کاشت صیفی جات با طعم فاضلاب برای البرزیان به فاجعه تبدیل شده است/خطر در کمین 10 درصد از زمین های کشاورزی استان است.


ساعت: 13:00
تاریخ انتشار: 20.04.1401
کد خبر: 1882247

امروزه آبیاری زمین های کشاورزی و صیفی جات در گوشه و کنار استان البرز به چشم می خورد، معضلی که بی توجهی به آن عواقب وخیمی را به دنبال دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از تیتریکامروزه آبیاری زمین های کشاورزی و صیفی جات در گوشه و کنار استان البرز به چشم می خورد، معضلی که بی توجهی به آن عواقب وخیمی را به دنبال دارد.

در اخترآباد، ماهدشت، محمدشهر، اشتهارد و … تخلفاتی صورت می گیرد و بسیاری از محصولات از جمله کاهو با فاضلاب یا ترکیب آن با آب کشاورزی آبیاری می شود.

معاون فنی محیط زیست البرز به خبرنگار تیتریک می گوید؛ جهاد کشاورزی در شناسایی مناطق و همکاری با دستگاه ها فعالیت های خوبی انجام داده است.

8a103e13 ec6b 4a1e 946e 1ee6adb55fa4 خبر خاکستری

حمیدرضا لشگری ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی البرز علاوه بر نمونه برداری از فاضلاب، متخلفان را معرفی و به دستگاه قضایی ارسال کرد.

محیط زیست آلودگی آب و خاک را مد نظر قرار می دهد و دستگاه قضایی نیز به این موضوع می پردازد که آگاهانه یا ناآگاهانه محصولات ناسالم کشاورزان را تولید کند.

ورود متخلف به عنوان آلاینده آب و خاک، در نتیجه برخورد با آب های آلوده با علوم کشاورزی و پزشکی و ریشه کنی آن با وزارت نیرو کارساز نیست.

کارشناس محیط زیست جهاد کشاورزی البرز می گوید؛ در 2 سال گذشته جهاد کشاورزی برای مبارزه بیشتر با آب نامنظم در اراضی اجرا شده است.

علیرضا اویسی در گفتگو با خبرنگار تیتریک، ادامه داد: پرونده های تخلف به دادسرای کرج و البرز و سایر مراجع مرتبط ارجاع شده است.

3029c460 bd75 44f5 a2f4 01235ee83853 خبر خاکستری

از 100 هزار هکتار اراضی زراعی البرز، 65 هزار هکتار آن فعال و کمتر از 10 درصد آن درگیر آب های غیرعادی است.

رواناب های سطحی و پساب تصفیه خانه ها وارد مخزن کشاورزی می شود، این وضعیت را در شهر جدید هشتگرد با 11 هزار متر مکعب در روز شاهد هستیم.

هشتگرد و نظرآباد درگیر مشکل مذکور هستند و جهاد کشاورزی قانوناً اجازه ورود به معضل را ندارد و می تواند کشت جایگزین را تشویق کند.

6e3b0643 3de1 4771 a00b 93e29c901f52 خبر خاکستری

برخی از کشاورزان استان البرز نیز نسبت به ورود آب های آلوده به زمین معترض هستند چرا که در نهایت عناصر خاک از بین می رود و زمین قابل کشت نمی شود.

لشگری همچنین به خبرنگار تیتریک می گوید؛ نیاز است علوم پزشکی البرز با فردی که عمداً پمپ را در مسیر فاضلاب کثیف شهر قرار می دهد برخورد کند.

وزارت نیرو باید به مشکل فاضلاب البرز توجه ویژه داشته باشد چرا که در این زمینه عقب هستیم و در رده استان های آخر قرار داریم.

a779a8a5 5b1c 460b bdd3 5e3a15738957 خبر خاکستری

تا زمانی که فاضلاب جمع آوری و تصفیه نشود، مشکل پابرجاست، مسیر عبور آب کشاورزی باید با لوله ها تامین شود.

اویس همچنین در ادامه می گوید؛ استانداری البرز و قوه قضائیه باید مشکل نفوذ بی رویه آب به زمین های کشاورزی را جدی بگیرند.

وزارت کشور و شهرداری ها باید از پساب تصفیه خانه های منطقه و آب های غیر متعارف ورودی به مخازن کشاورزی مراقبت کنند.

در خاتمه امیدواریم با ورود جدی‌تر دستگاه‌های نظارتی در امر آبیاری زمین‌های کشاورزی با فاضلاب، شاهد حل مشکل و ارتقای سلامت ساکنان البرز باشیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید