خطر انقراض گونه های گیاهی در گوش طبیعت / با رفتار نامناسب نسبت به گیاهان مرتعی احساس نوستالژی نکنید!


ساعت: 13:00
تاریخ انتشار: 1401/01/20
کد خبر: 1820636

تیشه به ریشه گیاهان بهاری با برش های غیر اصولی;

برداشت بی رویه گیاهان کوهی خطر انقراض برخی از آنها را به خطر انداخته است و بیم آن می رود که در آینده مردم برای همیشه با نوستالژی استفاده از این گیاهان زندگی کنند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصادنیوز، فصل بهار فصل رشد و احیای گیاهان دارویی و خوراکی به ویژه در مناطق کوهستانی است.

استان کوهستانی کرمانشاه از دیرباز محل پرورش انواع گیاهان کوهی بوده است. برای بهره مندی از این نعمت الهی به میان طبیعت بروید.


30cfea31 c24f 46db 810f 355411e4b729 خبر خاکستری

این گیاهان از پیچک و کنگر گرفته تا ریواس و بسیاری از گونه های دیگر، سفره های مردم روستا را رنگ آمیزی می کنند، برای همیشه با دلتنگی برای استفاده از این گیاهان زندگی کنید!


انقراض گیاهان کوهستانی/ باید به گونه های گیاهی و طبیعت فرصت بدهیم


کوثر فرجی در گفت و گو با مرصادنیوز گفت: جمع آوری و ریشه کن بی رویه گیاهان کوهی در سال های آینده جایی برای رویش مجدد باقی نمی گذارد چرا که اکنون برخی از گیاهان کوهی کمیاب شده اند.


یک کارشناس ارشد مهندسی کشاورزی خواستار آموزش مناسب در زمینه برداشت گیاهان کوهی و تلاش برای حفظ این گیاهان شد و افزود: باید آموزش هایی برای جلوگیری از نابودی گیاهان کوهی و کشت این گیاهان در مناطق خاص ارائه شود.


9ec76db8 b08f 4d06 8b74 255d51ac5a95 خبر خاکستری

وی افزود: با وجود اینکه آمار دقیقی از میزان گیاهان خوراکی جمع آوری شده در این استان وجود ندارد، اما در فصل بهار هزاران کیلوگرم گیاه خوراکی به فروش می رسد و به بازارهای محلی و استان های همجوار ارسال می شود.

فرج افزود: این گیاهان اغلب به آب و مراقبت کمتری نیاز دارند اما فرهنگ استفاده از آنها باید در جامعه نهادینه شود.

این دانش آموخته کشاورزی با بیان اینکه برخی از این گونه ها از گیاهان دارویی مهم هستند، گفت: با جمع آوری این تعداد گونه و حفظ آنها در هرباریوم استان می توان از انقراض آنها جلوگیری کرد.

وی گفت: ما باید گونه های گیاهی و طبیعت خود را توانمند کنیم و برداشت های ما باید بر اساس ظرفیت محیط زیست باشد. وقتی به منطقه ای حمله می کنیم، تمام پوشش گیاهی را در اختیار می گیریم که این امر باعث از بین رفتن گونه های گیاهی منطقه می شود، اما اگر استفاده ما از پوشش گیاهی محدود شود و اجازه دهیم گیاهان، گیاهان و مراتع تکثیر شوند، زندگی دوباره باز می گردد. آنها


61b541c4 5eb8 4cf0 91a2 3ffa87ee4744 خبر خاکستری


تمام تلاش ها برای حفاظت از منابع طبیعی و جلوگیری از انقراض گونه های گیاهی خودرویی است


وحید عزیزی با اشاره به بازار گرم گیاهان بهاره در این استان گفت: بین 800 تا 1400 گونه گیاه دارویی و غذایی شناسایی شده است که از این تعداد حدود 10 تا 15 گونه برای انسان شناخته شده و در فصل خود جمع آوری می شود. پیچک، پاگاز، شن، کنگر، ریواس، نعناع کوهی، نعناع، ​​قارچ و غیره.


رئیس اداره منابع طبیعی و مدیریت مخازن استان کرمانشاه افزود: گونه های گیاهی زیادی در استان کرمانشاه وجود دارد که برخی از آنها خوراکی و برخی دیگر مصارف صنعتی، پزشکی و … هستند.


وی با بیان اینکه در برخی مناطق این گیاهان در خطر انقراض قرار دارند، گفت: 17 گونه گیاهی خودروهای بهاره از جمله گونه های مختلف غذایی، صنعتی و دارویی استان مانند کنگر از منابع طبیعی در حال احیا هستند. تمام تلاش ها برای حفاظت از منابع طبیعی و جلوگیری از انقراض گونه های گیاهی دارویی و غذایی است. توسعه اقتصادی این کارخانه ها از اولویت های بعدی است.


3958c428 fe64 423d 9f2e 853dd5ace771 خبر خاکستری


وی در خصوص میزان برداشت گیاهان خوراکی نیز افزود: آمار دقیقی از میزان برداشت وجود ندارد، زیرا برخی از این گیاهان خوراکی از زمین های کشاورزی که جزو منابع طبیعی محسوب نمی شود و با منابع طبیعی مدیریت نمی شود، برداشت می شود.


رئیس اداره منابع طبیعی استان کرمانشاه، برداشت و رویش این گیاهان در مناطق گرمسیری را از اوایل اسفندماه آغاز کرد و گفت: این برداشت ها در مناطق ییلاقی و سردسیری مانند شاهو و سنقر تا پایان خرداد ادامه دارد. “


17 گونه گیاهی از جمله مراتع و گونه های درختی استان قابل اهلی شدن است


انشالا کولانی در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، وی گفت: در مراتع استان کرمانشاه تاکنون 40 گونه گیاه دارویی، خوراکی، صنعتی و علوفه ای شناسایی شده است که 61 هزار خانوار روستایی و عشایری به طور مستقیم از آنها بهره برداری می کنند.


e5511243 e6b1 47b9 bb39 dc7f47c2b827 خبر خاکستری


فعالیت نادرست کارخانه های خودروسازی ممنوع است/ رسانه ها نقش مهمی در ترویج فرهنگ ارزشمند حفظ منابع طبیعی دارند

وی گفت: در حال حاضر با توجه به خشکسالی های سال های اخیر و به منظور جلوگیری از انقراض بسیاری از گونه ها بر اساس قوانین و مقررات جاری توسط کمیسیون های فنی و تخصصی برای استفاده بی رویه از گیاهان دارویی، خوراکی و صنعتی برای مصارف خانگی و … صادر می شود. . . جرم بدون مجوز از ادارات منابع طبیعی نیز ممنوع است.

مدیرکل مدیریت منابع طبیعی و آبفای استان کرمانشاه گفت: حفظ، احیا و توسعه این گونه‌ها برای ما مهم است. به همین دلیل بسیاری از گونه های گیاهی و درختی را در دستور کار قرار داد تا فرهنگ کاشت و جمع آوری آنها را در جوامع محلی نهادینه کند.»


be56b975 d977 4dbf 890f 04cfe696572f خبر خاکستری

کولانی خاطرنشان کرد: هفده گونه گیاهی از جمله مراتع و گونه های درختی در سال های اخیر در استان شناسایی شده که قابلیت اهلی شدن را دارند که با ترویج فرهنگ کاشت آنها می توان از بروز آنها جلوگیری کرد.

وی افزود: گونه های مرتعی مانند موسیر، زعفران، علف، آویشن، آویشن، باریا، آنچوس، ریواس، آوندول (سواک) و کرفس کوهی و گونه های درختی مانند بنه، گلابی وحشی، زالزالک، زرشک، سماق و بلوط. سال گذشته بذر آنها نیز تهیه و در یک دوره آزمایشی در اختیار متقاضیان قرار گرفت.

کولانی تاکید کرد: رسانه ها می توانند نقش مهمی در ترویج این فرهنگ ارزشمند که حافظ منابع طبیعی و ایجاد معیشت پایدار برای جامعه استثمارگر است ایفا کنند.


