کسب درآمد برای روستاییان با پرورش مزرعه شاه بلوط / لزوم حمایت از گونه های جنگلی در حال انقراض هیرکان + فیلم

ساعت: 07:34
تاریخ انتشار: 14/05/08
کد خبر: 1779329

گیلان تنها زیستگاه طبیعی درخت شاه بلوط در ایران است.

شاه بلوط در استان گیلان دارای چهار رویشگاه به نام ویسارد با مساحتی حدود 400 هکتار (زیستگاه اصلی)، رویشگاه های پراکنده سیاه مزگی، قلعه رودخان و شفارود است که تقریباً نزدیک به هم هستند، در حالی که آفت آتشین جنگل های هیرکان است. سالها توسط این گیاه کشته شدند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ شاه بلوط به عنوان یک گونه جنگلی بومی، ارزشمند و کمیاب به طور طبیعی در برخی از رویشگاه های جنگلی استان گیلان می روید. این رویشگاه ها تولید مثل طبیعی ندارند و با مشکلات اجتماعی و اقتصادی زیادی مانند چرای دام مواجه هستند، به طوری که گونه خالص شاه بلوط در سال های اخیر به حداقل رسیده و تعداد هکتارهای این گونه در کل رویشگاه کاهش یافته است.

میوه شاه بلوط به سه شکل پخته، خورشتی و خام مصرف می شود، این میوه برای کاهش چربی و کلسترول خون، تنظیم تعادل اعصاب، درمان کم خونی، زخم معده، بیماری های قلبی عروقی و پیشگیری از برخی سرطان ها مفید است. از برگ و پوست درخت شاه بلوط نیز در طب سنتی برای درمان برونشیت، اسهال، سیاه سرفه، تب و بواسیر استفاده می شود.

گیلان تنها زیستگاه طبیعی درخت شاه بلوط است

زیستگاه های طبیعی این درخت در ایران مختص استان گیلان است. شاه بلوط در استان گیلان دارای چهار رویشگاه اصلی به نام ویسارد با مساحتی در حدود 400 هکتار (زیستگاه اصلی)، رویشگاه های پراکنده سیاه مزگی، قلعه رودخان و شفارود است که تقریباً در کنار یکدیگر قرار دارند. این زیستگاه ها در واقع به طور طبیعی تکثیر نمی شوند و در معرض خطر انقراض هستند. تمامی زیستگاه ها با چرای دام، آفات، بیماری ها و تخریب زیستگاه مواجه هستند و به مرور زمان از تعداد این گونه در هکتار در کل رویشگاه کاسته می شود.

خبر خاکستری

فرامرز زمانی هشتم دی ماه در گفت و گو با خبرنگار در خصوص میزان تولید شاه بلوط در گیلان با بیان اینکه در گذشته میزان برداشت محصول شاه بلوط در روستای ویسورد گیلان از 30 تا 70 تن بوده است، افزود: متاسفانه در سال های اخیر این گونه در حال نابودی است و از بین رفتن زیستگاه طبیعی آن به دلیل عدم مدیریت است.

مقاومت چوب شاه بلوط برای ساخت و ساز، وجود دام و طیور در محل رشد این گونه و شیوع بیماری زنگ زدگی که باعث خشک شدن شاخه ها و منجر به تخریب بیشتر درخت می شود را از عواملی می داند. کاهش بهره وری شاه بلوط نیم سالی را اعلام کرد و گفت: طبق تحقیقات انجام شده در سال گذشته حدود 30 تن شاه بلوط در روستای ویسرود برداشت شد.

کاردانی منابع طبیعی و جهاد کشاورزی گیلان درباره بیماری زنگ زدگی درختان شاه بلوط گفت: با توجه به گزارشات و نگرانی های فراوان مردمی، مسئولان مربوطه بررسی هایی را در خصوص این آفت انجام دادند اما متاسفانه نتیجه خاصی از ساکنان منطقه به دست نیامد.

وی با یادآوری اینکه این گیاه 12 گونه در جهان دارد که معروف ترین گونه آن در ایران به نام امل کاستان یافت می شود، گفت: شاه بلوط دارای خواص زیادی مانند کاهش چربی، تنظیم و متعادل کننده اعصاب، زخم معده، درمان بیماری های قلبی است. روی یکی از مواد معدنی موجود در شاه بلوط است که به دلیل توانایی آن در یادگیری بدون اختلال شناختی و بهبود حافظه برای رشد جنین حیاتی است. وجود آهن و روی در شاه بلوط به عنوان قطره آهن برای نوزاد عمل می کند.

وی افزود: تعدادی از خانوارها شاه بلوط را در گلدان های پلاستیکی کوچک می کارند و می رویند که در یک سال نهال تولید می کند و شاخه ها کم کم خشک می شوند.

درخت شاه بلوط را می توان در مزرعه پرورش داد

این جهادگر منابع طبیعی و کشاورزی با تاکید بر اینکه درخت شاه بلوط را می توان به صورت مزرعه کشت کرد، گفت: از آنجایی که این محصول در روستای ویسرود رشد بسیار خوبی دارد، باید آن را به صورت مزرعه کشت کنیم.

وی زیستگاه اصلی شاه بلوط را روستای ویسرود با وسعت حدود 400 هکتار عنوان کرد و گفت: ریشه های چهارگانه شاه بلوط در روستاهای ویسرود، سیاهمزگی ول، رودخانه کالای فومن و جنگل های این شهرستان است. شفارود در گیلان.

وی با یادآوری اینکه در گذشته مردم از سراسر ایران برای تهیه شاه بلوط به روستای ویسرود می آمدند و این محصول منبع درآمد مردم و تجار منطقه بود، گفت: مردم مشکلات نمایندگان مسئولان جهاد کشاورزی را گزارش کردند. و مدیریت حوضه های آبریز کشور و در این زمینه کارشناسان مطالعات و تلاش های زیادی برای رفع این مشکل و احیای شاه بلوط انجام داده اند اما به دلیل نبود برنامه علمی نتیجه ای حاصل نشده است.

آفت آتش شاه بلوط را می کشد

وی با بیان اینکه بیماری آتشین شاه بلوط نزدیک به 30 سال است که در روستای ویسرود مشهود است، اضافه کرد: این بیماری در 15 سال اخیر به اوج خود رسیده است که باید روی آن کار علمی و مراقبت از درختان انجام شود.

وی زمانی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه برداشت درختان شاه بلوط در صورت برداشت به روش سنتی آسیب بیشتری به درختان شاه بلوط وارد می کند، گفت: در کشورهای مدیترانه ای مانند ایران، فرانسه، ایتالیا، یونان و … شاه بلوط میوه می دهد اما در سایر کشورها با اینکه شاه بلوط می روید اما میوه نمی دهد و اگر میوه دهد خاصیتی ندارد.

با کاشت شاه بلوط در مزرعه برای روستاییان درآمد ایجاد کنید

وی افزود: معتقدم برای توزیع شاه بلوط باید آن را به صورت مزرعه پرورش دهیم و مانند کرم ابریشم از این محصول حمایت کنیم و کلاس هایی برای آموزش شاه بلوط برگزار کنیم و از نظر علمی بتوانیم درآمدزایی داشته باشیم. برای این محصول. برای آن.

زمانی با اشاره به اینکه درخت شاه بلوط برای رسیدن به مرحله اوج باردهی به 4 تا 5 سال زمان نیاز دارد تا به طور متوسط ​​بین 10 تا 15 کیلوگرم تولید کند، خاطرنشان کرد: برای افزایش این برداشت می توان مناطقی که محصول در آن رشد می کند را بررسی کرد. کردی نیاز به کاشت نهال در این منطقه است و برای حفاظت از آن باید منطقه را با سیم خاردار بپوشانیم.

درآمد میلیونی از کشت 100 نهال

وی افزود: کشت شاه بلوط در گیلان با حدود 100 اصله نهال معادل 200 میلیون تن درآمد برای صاحب آن به ارمغان می آورد که با روی کار آمدن جهاد کشاورزی و دولت برای حمایت از روستاییان بسیاری از مردم برای سودآوری محصولات کشاورزی در روستا زنده خواهند ماند. و می توان از مهاجرت به شهر و بازگشت به روستا پشیمان شد زیرا روستاییان مجبور به شهرنشینی برای کسب درآمد بیشتر شدند.

زمانی ادامه داد: متأسفانه حدود 20 سال است که در روستاهای ویسرود و درودان زمین بهسازی نشده است به طوری که مردم نمی توانند در دیار خود خانه بسازند یا به کشاورزی، دامداری و طیور ادامه دهند و در مقابل مردم تهران به راحتی می توانند تهیه کنند. مجوزها را می گیرند.» در این مناطق می گیرند و می سازند.

در پایان کاردانی منابع طبیعی و جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه اطلاع رسانی در فضای مجازی مبنی بر عدم افروختن آتش تاثیر کمتری بر بادهای گرم دارد، برای جلوگیری از آتش سوزی و انقراض گونه های جنگلی مانند شاه بلوط تاکید کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید