رشد قیمت مسکن به نقطه بحران رسیده است/ دولت وعده های بزرگی داد اما حالا دلالان را مقصر می داند

رشد قیمت مسکن به نقطه بحران رسیده است/ دولت وعده های بزرگی داد اما حالا دلالان را مقصر می داند

بیت الله ستاریان گفت: نرخ رشد قیمت مسکن حتی در کوتاه مدت به مرز انفجار رسیده است و باید رشد ماهانه 6، 7، 5، 4 درصدی قیمت مسکن را فاجعه دانست.

مهرنوش حیدری – رشد قیمت مسکن هم اکنون به نقطه بحرانی رسیده و میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی به 55 میلیون تومان یعنی هفت برابر حداقل دستمزد کارگران رسیده است.

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین گفت: وقتی قیمت همه اجناس بالا می رود طبیعی است که مسکن گران شود. چگونه انتظار دارید قیمت مسکن در شرایط تورم افزایش پیدا نکند؟ همه بازارها در چنین وضعیتی قرار دارند و قیمت همه کالاها مانند تخم مرغ، شیر، ارز و غیره. رشد کرده و مسکن نیز مشمول این شرایط است.

وی تصریح کرد: البته مشکل بازار مسکن را باید به گونه ای دیگر بررسی کرد. مسکن اغلب در بازارهای سرمایه گذاری پیشرو نیست. اما در شرایط فعلی پیشرو بازار شده است. دلیل این امر را باید در کسری مسکن موجود جستجو کرد.

تاثیر افزایش نرخ ارز بر قیمت مسکن

این کارشناس بازار مسکن درباره تاثیرات افزایش نرخ ارز بر بازار مسکن در بلندمدت و پیامدهای این مشکل در ماه های آینده در این بازار گفت: همیشه دو بازار موازی در کنار بازار مسکن وجود دارد. که بازده آنها عموما کوتاه مدت بوده و سرمایه گذاری عمومی در این بازارها نیز موقتی است.

ستاریان در توضیح این مطلب افزود: این بازارها بازار سکه و ارز هستند. معمولاً کسانی که سرمایه دارند ابتدا وارد بازار ارز و سکه می شوند و زمانی که ارز و سکه به سقف مورد نظر رسید سرمایه خود را دوباره وارد حوزه مسکن می کنند، اما اکنون این وضعیت تا حدودی تغییر کرده و مسکن نیز به موازات بازارهای موازی در حال افزایش است. این وضعیت نشان می دهد اضطرابی که در حوزه ارز، سکه و طلا وجود دارد در سایر بازارها مانند مسکن نیز وجود دارد. در شرایط فعلی سرمایه گذاران به فکر تبدیل منابع خود به کالاهای سرمایه ای هستند تا بتوانند از کاهش ارزش پول سرمایه و پول خود جلوگیری کنند.

ستاریان تاکید کرد: تجربه تاریخی جامعه ما نشان می دهد که مسکن در 50 سال گذشته همواره در بلندمدت پیشتاز بازار بوده است و اکنون در کوتاه مدت چنین روندی مشاهده می شود به این معنی که ماهانه رشد قیمتی داریم. 6.7، 5، 4 درصد که این وضعیت را باید یک فاجعه دانست.

سیاست دولت منفعل در بخش ساخت و ساز

وی درباره سیاست انفعالی دولت در حوزه ساخت و ساز نیز گفت: دولت اعلامیه های بزرگی داده است که باید سالانه یک میلیون مسکن بسازیم، اما بررسی ها نشان می دهد که تولید مسکن در سال جاری واقعا کاهش یافته است. تعداد پروانه‌های ساختمانی نیز کاهش یافته است و همه ارقام نشان می‌دهد که تولیدکنندگان بخش خصوصی که عموماً سازنده‌های کوچک هستند، از بازار خارج شده‌اند و منتظر شفاف‌سازی دستور ساخت‌وساز دولتی هستند.

ستاریان ادامه داد: ما مرتباً در مورد وضعیت بازار مسکن هشدار داده ایم و بیست سال پیش در یک گزارش تحقیقاتی وضعیت اسفناک مسکن را در سال 1400 پیش بینی کرده بودیم و در آن گزارش هشدار دادیم که عدم اصلاح سیاست ها باعث افزایش قیمت مسکن می شود. متری 35 میلیون تومان در سال 1401 در تهران، اما می بینید که قیمت مسکن در حال حاضر به طور میانگین به 55 میلیون تومان رسیده است و این نشان می دهد که نه تنها به بحران ها توجه نمی شود، بلکه تدابیری نیز اتخاذ نمی شود. ، هیچ فکری برای بهبود وضعیت وجود ندارد و اوضاع بدتر از آنچه پیش بینی می کردیم شد.

درک نادرست دولت و مجلس از وضعیت بازار مسکن

وی ادامه داد: اطلاعات دولت در حوزه مسکن بسیار کمیاب است. آنها فکر می کنند که مشکلات را می توان به راحتی حل کرد. وعده‌های بزرگ می‌دهند و انتظارات عمومی را بالا می‌برند و بعد وقتی شکست می‌خورند، همه مشکلات را به گردن مافیای املاک، بنگاه‌های املاک و دلالان می‌اندازند، اما توضیح نمی‌دهند که چرا از سیاست‌هایی استفاده می‌کنند که ضریب نفوذ را افزایش می‌دهد. از این دلالان و … افزایش می یابد.

ستاریان تصریح کرد: با این شرایط نمی توان انتظاری داشت. این دولت می‌رود و دولت بعدی می‌آید و ما صحبت می‌کنیم، مسائل را مطرح می‌کنیم، پیشنهاد می‌کنیم و دوباره می‌بینیم، اولین کسانی هستند که می‌روند و اطلاعاتی ندارند و این روند هر چهار سال یک بار تکرار می‌شود و کار را تکرار می‌کنند. این سناریو به طور مرتب در هر دوره از حکومت تکرار می شود.

دیدگاهتان را بنویسید