0c6f5bbc 1178 49cf bb86 9b1bd1642f79 خبر خاکستری

به گفته وی، استان کرمانشاه بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان جنگل ها و نقشه های کاداستر در حال حاضر دارای 590 هزار و 337 هکتار جنگل و 854 هزار و 435 هکتار مرتع است.

مدیرکل منابع طبیعی و مدیریت آب استان کرمانشاه در خصوص گونه اقتصادی بنه یا پسته وحشی با شیره ساکز گفت: 100 هزار بنه در استان که 200 هزار هکتار از جنگل های ما به ویژه در شهرستان های پاوه جوانرود را پوشش می دهد. روانسر، بابا جانی، دالاهو، سرپل ذهاب، گیلانغرب و دالاهو پراکنده است.

معیشت فصلی 5000 خانواده استثمارگر محلی به بانزرا بستگی دارد

وی گفت: معیشت فصلی 5000 خانوار بهره بردار محلی وابسته به بانه زار است که هر چهار سال یک بار 100 تن سقز برای کارکرد اقتصاد خانواده خود تهیه می کند.

مهندس کولانی خاطرنشان کرد: شربت سقز که در بازار داخلی در صنعت آدامس و در بازار خارجی در صنعت داروسازی، چسب و انواع اسانس های معطر و … عرضه می شود ارز قابل توجهی را در کشور وارد می کند.


639cfe14 e20a 47f0 b39b 1c5ab55d6555 خبر خاکستری

وی گفت: از هر درخت بنه به طور متوسط ​​500 گرم شیره یا رزین سقز و از هر درخت بنه برداشت شده در چند سال اخیر به طور متوسط ​​6 کیلوگرم میوه (به گویش محلی: ونوشگ) جمع آوری می شود. حیات جوامع استثمارگر نقش مهمی ایفا کرده و به گفته کارشناسان می تواند جایگزین مناسب و پایداری برای جمع آوری صمغ هایی باشد که حیات درخت را تهدید می کند.

80 هزار هکتار از مراتع استان را مراتع تشکیل می دهد

این مقام مسئول بهره برداری از کارخانه گاوان و استخراج کتیرا از آن گفت: 80 هزار هکتار از مراتع ما از مزارع هاوانا ساخته شده است که در هر دوره بهره برداری 5 تن محصول از آن استخراج می شود که این نیز ارزشمند است. در اقتصاد 200 خانواده و 50 خانوار نقش مهمی دارند.

وی تاکید کرد: آنچه اکنون در رأس برنامه ها قرار دارد، حفظ، احیا و توسعه این گونه ها است، از این رو بسیاری از گونه های گیاهی و درختی را در دستور کار قرار داد تا فرهنگ کاشت و برداشت را در بین جوامع محلی نهادینه کند.


26fd7193 a7fb 46bc 9fdc 0995bd6fc5c4 خبر خاکستری

به گزارش مرصاد، یکی از شاخصه های مصرف گیاهان خوراکی توسط انسان، رشد طبیعی آنها در مناطق کوهستانی و عدم استفاده از مواد شیمیایی و کود در رشد آنهاست که باعث تمایل شهروندان به استفاده از آن شده است.

در این سال ها نه تنها تدبیر خاصی برای جلوگیری از انقراض گیاهان کوهی اندیشیده نشده است، بلکه هر ساله و با تغییر طبیعت این درد دوباره زنده می شود.

به نظر می رسد در راستای حفظ منابع ملی و منابع غذایی و گیاهان دارویی، تنها زراعت، اشتغال زایی برای جوانان بیکار و معیشت می تواند تا حد زیادی راهگشای برون رفت از پدیده رقت انگیز تخریب گیاهان باشد که در سال های اخیر گریبانگیر استان شده است.


098a58d9 65d4 404a b99e 8582d39f31d3 خبر خاکستری


حفاظت از عرصه های طبیعی به عنوان میراث ملی محدود به مکان و زمان خاصی نیست و این امر باید همواره به عنوان یک فرهنگ عمومی مورد توجه قرار گیرد.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید