کشف گونه جدیدی از ماهی به نام «علی دایی»

کشف و ثبت گونه جدیدی از ماهی به نام علی دایی

نتایج هشت سال تحقیق مستمر یک گروه تحقیقاتی بین المللی متشکل از محققان ایرانی و آلمانی بر روی ماهیان Cisuridae در رودخانه های دجله و فرات در ایران، ترکیه، سوریه و عراق در قالب مقاله کشف گونه های ناشناخته این خانواده. منتشر شد.

دکتر سید حامد موسوی ثابت، عضو هیأت علمی شیلات، دانشکده منابع طبیعی دانشگاه گیلان و سرپرست این پژوهش مشترک گفت: این پژوهش با همکاری دکتر سهیل ایگدری، عضو هیأت علمی شیلات دانشگاه تهران، دکتر صابر وطن دوست، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بابل و دکتر یورگ فریهوف، ماهیگیر موزه تاریخ طبیعی برلین، ماهی های ارائه شده و ناشناخته این خانواده را به دنیای علم معرفی کردند. اولین بار در ایران

وی افزود: با توجه به پراکندگی این ماهی ها در رودخانه های استان های غرب و جنوب غرب کشور، نام علمی گونه ای از این ماهی که در رودخانه سیمره زندگی می کند، به لطف فعالیت های انسان دوستانه و میهن پرستانه فوتبالیست معروف و … مربی «از زمان زلزله کرمانشاه گلیپتوتوراکس آلیدایی به افتخار وی نامگذاری شده است.

عضو هیئت علمی شیلات دانشکده منابع طبیعی دانشگاه گیلان با بیان اینکه مقاله به دست آمده از این مطالعه اخیراً در یکی از معتبرترین مجلات جانورشناسی دنیا (Zootaxa) منتشر شده است، تصریح کرد: در بخش بیولوژیکی قرار دارد. علوم، به طوری که در ایران برخی از ماهیان بومی توسط محققانی مانند فردوسی، حافظ، سعدی، شیخ بهایی، رئیسعلی دلواری، امیرکبیر، محیط زیست شهید سعید پرخم و … نامگذاری شده است. البته این اولین بار نیست که نام علمی یک حیوان به نام ورزشکار نامگذاری می شود.

موسوی ادامه داد: پروفسور شرف متخصص مورچه های مصری در دانشگاه ملک سعود عربستان در سال 2019 مورچه ای را از منطقه مرزی یمن و عمان کشف کرد و به دلیل سخت کوشی و ظاهرش به افتخار محمد صلاح فوتبالیست مصری، به نام مرانوپلاس مصلحی.

وی گفت: مفتخریم که به پاس تلاش های علی دایی برای بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه و به نمایندگی از همه مردم ایران به ویژه هموطنان غیور کرمانشاه، این گنجینه را از دل رودخانه سیمره جاودانه کنیم. از طرف او.”

دیدگاهتان را بنویسید