کفگیر دولتی به ته دیگ رسیده/ خودش می داند تحریم ها چه بلایی سر مردم آورده است.

کفگیر دولتی به ته دیگ رسیده/ خودش می داند تحریم ها چه بلایی سر مردم آورده است.

رسانه ایشال طلب نوشت: در اردیبهشت 1401، منتقدان دیروز و مدیران امروز، بدون توجه به تعدد و ثبات عرضه اقلام ضروری، تصمیم به لغو ارز 4200 تومانی گرفتند و آن را عملیاتی بزرگ و تصمیمی انقلابی و جهادی دانستند. با ادعای حفظ قیمت های ثابت و اجرای لیست محصولات الکترونیکی که بعدا اعلام کرد زیرساخت آماده نیست.

به گزارش اختاز نیوز، روزنامه شرق نوشت:

نامگذاری «پول جهانگیری» یا ارز چهار هزار و 200 تومانی، با هدفی خاص از سوی دولت وقت صورت گرفت; اینکه دارو و غذای مردم گران نیست. برای این منظور کالاهای ضروری و دارو تهیه می شود که با قیمت تعیین شده تحویل می شود.

گروه های سیاسی مخالف دولت با نادیده گرفتن اثر تحریم ها و موانع انتقال درآمدهای ارزی در کشور، سرچشمه فساد را خود ما می دانستند، انگشت اتهام را به سوی دولت و ناکارآمدی آن و بی اهمیت بودن اثر نشانه رفتند. از تحریم ها

در اردیبهشت 1401، منتقدان دیروز و مدیران امروز، بدون توجه به فراوانی و ثبات عرضه اقلام ضروری، تصمیم به لغو ارز 4200 تومانی گرفتند و آن را عملیاتی بزرگ و تصمیمی انقلابی و جهادی دانستند و مدعی ثابت ماندن قیمت ها شدند. اجرای فهرست الکترونیکی کالاها که بعداً اعلام کردند زیرساخت ها آماده نیست.

برای حل مشکلات طبقات فقیر، یارانه ای تعیین کردند تا فشار ناشی از افزایش ناگهانی قیمت ها علیه طبقات فقیر را مهار کنند. اما تورم ناشی از این تصمیم و پیامدهای ناشی از تورم و افزایش قیمت تمام مواد غذایی و دارویی از سوی دولت نادیده گرفته شد و نتیجه این شد که علاوه بر کوچک شدن توده های مردم و کمبود آزار دهنده اقلام دارویی، قیمت مواد غذایی شاهد افزایش بی سابقه 60 تا 360 درصدی بود. موضوعی که باعث تغییر رئیس ساختمان آبی بلوار میرداماد شد.

پس از این اتفاقات، 20 دی ماه معاون اول دولت اعلام کرد که دولت تصمیم دارد قیمت کالاهای اساسی را تا دو سال آینده ثابت نگه دارد تا به سفره مردم آسیبی وارد نشود. اقدامی که آقای مخبر آن را دغدغه رئیس جمهور می داند. یعنی اتفاقی که افتاد «همان آش و همان کاسه» و ارز مخبر به جای ارز جهانگیری بود. بی شک محصول فساد و رانت خواری اجتناب ناپذیری است که بیش از گذشته ادامه خواهد داشت.

واقعیت این است که پاستورها خودشان می دانند که تحریم ها فشار مضاعفی بر اقتصاد کشور وارد کرده و تامین منابع ارزی برای دولت و بانک مرکزی سخت شده است. عاملی که باعث تعدد نرخ ارز، کسری بودجه، افزایش سطح نقدینگی، افزایش نرخ تورم، ایجاد رانت، افزایش هزینه مبادلات اقتصادی و تجارت خارجی و … می شود.

هزینه مضاعف بازگشت ارز که مقاومت اقتصادی و فرار از تحریم نامیده می شود موج دیگری از جهش تورم را به همراه خواهد داشت و این تصمیم به وضوح این پیام را دارد که مردم بار دیگر شاهد صف خرید ارز و کالا و احتمالاً کمبود برخی خواهند بود. کالاهای تابستان 97 شاهد بودیم، شاهد خواهیم بود. اتفاقاتی که باعث آغاز گنج یابی و برخورد با گنج یاب و تولید سلاطین جدید با ارز مخبر خواهد شد.

شرایط اقتصادی دولت با انتشار 500 اوراق همات و کسری 200 همات تنها در یک بخش انرژی نشان می دهد که کفگیر به ته دیگ رسیده و فشار مالی یارانه انرژی و سوخت ناشی از تحریم باعث شده است. به تورم بالای 50 درصد.

در نهایت پیشنهاد می‌شود دولت از تکرار تجربه تلخی که موجب هدر رفت منابع کشور شد، خودداری کند و با حذف ارز، بر رفع تحریم‌ها تمرکز کند که باعث افزایش بهتر درآمد ملی، کاهش تورم، افزایش سرمایه‌گذاری و گسترش توده مردم می‌شود. دادن

دولت باید با جان و دل به حرف منتقدان گوش دهد و بهترین تصمیم را برای خروج از این مقطع حساس اتخاذ کند.

دیدگاهتان را بنویسید