طبیعت هر روز برای بوم شناسان خاطره می آفریند/ 120 گونه جانوری در کشور در خطر انقراض است

وی افزود: با وجود اینکه امروز رئیس سازمان حفاظت محیط زیست استان هستم، سال هاست در مناطق طارم، الموت، بشگل و رزمیان محیط بان هستم.

فرمانده یگان سازمان حفاظت محیط زیست قزوین با اشاره به وظایف اصلی حفاظت محیط زیست گفت: پیشگیری از تخلفات شکار و صید، تخریب، تجاوز به محیط زیست و آلودگی محیط زیست از وظایف حفاظت محیط زیست است. محیط زیست و نباید اجازه آسیب به محیط زیست را بدهند و در مورد متخلفان باید با آنها برخورد شود.


حفاظت از محیط زیست سخت ترین کار کارکنان دولت است

این مسئول ادامه داد: محیط بانان سخت ترین کار کارکنان دولت را بر عهده دارند چرا که باید در شرایط سخت جنگلی، کوهستانی، بیابانی علیرغم گرما و سرما حضور فیزیکی داشته باشند و از احتمال بروز حوادث طبیعی و درگیری با آنها جلوگیری کنند. متجاوزان مسلح .برای خرید

طاهری با اشاره به آسیب های محیطی ناشی از کار گفت: حفظ محیط زیست اگرچه شغلی زیبا و هیجان انگیز به نظر می رسد، اما دیسک کمر، آرتروز زانو و درد شدید چشم ناشی از استفاده زیاد از دوربین، این حرفه را به یکی از سخت ترین و زیان آورترین مشاغل تبدیل کرده است.

وی با بیان اینکه حافظان ضامن حیات وحش کشور هستند، تاکید کرد: در سازمان محیط زیست روز محیط بانان مصادف با میلاد امام رضا(ع) انتخاب شده است و همکاران من مانند این گونه امامزادگان ضامن آهو هستند.

این مقام مسئول بیان کرد: در تمام دنیا محیط بانان به «تکاور» معروف هستند، به این معنا که در همه کارها تبحر دارند، زیرا در همه کارها از جمله پیاده روی، شناسایی مناطق، نحوه برخورد با آنها، توانایی مواجهه با شرایط سخت مهارت دارند. توانایی بدنی بالا و مهارت های بیانی بالا غالب است

طاهری با بیان اینکه طبیعت هر روز برای دوستداران محیط زیست خاطره می آفریند، گفت: دیدن زیبایی های طبیعت، امنیت حیات وحش و تماشای تولد گونه های جانوری یکی از زیباترین تصاویری است که هر محیط بانی برای همیشه به یاد می آورد و اتفاقاتی رخ می دهد که آن را به یاد خواهد آورد. هرگز برای ما عادی نمی شود

وی ادامه داد: یکی از بزرگترین موهبت های دوران حفاظت از محیط زیست، دیدن تکثیر گونه های آهو و مشاهده گونه های گرانبهای پلنگ بود.

cc82f355 3bec 4ed8 ad01 c68076e926fa خبر خاکستری


فعالیت شبانه روزی 55 محیط بان در قزوین

این مسئول با اشاره به وجود سه منطقه حفاظت شده در استان گفت: اکنون 55 محیط بان به صورت شبانه روزی بیش از 400 هزار هکتار از مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع که شامل الموت، طارم، بشگل، اوج و الله آباد است، حفاظت می کنند.

طاهری تصریح کرد: قزوین با وجود اینکه به عنوان استانی صنعتی شناخته می شود، با وجود اینکه یک درصد خاک کشور را به خود اختصاص داده است، یکی از زیستگاه های گونه های جانوری در کشور محسوب می شود.

وی با اشاره به پرنده هما که نماد تنوع زیستی قزوین است، بیان کرد: آهو، قوچ و میش وحشی، گیاه بابونه، پلنگ، سیاه گوش، گربه وحشی، خرس قهوه ای، شاهین، شاهین و کبک از جمله جانوران ارزشمند طبیعت قزوین هستند. آنها زندگی می کنند

فرمانده سازمان زیست بوم قزوین تاکید کرد: محیط بانان به دلیل اینکه زبان حمایت و اعتراض را نمی دانند به زبان حیوانات صحبت می کنند.

طاهری با بیان اینکه تخلفات شکار و صیادی همیشه وجود دارد، گفت: تخریب زیستگاه، شکار، تصرف منابع آب، تغییر کاربری اراضی در مناطق کوهستانی، جاده سازی غیرمجاز، معادن و آلودگی های زیست محیطی که همگی ساخته دست بشر هستند و باعث تخریب و آسیب به جانوران ارزشمند می شود. گونه ها.

وی تصریح کرد: محیط بانان شعاری دارند که می گوید ممکن است در آخرین جرعه فنجان جانوران لعنتی نهفته باشد، بفهمید زیرا آنها هم مادر، فرزند و پدر هستند و حق حیات دارند، پس وقتی شکارچی می گیرد. آنها را بدون دلیل زندگی کند، او باید پاسخ دهد.”

این مسئول از جذابیت گوسفند وحشی، آهو و کبک برای شکارچیان خبر داد و اظهار داشت: در سه ماه گذشته 10 تا 15 قبضه سلاح شکاری، 30 قلاده شکار و پستاندار، خرگوش، کبوتر، کبوتر چوبی، 6 رشته توری بقا خریداری شد. کشف شده.


تخریب محیط زیست جرم است

طاهری با اشاره به ماده 690 قانون مجازات اسلامی افزود: ماموران علاوه بر اینکه حضور محیط بانان در محلات یکی از مصادیق حل جرم است، از گزارش های مردمی، شنیدن صدای شلیک گلوله یا شناسایی یک نفر استفاده می کنند. خودروی مشکوک بر افرادی که با اعمال مجرمانه منجر به تخریب محیط زیست می شوند، بازداشت و تحویل مراجع انتظامی می شوند.

وی تاکید کرد: قانون شکار، خرید و فروش گونه های جانوری وحشی، زنده یا مرده و حتی اخذ عوارض را به صراحت جرم تلقی کرده و برای آن جرایم قانونی و کیفری پیش بینی کرده است.

فرمانده سازمان اکو گفت: بالغ بر 120 گونه جانوری در سراسر کشور در معرض انقراض هستند و زیستگاه برخی از این جانوران مانند پلنگ، سیاه گوش، کبک، شاهین، خرس قهوه ای، بابون و شیر دریایی در قزوین است.

طاهری با اشاره به رویکرد کارکردگرایانه زیست محیطی به باغ وحش گفت: سازمان محیط زیست گونه های آسیب دیده دائمی را که امکان رهاسازی در طبیعت را ندارند فراهم می کند تا علاوه بر مراقبت از حیوان، از این حیوانات برای اهداف آموزشی نیز استفاده شود. سود

این مقام مسئول در ادامه با تاکید بر نظارت کامل سازمان محیط زیست بر باغ وحش ها تصریح کرد: برخی از گونه های جانوری از جمله ببرهایی که در دهکده طبیعت قزوین نگهداری می شوند وارداتی و بیمار هستند و این سازمان حیوانات سالم را در اختیار این باغ وحش ها قرار نمی دهد.

وی با بیان اینکه این محیط بان مسلح به سلاح خدماتی بوده است، گفت: بر اساس قانون حفاظت از محیط بانان، اگر محیط بان مورد حمله شکارچیان مسلح قرار گیرد و خطری برای جان خود ببیند، می تواند از سلاح کلاشینکف استفاده کند، اما در صورتی که تکاور آکو بونی این کار را انجام ندهد. بتواند اسناد و مدارک کافی در مورد استفاده از سلاح را به مراجع قضایی ارائه کند، این احتمال وجود دارد که از تصمیم دادگاه متضرر شود.

2a681fc9 2e44 490b a314 45f95c8474b7 خبر خاکستری


150 محیط بان کشته شدند

طاهری با اشاره به شهادت 150 محیط بان در سراسر کشور گفت: اکنون بیش از 350 محیط بان در سراسر کشور جانباز هستند و خدا را شاکرم که محیط بانان قزوینی تاکنون هیچ حادثه ای نداشته اند.

این مسئول تصریح کرد: هر افسر باید بین 1000 تا 2000 هکتار به صورت استاندارد از محیط زیست حفاظت کند اما این رقم در قزوین 16 تا 18 هزار هکتار است و برای رفع این مشکل نیاز به جذب نیروهای جدید است.

فرمانده یگان سازمان محیط زیست قزوین به چالش های پیش روی محیط بانان اشاره کرد و تصریح کرد: عدم تطابق شرح وظایف محیط بانان با اختیارات سازمانی محیط بانان، حمایت اندک و وظایف سنگین، مقابله با آلاینده های محیط زیست، چرای بی رویه و خارج از فصل مراتع و زیستگاه ها. دامداران، از بین رفتن پوشش گیاهی به دلیل چرای بی رویه، آگاهی کم و آگاهی مردم از ارزش و اهمیت حیات وحش و برداشت بی رویه گیاهان دارویی از جمله مشکلاتی است که مسئولان محیط زیست در به صورت روزانه.

وی تاکید کرد: قطعاً اگر مردم به ارزش و اهمیت گونه های مختلف جانوری به عنوان ذخایر بانک ژن پی ببرند و با سایر ارزش های آن آشنا شوند، حمایت بیشتری از محیط بانان برای حفظ محیط زیست و حیوانات خواهند داشت.

طاهری در پایان به ارائه 30 پرونده چرای غیرمجاز دام به مراجع قضایی اشاره کرد و گفت: این آمار نسبت به سال های گذشته بی سابقه است و مردم باید طبق اصل 50 قانون اساسی که حفظ محیط زیست و منابع طبیعی را مد نظر دارد عمل کنند. به عنوان وظیفه عمومی همکاری کنید تا محیط زیست ما آسیب نبیند و همچنین امیدوارم کسانی که تجاوز می کنند چیزی جز ردپایی از خود باقی نگذارند تا بوم شناسان به جای دنبال کردن متجاوزان به تحقیق بپردازند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید