کفگیر واقعا به ته دیگ خورد!

کفگیر واقعا به ته دیگ خورد!

دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار هیأت داوران بخش های «مستند» و «فیلم بلند» سیزدهمین دوره این جشنواره را معرفی کرد و نام حسن عباسی و مهران رجبی باعث تعجب هیئت داوران و واکنش های بسیاری شد.

بارترینها در این باره نوشت: شنیدن اخبار عجیب از تریبون های مختلف ایران به یک عادت تبدیل شده است. با این حال، عصر سه‌شنبه، یک خبر این عادت را به شگفتی تبدیل کرد. دبیرخانه جشنواره فیلم عمار هیئت داوران بخش فیلم های مستند و بلند سیزدهمین دوره این جشنواره و مهران رجبی، جهانگیر الماسی، حسن عباسی، محمدتقی فهیم و محسن علی اکبری را به عنوان اعضای هیئت داوران این جشنواره معرفی کرد. ، حضور دارند

عباسی اولین بار در سال 1382 در جریان حمله آمریکا به عراق با حضور در برنامه های تلویزیونی به عنوان کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی و راهبردی ظاهر شد و سپس در محافل خصوصی اصولگرایان شناخته شد. شاید باورتان نشود اما این چهره جنجالی اصولگرا از گفت وگوی تمدن ها تا جام جهانی اظهارنظرهایی کرد. زمانی که محمود احمدی نژاد در سال 1383 رئیس جمهور شد، عباسی توانست خود را بیشتر به عنوان نظریه پرداز و استراتژیست جریان اصولگرا معرفی کند، اما هیچ گاه از سوی یارانش جدی گرفته نشد.

این جنجال ها پایان نیافت تا این که تیرماه امسال فیلم هایی از حسن عباسی با تیترهای کوبنده علیه بازیکنان فوتبال منتشر شد. مثلاً «فوتبالیست ها اگر دین داشتند فوتبالی نمی شدند» یا مثلاً «فوتبالیست ها شهید نمی شوند و لنگ و بی شخصیت هستند». همین حرف ها برای شعله ور شدن آتش در زندگی ورزشکاران کافی بود و آنها یکی یکی به این سخنان پاسخ دادند. حتی چهره های فوتبال هم دست از سر راه برداشتند و پاسخ های تندی به این سخنران سیاسی دادند. در همین حال، محمد انصاری که گرایش های مذهبی و سیاسی اش کاملاً شناخته شده است، با انتشار نامه ای از حسن عباسی انتقاد کرد و در بخشی از آن نوشت: «نه شما و نه هیچ کس دیگر حق ندارید در مورد گروه خاصی به طور کلی صحبت کنید. و اصلاً.بدون داشتن مدرک معقول و منطقی حکم کلی صادر کرد و دیگران را پرخور معرفی کرد! آنها را یاوه گو و ثروتمند بنامید! آنها را نالایق و در رأس مصلحان اجتماعی بدانید! و حتی به خودش اجازه می دهد در مورد زندگی خصوصی و خانواده مردم نظریه پردازی کند!»

البته این آخرین رویارویی حسن عباسی با جامعه ورزش نبود، بلکه در مهرماه امسال و در روزهایی که جامعه شاهد آغاز اعتراضات بود؛ این آخرین رویارویی حسن عباسی با جامعه ورزش بود. او باز هم در اظهاراتی جدید به فوتبالیست ها حمله کرد و گفت: سبک زندگی آنها (فوتبالیست ها) سبک زندگی آمریکایی است. لذت، شهوت و پول. چرا به فوتبالیست ها 150 برابر دستمزد قشر جامعه می دهید تا دیوانه شوند؟» و حالا در اخبار اخیر انتخاب او به عنوان هیئت داوران در یک جشنواره فیلم واکنش های زیادی را به همراه داشته است.

دامون کنبرزاده، منتقد سینما درباره انتخاب خود نوشت: شنیدم این آقا حسن عباسی در جشنواره عمار به عضویت هیئت داوران درآمده است. لازم به ذکر است ماهیت و هدف این جشنواره سینمایی نیست. بالاخره ما با تصاویر متحرکی به نام فیلم سر و کار داریم که دیدن و قضاوت آنها حداقل سواد و دانشی می خواهد. وقتی فردی مثل حسن عباسی داور چنین جشنواره ای می شود نه تنها این جشنواره بلکه باید کل نظام سینمای یک کشور زیر سوال رود. خیلی ها می گویند انتخاب چنین فردی برای قضاوت فیلم ها یعنی کاردک ته دیگ خورده است و انتخاب فردی مثل حسن عباسی برای تماشای فیلم ها و اظهار نظر در جشنواره برای امثال ما مثل ناقوس مرگ است. ناقوس مرگ فیلمی که نسخه اش پیچ خورده بود».

رحمت الله بیگدالی نیز نوشت: این دولت انقلابی چه می کند؟ حسن عباسی فارغ التحصیل رشته حسابداری با سابقه هنرمندان متخلف و مهران رجبی با سابقه بازی در سریال های تلویزیونی، داور جشنواره فیلم عمار شدند! با این دستور حسن عباسی و مهران رجبی به زودی کاندیدای اصلی انتخابات تهران و اساتید فیزیک کوانتوم و روابط بین الملل می شوند!»

این تحلیلگر همچنین نوشت: به خدا قسم شوخی و شوخی نیست، اما شرایط فعلی ما دقیقاً همین است: حسن عباسی، محمدصادق کوشکی و مهران رجبی از داوران عمار.

سارا همچنین نوشت: از داور شدن حسن عباسی در جشنواره عمار تعجب کردید اما در سال 89 حسن عباسی یکی از داوران جشنواره فیلم فجر بود.

دیدگاهتان را بنویسید