10 هزار هکتار از اراضی سپاه گیلان به زراعت چوب داده شد/ جنگل های هیرکان ظرفیت مهم گردشگری است


ساعت: 16:36
تاریخ انتشار: 14/01/01
کد خبر: 1840629

فرمانده قدس گیلان گفت: 10 هزار هکتار از اراضی سپاه قدس گیلان برای نهال کاری و اجرای طرح زراعت الوار در این استان زیر کشت رفته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سردار محمد عبدالله پور روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: سپاه قدس گیلان همواره یکی از حامیان تولید و اشتغالزایی کشور و 10 هزار هکتار زمین محسوب می شود. در اختیار مسئولین و متقاضیان کاشت نهال و اجرای طرح کاشت چوب قرار گرفت.

وی با بیان اینکه دولت با توسعه زراعت الوار گام بلندی در حفاظت از عرصه های جنگلی برداشته است، گفت: زراعت الوار یکی از اقدامات مهمی است که در گیلان می توان به آن توجه کرد چرا که دولت با توسعه زراعت چوب دست به کار بزرگی است. گام با رویکرد حفاظت از عرصه‌های جنگلی لغو شده است و این مهم منجر به کاهش قاچاق چوب و ارتقای تولید و پویایی صنعت خمیر کاغذ شده است.

فرمانده سپاه قدس گیلان با اشاره به تشکل های دخیل در طرح کاشت چوب در این استان گفت: استانداری گیلان، سپاه قدس گیلان، سازمان جهاد کشاورزی گیلان، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، دانشگاه گیلان، گیلان اسلامی گیلان. دانشگاه آزاد و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی گیلان و منابع طبیعی در این طرح مشارکت دارند.

سردار عبدالله پور یکی از اهداف طرح چوب را مستقل از واردات دانست و خاطرنشان کرد: نیاز روزافزون به الوار، گسترش صنعت چوب، حمایت از تامین مواد اولیه صنعت چوب و کاهش نیاز به واردات چوب. اقتصاد و معیشت کشاورزان با استفاده از زراعت چوب در اراضی مستثنیات مردمی و حفاظت از جنگل های هیرکان و حمایت از محیط زیست از اهداف مهم طرح زراعت چوب است.

به گفته فرمانده قدس گیلان، اگر طرح زراعت چوب منجر به افزایش تولید در واحد سطح، افزایش کشت صنوبر، بهبود کیفیت محصول و کاهش زمان تولید شود، اقتصاد گیلان به راحتی می تواند رونق بگیرد.

وی با بیان اینکه افزایش طرح چوب در استان باعث ایجاد اشتغال پایدار در استان می شود، گفت: بر اساس آمار 5200 صنوبرکار (اشتغال مستقیم)، 10 تثبیت اشتغال در جوار شرکت نجاری، تثبیت اشتغال به 300 نفر و اشتغالزایی 1500 راننده و چوب بر به صورت غیر مستقیم در گیلان انجام شد به طوری که در مجموع برای 6000 شغل مستقیم و 12000 شغل غیرمستقیم ایجاد شد.

سردار عبدالله پور با تاکید بر اهمیت اجرای صحیح طرح چوب در کشور و استان گیلان خاطرنشان کرد: ایجاد فرصت های شغلی جدید، درآمدزایی برای جوامع محلی، استفاده از زمین های بایر، تنفس واقعی تر جنگل ها و کم طمع جنگل زدایی، مصالح. برای تحویل از مزایای اصلی صنعت خمیر کاغذ، تامین نیاز صنعت نجاری کشور و نیاز به واردات کمتر از مزایای توسعه زراعت چوب است.

به گفته فرمانده نیروی قدس گیلان، مصرف چوب در کشور 11 میلیون مترمکعب است و این میزان مصرف در گیلان از چهار و نیم تا پنج میلیون مترمکعب است.

وی با ابراز خرسندی از اجرای طرح مطابق با کشاورز در استان گیلان، گفت: در زمینه زراعت چوب با هماهنگی جهاد کشاورزی استان انجام شد.

فرمانده سپاه قدس گیلان ادامه داد: خوشبختانه فرصت های شغلی خوبی برای مردم در کشور و گیلان وجود دارد که باید از این فرصت ها برای ایجاد اشتغال و افزایش تولید استفاده کرد که یکی از جنگل ها است چرا که جنگل های گیلان گردشگری است. این نعمت خدادادی بدون هیچ تخریبی می تواند درآمد زیادی برای گردشگری به همراه داشته باشد.

وی افزود: باید از نعمت جنگل در حوزه گردشگری به خوبی استفاده شود و اجرای طرح زراعت الوار در استان گیلان بسیار حائز اهمیت است زیرا زراعت الوار یکی از بزرگترین طرح های سازمان جنگل هاست. مراتع و حوضه های آبخیزداری برای حفاظت از جنگل ها و منابع طبیعی «با اجرای آن تلاش شده هم از تخریب جنگل ها جلوگیری شود و هم نسل های آینده بتوانند از این نعمت خدادادی بهره مند شوند.

فرمانده سپاه قدس گیلان جنگل های هیرکان را یکی از فرصت های گردشگری گیلان می داند و می گوید: حفاظت از جنگل های هیرکان برای نسل های آینده وظیفه کارکنان است، بنابراین نباید برای منافع شخصی آنها را تخریب کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید