کرمان دارای بالاترین کیفیت و کمیت اقامتگاه های بوم گردی کشور بود/بزرگترین چالش بوم گردی بعد از کرونا عدم پذیرش تعدیل اقساط از سیستم بانکی است.


ساعت: 10:28
تاریخ انتشار: 1401/01/08
کد خبر: 1818127

رئیس اداره بوم گردی اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان کرمان؛

حامد لنگری زاده گفت: 60 واحد بوم گردی با وجود اینکه مجوز رسمی از بانک مرکزی برای تعویق وام و عدم پرداخت حق بیمه دارند، همچنان مشمول قوانین بانکی هستند و مجبور به پرداخت حق بیمه هستند که مجبور به ترک جرگه شده اند. هاردی برای پرداخت اقساط فروخته شد و دیگران به کارهای دیگری رفتند که ضربه سنگینی به آنها وارد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حامد لنگری زاده رئیس اداره بوم گردی اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار راه آرمان گفت: 334 پروژه بوم گردی در استان داریم.



وی به عوارض بیماری عروق کرونر قلب برای اکوتوریسم اشاره کرد و گفت: با توجه به جاذبه های گردشگری عظیم در استان کرمان رشد بسیار خوبی در این زمینه داشته ایم، اما ظهور بیماری عروق کرونر در دو سال اخیر باعث شده است که تعدادی این مجموعه ها راکد می شوند.» فعالیت آنها کاهش می یابد.

276 اقامتگاه بوم گردی برای نوروز از پیش رزرو شده است

لنگری زاده تاکید کرد: در حال حاضر از 334 سایت بوم گردی در کل استان، 276 سایت آماده پذیرایی از میهمانان هستند و حتی طبق آخرین آمار ما تمامی این سایت ها تا 15 بهمن ماه پیش رزرو شده است.

وی اذعان داشت: استان کرمان از نظر کیفیت و کمیت بالاترین رتبه کشور را در حوزه اقامتی و گردشگری دارد.

رئیس اداره بوم گردی اداره کل میراث فرهنگی اذعان داشت: نحوه پذیرش بوم گردی در استان وضعیت بسیار مطلوبی دارد و از نظر پراکندگی در سراسر استان به جز شهرستان کالا گنجه بوم گردی داریم. که در حال حاضر هتل کوپری است.استان هایی در این منطقه ساخته شده تا جایگزین بوم گردی شود.


لنگری زاده تاکید کرد: گردشگران برای انتخاب یکی از بوم گردی های مورد تایید استان می توانند به سایت سازمان میراث فرهنگی مراجعه و ضمن شناسایی بوم گردی مورد نظر از طریق شماره تماس های درج شده در این سایت نسبت به رزرواسیون اقدام کنند.

وی بزرگترین چالش بوم گردی پس از کرونا را برشمرد و گفت: اکثر مراکز بوم گردی برای بهسازی و نوسازی اماکن مورد نظر تسهیلات دریافت کرده اند اما با وجود تاج گذاری و غیرفعال شدن این واحدها، کمک های این تسهیلات عقب مانده است. و با توجه به اینکه دولت دستور کتبی مبنی بر تاخیر و عدم پرداخت آورده است، اما متاسفانه ناهماهنگی نظام بانکی این موضوع را نپذیرفت و در عمل ضربه سختی به این واحدها وارد کرد.

93 درصد بانک ها به دستور بانک مرکزی مبنی بر تاخیر در پرداخت ها عمل نکردند

وی ادامه داد: 60 واحد بوم گردی با وجود اینکه مجوز رسمی از بانک مرکزی برای تأخیر وام و عدم پرداخت اقساط دارند، اما همچنان مشمول قوانین بانکی هستند و باید اقساط پرداخت کنند که مجبور به ترک خدمت شدند، بنابراین برخی از مکان های بوم گردی در اختیار آنها قرار می گیرد. به صورت اقساطی فروخته شد و دیگران به کارهای دیگری روی آوردند که ضربه سختی به آنها وارد شد.


لنگری زاده تاکید کرد: برای اینکه فردی مکانی را برای بوم گردی معرفی کند باید شرایطی داشته باشد که شامل زمین یا خانه در روستا می شود.


وی افزود: متقاضی با مراجعه به میراث و درخواست بوم گردی توسط این نهاد بررسی می شود و در صورت تایید این مکان برای دریافت تسهیلات تعمیر و بهسازی معرفی و پس از اعمال استانداردهای لازم میراثی شروع به کار می کند.



مهمترین عامل در اکوتوریسم ظرفیت وجودی روستا برای پذیرش این مقوله است

لنگری زاده گفت: سازمان میراث فرهنگی هیچ گونه هزینه ای از متقاضی برای ایجاد بوم گردی متقبل نمی شود و به دلیل درخواست بوم گردی هیچ هزینه ای از وی دریافت نمی کند و این تنها هزینه ای است که متقاضیان برای مرمت یا ساخت و ساز برآورد می کنند. 30 درصد و 70 درصد از طریق ارث به عنوان تسهیلات پرداخت می شود.


وی ادامه داد: با توجه به افزایش بوم گردی در استان، اتحادیه ای به نام جامعه گردشگر را زیر نظر مسئولان بوم گردی ایجاد کرده ایم که رسیدگی به اعتراضات و شکایات نیز بر عهده آن است، اما اگر شکایت در جامعه قابل حل نباشد. ما به عنوان یک نهاد نظارتی به این موضوع رسیدگی خواهیم کرد.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید