خطر گونه جدیدی از تاج به نام “Delmicron” در کمین است

خطر یک سویه جدید به نام تاج

روز جدید رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه در آمریکا و اروپا موارد زیادی از عفونت همزمان اومیکرون و دلتا مشاهده شده است، گفت: دلمیکرون ترکیبی از واریانت دلتا و اومیکرون است. که می تواند حتی سریعتر از انواع قبلی منتقل شود.

دکتر علیرضا ناجی با بیان اینکه تحقیقات و شواهد بر روی ویروس هیبریدی دلمیکرون هنوز ناقص است، افزود: این امکان وجود دارد که سویه های دلتا و اومیکرون با یکدیگر تبادل ژن کنند و گونه خطرناک تری نسبت به گونه قبلی ایجاد کنند.

شهید بهشتی، استاد تمام ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی، کووید 19 را نتیجه عفونت های یک طرفه جهش یافته دانست و افزود: این ویروس در موارد بسیار نادر با ترکیب دو جهت مختلف می تواند همزمان باعث عفونت شود.

دلمیکرون نتیجه یک ترکیب دو طرفه است

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان ویژگی های سویه های Omicron و Delta گفت: دلمیکرون حاصل ترکیب این دو سویه است.

او گفت: Omicron با توان بالای خود به گزینه غالب در اکثر مناطق جغرافیایی تبدیل شده است. این نوع یک شکل جهش یافته است که برای اولین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شد.

ناجی تاکید کرد: Omicron بسیار سریع در حال گسترش است. علائم آن در حال حاضر خفیف تر از نوع دلتا است و مرگ و میر آن کمتر گزارش شده است.

وی در مقایسه جهش تاج دلتا با اومیکرون گفت: در حالی که گونه های دلتا علائم شدیدتری از این بیماری را دارند، جهش omicron انتقال بسیار بالاتری دارد.

استاد ویروس شناسی دانشگاه گفت: دلمیکرون در واقع ترکیبی از دلتا و آمیکرون و آمالگام پروتئین اسپایک از دو نوع روی سطح ویروس است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دلمیکرون یک واریانت یا یک جهش ویروسی است، گفت: دلمیکرون یک نوع جدید با جهش نیست، بلکه ترکیبی ویروسی از پروتئین های دلتا و اومیکرون است.

علائم دلمیکرون

شهید بهشتی رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی درباره علائم دلمیکرون گفت: علائم دلمیکرون مانند اومیکرون و دلتا است. تب، سرفه مداوم، از دست دادن چشایی و بویایی، آبریزش بینی، سردرد و گلودرد از علائم اصلی دلمیکرون هستند.

ناجی ادامه داد: بر اساس اطلاعات منتشر شده، اکثر افراد مبتلا به نقص سیستم ایمنی می توانند همزمان دو نوع امیکرون و دلتا را در بدن خود مصرف کنند.

وی توضیح داد: «تحقیق و شواهدی برای انواع جدید تاج ها در دسترس نیست. این امکان وجود دارد که Delta و Omicron ژن‌ها را با هم مبادله کنند تا نوع مرگبارتری ایجاد کنند.

برای خاموش کردن شعله تاج نیاز به اقدام قاطع است

وی گفت: به این رویدادها رویدادهای علمی نوترکیب می گویند.

ناجی در خاتمه خواستار تسریع در روند واکسیناسیون تاج و رعایت پروتکل‌های بهداشتی با هدف قطع زنجیره انتقال شد و یادآور شد: با اعمال محدودیت‌های سخت و واکسیناسیون گسترده، برای خاموش کردن تاج شعله‌های جهان نیاز به اقدامات قاطع است.

دیدگاهتان را بنویسید