حسینی چند صد ساله قزوین میزبان عزاداران حسینی است/ از دیگ گذاشته تا برگزاری سومین مجلس امام زنان

به همین دلیل مسلمانان سراسر جهان از گذشته های دور تا به امروز در ماه محرم به عزاداری پرداخته اند.

در ایران، عزاداری برای امام حسین (ع) و یارانش با فرهنگ و آداب و رسوم شهرهای مختلف کشور مرتبط است و جزء آداب و سنن اصلی هر شهر شده است به طوری که مردم قبل از ورود خود را برای عزاداری آماده می‌کنند و مراسم را برگزار می‌کنند. از ایام محرم

این در حالی است که استان قزوین نیز مانند سایر استان های کشور آداب و رسوم خاص خود را دارد که قبل از شروع ماه محرم تا پایان این ماه انجام می شود.

همچنین از آنجایی که قزوین برای مهاجرت باز است، طیف وسیعی از شهروندان این استان به شهرها و کشورهای دیگر تعلق دارند و همین امر باعث ایجاد تنوع در برگزاری مراسم عزاداری می شود.

در ادامه به معرفی برخی از آیین های عزاداری محرم در استان قزوین می پردازیم.

a9256eb7 a2f8 43fa bf9e 879bd2a3355d خبر خاکستری


آغاز ماه محرم در قزوین

قزوین همه ساله پیش از آغاز ماه محرم در پرچم ها و جامه های عزاداری اباعبدالله الحسین غرق می شود و مردم در کوچه و پس کوچه های این استان برای قیام تلاش می کنند.

آیین کاشت

این مراسم که به مناسبت آغاز ماه محرم در برخی از مساجد و تکایای استان قزوین با حضور هیئت های مذهبی و عزاداران امام حسین (ع) برگزار می شود، از آیین های اصلی این ماه است. ماه محرم در قزوین.

در این مراسم که اغلب توسط آذری های مقیم قزوین برگزار می شود، عزاداران امام حسین(ع) به نشانه تشنگی امام حسین(ع) و یارانش در صحرای کربلا ظرفی پر از آب در دست می گیرند. مراسم عزاداری محرم را آغاز کرده و لباس سیاه می پوشند و در پایان مراسم هر عزاداری مقدار کمی آب به عنوان تبرک می نوشد.

پس از مراسم جام گردانی، عزاداری محرم رسما آغاز می شود و دسته ها و هیئت های عزاداری به عزاداری سالار شهیدان می پردازند.

685eeabb ee34 46d4 bcd0 da4916a168d2 خبر خاکستری


انجام مراسم خانگی و خواندن قرآن

آداب و رسوم اهل بیتی که از دیرباز در تمام استان های کشور رونق داشته است، در قزوین همزمان با آغاز ماه محرم در بسیاری از خانه ها و خانواده ها برگزار می شود، به طوری که برخی از آنها هر روز یا هر شب از اول تا آخر مراسم دعا و نیایش برگزار می کنند. ماه محرم و در آن زیارت عاشورا می خوانند و قرآن می خوانند.

تسبیح خوانی در بین زنان قزوینی رایج است و مردان در دسته های عزاداری شرکت می کنند.

برگزاری مراسم دعا در امامزادگان

قزوین امامزادگان زیادی دارد و هر کدام از این اماکن متبرکه در آغاز ماه محرم برنامه های ویژه ای را برای این ایام برگزار می کنند. امامزاده حسین، امامزاده سلطان سیدمحمد، امامزاده اسماعیل، امامزاده حلیمه خاتون و سایر امامزاده های قزوین از جمله اماکن متبرکه محل اقامه نماز و دعا هستند و عزاداران زیادی از سراسر استان در این مراسم شرکت می کنند.

2479a2ba 37c4 4a1c b7dc 037177e0f68a خبر خاکستری


عزاداری در حسینیه معروف قزوین

حسینیه آقا سید جمال یکی از حسینیه های قدیمی و معروف شهر قزوین است که همه ساله پذیرای عزاداران اباعبدالله الحسین است.

رسم دیرینه ای است که شرکت کنندگان در مراسم حسینیه آقا سید جمال یک فنجان از این مکان مقدس به عنوان نذر می برند و در صورت برآورده شدن حاجت، 6 فنجان را به حسینیه برمی گردانند.

لازم به ذکر است که عزاداری در این حسینیه بیش از 200 سال قدمت دارد.

حضور دسته های عزاداری در اماکن مذهبی

در شب هفتم محرم هیئت های عزاداری از سراسر قزوین به امامزاده امینه خاتون، امامزاده علی و بی بی شهربانو می روند و در شب هشتم به زیارت امامزاده سلطان سید محمد و شب نهم به شهزاد حسین می روند. . دسته‌های عزاداری نشانه‌ها، بشقاب‌ها، طبل‌ها و سنج‌ها، زنجیرها و سینه‌ها را سوگواری می‌کنند.

به گزارش کاشی در قزوین

خرید از مراسم خاص قزوین است، به طوری که مردان جام آینه را که از چوب ساخته شده و ارتفاع آن حدود یک متر و نیم است، بر سر می برند.

02e451a0 4c0e 4aea b68f 17b15c64b190 خبر خاکستری

تشییع جنازه زنان (امام سوم)

در این مراسم نمادین که همه ساله در روز دوازدهم محرم برگزار می شود، بانوان پیکرهای نمادین شهدای عاشورا را با بیل و کلنگ به مسجد یا حسینیه اصلی شهر می برند.

برگزاری مراسم عزاداری در تاسوعا و عاشورا در شب تاسوعا همه دسته ها و دسته های عزادار به سمت امامزاده سلطان سید محمد حرکت کرده و در آنجا جمع می شوند.

عزاداران نماز ظهر عاشورا را در خیابان منتهی به امامزاده حسین می خوانند و در شب عاشورا به امامزاده حسین می روند و در این مکان معنوی برای غریبان شام می چینند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید