایت خود را از باشگاه های ایرانی در کنفدراسیون فوتبال آسیا مطرح کنند. با این حال، خوب است که ریکاردو ساپینتو که در راس هرم تیمی که 4 ماه است بدون دستمزد است، اعلام کرده بدون توجه به شرایط هواداران به مبارزه خود ادامه خواهد داد. مشکلات مالی تا تیم شانس قهرمانی در لیگ برتر و جام حذفی را از دست ندهید. اگر او هم مثل استراماچونی به بهانه مشکلات مالی اردوی تیم را ترک می کرد قطعا شرایط استقلال بحرانی می شد. استقلالی ها نه پولی برای پرداخت بدهی استراماچونی دارند و نه حتی پاداش بردهای اخیر بازیکنان و کادر فنی او را تا ماه ها از باشگاه پولی دریافت نکردند و در شب بایرام دست خالی به خانه رفتند!

استقلال در شرایطی با این بحران ها مواجه است که نمی توان آن را به بخش خصوصی واگذار کرد! و دولت بر اساس مصوبه مجلس از این تیم حمایت نمی کند. این در حالی است که اکثر تیم های لیگ برتری یا با بنگاه های اقتصادی مهم کشور مرتبط هستند و یا به صورت خصوصی اداره می شوند! و این چالش کار دو تیم بزرگ فوتبال کشور یعنی استقلال و پرسپولیس را برای نتیجه گیری در لیگ قهرمانان آسیا سخت می کند و حالا می بینیم که استقلال شانس حضور در این بازی ها را از دست داد زیرا اسناد مربوط به پرداخت بدهی در آخرین فرصت در سایت مربوط به اخذ مجوز حرفه ای آپلود نمی شود. در چنین شرایطی هواداران استقلال امیدوارند حداقل در روزهای آینده این بدهی ها پرداخت شود تا این تیم با کابوس کسر امتیاز و سقوط مواجه نشود.

دیدگاهتان را بنویسید