ایران رتبه سوم کشتار مردم توسط سگ ها را در جهان دارد/ سگ های ولگرد عامل انقراض 200 گونه جانوری هستند.


ساعت: 18:30
تاریخ انتشار: 1401/04/17
کد خبر: 1881744

حجت الاسلام علی ارجمند گفت: از نظر تعداد کشته شدگان توسط حیوانات، سگ چهارمین حیوان مرگبار در بین تمام موجودات جهان است و ایران در بین کشته شدگان سگ رتبه سوم جهان را دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از ” تیتریک “; سخنران پیش از خطبه این هفته در شهرستان فردیس در آستانه عید سعید غدیر خم علی ارجمند عین الدین نماینده ولی قانونی در جهاد کشاورزی استان البرز بود. وی خطاب به نمازگزاران گفت: متأسفانه اخیراً در اخبار شنیدید که دو کودک 4 و 7 ساله در شهر قم توسط سگ های ولگرد کشته شدند. موضوع سگ های ولگرد به یکی از چالش برانگیزترین مسائل جامعه ما تبدیل شده است. برای روشن شدن موضوع، یک آمار به شما می دهم.» نماز می خوانم.

وی ادامه داد: تعداد سگ ها در ایران حدود 4 میلیون و 200 هزار قلاده است و از این تعداد سگ های ولگرد حدود 2 تا 3 میلیون قلاده هستند. این تعداد را با تعداد سگ در آمریکا که بیش از 75 میلیون قلاده است مقایسه کنید و تعداد سگ های ولگرد 1300000 (سالانه 2700 سگ و گربه در آمریکا کشته می شوند)، 1600000 قلاده سگ در ترکیه و 253000 سگ ولگرد. !

حجت الاسلام ارجمند افزود: از نظر تعداد کشته شدگان توسط حیوانات، سگ چهارمین جانور مرگبار در بین تمام موجودات جهان است و ایران در بین کشته شدگان توسط سگ رتبه سوم جهان را دارد.

نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: بیش از 100 بیماری مشترک بین انسان و سگ وجود دارد و تنها مبارزه با بیماری هاری در ایران سالانه 2 هزار میلیارد تومان برای کشور هزینه دارد به عبارتی حدود 230 هزار نفر جان خود را از دست می دهند. هر سال در کشور توسط سگ ها زخمی می شوند، اگر این واکسن نبود، سالانه هزاران نفر بر اثر هاری می مردند.

وی گفت: سگ های ولگرد خرگوش، کبک، روباه، خرس، یوزپلنگ، دارکوب و 200 حیوان دیگر را از بین می برند. مردم با دادن غذا به سگ های ولگرد به طور مداوم پرورش و تکثیر این حیوان را در طبیعت افزایش می دهند و رسانه های فارسی زبان خارجی نیز به تشویق و رواج این رفتارهای خطرناک می پردازند در حالی که در کشوری مانند سوئد غذا دادن به سگ های ولگرد و کبوترهای وحشی باعث شده است. 1000 یورو جریمه

حجت الاسلام ارجمند ادامه داد: هیچ مکتبی و دینی به اندازه اسلام بر حقوق حیوانات تاکید نکرده است، علامه محمدتقی جعفری به طور مشخص 34 مورد از این حقوق را نام برده است، اما حقوق سگ نباید باعث نابودی سایر گونه ها شود. که نباید سلامت جامعه و امنیت روانی آن را از بین ببرد.

وی افزود: بر اساس قانون نظارت شرعی بر ذبح و صید مصوب 1386 حوزه نمایندگی ولی قانونی در جهاد کشاورزی استان وظیفه نظارت بر ذبح شرعی در کشتارگاه ها و کارخانه های فرآوری گوشت را بر عهده دارد. مسئول بهداشت استان و با داشتن آزمایشگاهی مجهز نظارت مستمر بر صنایع پروتئینی داشت.

این مسئول در خاتمه تصریح کرد: در کربان بایرام علاوه بر کشتارگاه ها، مکان های مشخصی برای ذبح و قربانی با مشارکت شهرداری ها تجهیز می شود و توصیه می کنم برای مشاهده بهتر قربانیان خود را در این مکان ها بکشید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید