تیغه شیوخ عرب بر گردن پرنده کمیاب / «هبارا» گونه ای در حال انقراض از صحرا


ساعت: 10:20
تاریخ انتشار: 1401/08/14
کد خبر: 1908493

طلای زنده صحرا در کوره خوشی های شاهزادگان عرب می سوزد.

هوبره یکی از زیباترین و باشکوه ترین پرندگان بیابانی است، پرنده ای بیابانی که خجالتی است و به خوبی با زندگی در کویر سازگار است و بسیار مقاوم است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرهامون، هوبارا پرنده ای است که از نظر ترکیب و ظاهر تا حدودی شبیه بوقلمون است و به ندرت در منطقه وسیعی از کویر مرکزی ایران که دارای پوشش گیاهی مناسب باشد، تکثیر می شود.

این پرنده در جنوب و جنوب شرقی ایران در بیابان های اطراف بندرعباس، لار و شمال و جنوب سیستان و بلوچستان استقرار یافته است و همچنین در مرکز ایران در کویر ولادآباد و ابراهیم آباد در قسمت شرقی تاکستانی در بخش جنوبی قزوین


پروازی سریع با بال زدن های سنگین و آهسته دارد، اما تمایلی به پرواز نشان نمی دهد، معمولاً راه رفتن را ترجیح می دهد، آرام آرام راه می رود و می تواند با سرعت بالا (تا حدود 40 کیلومتر در ساعت) بدود.


هوبره پرنده ای بیابانی به قد حدود 60 تا 65 سانتی متر با پاها و گردن بلند، چشمان زرد درشت، پرها و بال های قهوه ای ماسه ای و خاکستری است. برای محیط زیست

از این رو زنگ خطر مفقود شدن این گردشگر زیبای کویری به صدا درآمده است که در صورت بی توجهی سیستان و بلوچستان شاهد هوبرت در این استان نخواهد بود.

واسطه شیوخ عرب; وای به حال مردم سیستان و بلوچستان

چندی پیش پورمردان مدیر کل سابق محیط زیست استان در این رابطه به یکی از رسانه ها گفت: شیوخ عرب علاقه زیادی به شکار هوبره با شکار بازی های خود دارند. اعراب منطقه خلیج فارس از هوبره به عنوان طعمه های شکار خود در مسابقات شکار استفاده می کنند. به همین دلیل آنها حاضرند هزینه های هنگفتی را به دلالان و قاچاقچیان هوبرت بپردازند تا این پرنده کمیاب را به کشورشان قاچاق کنند.


f8b59c6a 78d4 4eb2 84e5 c7a36adf2186 خبر خاکستری

وی بیان کرد: همه ساله تعدادی از دلالان با حضور در منطقه و پرداخت مبلغی بسیار ناچیز، مردم محلی استان را که از نظر معیشتی با مشکل مواجه هستند، تشویق به احیای هوبره می کنند و پس از زنده ماندن این دلالان اقدام به اقدام می کنند. سود کلان آنها تلاش می کنند این پرندگان را به کشورهای حاشیه خلیج فارس منتقل کنند.



متخلفان به اشد مجازات خواهند رسید

داود میرشکار مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: همه ساله با شروع فصل سرما از اواخر مهرماه شاهد حضور این پرنده در نقاط مختلف استان هستیم که زیستگاه های مختلفی را برای خود انتخاب کنند.


وی افزود: شهرستان های ایرانشهر و دلگان با دشت، شرایط اقلیمی و پوشش گیاهی مناسب در فصل زمستان از بهترین زیستگاه های هابر استان هستند.


میرشکار بیان می کند: هوبره هر ساله سیستان و بلوچستان را تا پایان اسفند ماه اقامتگاه موقت خود می کند و با شروع فصل بهار شاهد خروج این پرنده از استان هستیم.


وی با بیان اینکه هوبرت مانند سایر گونه های جانوری و گیاهی در برنامه های حفاظت از محیط زیست گنجانده شده است، افزود: تمامی زیستگاه های هوبره سیستان و بلوچستان تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست بوده و در صورت شکار غیرمجاز این پرنده متخلفین به شدت مجازات شود


مدیرکل محیط زیست استان تصریح کرد: گرانی پرنده هوبرت در کشورهای دیگر قاچاقچیان را به شکار آن ترغیب کرده و به همین دلیل نسل این پرنده منحصر به فرد در خطر انقراض قرار دارد.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید