کلیات طرح مدیریت تعارض منافع تصویب شد.

ساعت: 12:02
تاریخ انتشار: 1300/08/16
کد خبر: 1782282

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز با کلیات طرح مدیریت تعارض منافع موافقت کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه 16 آبان) مجلس شورای اسلامی با 153 رأی موافق، 64 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 246 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

با توجه به پیشنهاد کمیسیون اجتماعی و جمعی از نمایندگان مجلس و تصویب هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، این طرح به دو شورا تقسیم شد و جزئیات آن در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بررسی می شود و نمایندگان می توانند پیشنهادات خود را در خصوص جزئیات این طرح ارائه دهند.

اما اسماعیلی درباره ویژگی های کلی طرح مدیریت تعارض منافع گفت: یکی از زمینه های فساد، بحث تعارض منافع است و تصویب طرح تضاد منافع بسیار مهم است و مردم انتظار دارند که آن را تعیین تکلیف کنیم.

وی افزود: مقام معظم رهبری فرمودند مردم سختی های زندگی را تحمل می کنند اما فساد را نمی پذیرند و بر همین اساس باید طرح مدیریت تضاد منافع را تصویب کنیم.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: در سطح جمهوری اسلامی ایران نیست که قانون مدیریت تعارض منافع نداریم و این طرح باید تصویب شود.

قابل تحسین: طرح مدیریت تضاد منافع دارای کاستی های جدی است

در ادامه جلسه سیدکاظم دلهوس در مخالفت با طرح مدیریت تعارض منافع گفت: متاسفانه برخی طرح ها دارای مشکل است و این طرح نیز نواقص اساسی دارد و باید نواقص آن برطرف شود.

وی افزود: اخیراً طرح نظارت بر رفتار نمایندگان در مجلس مطرح شد و نمایندگان مخالفت کردند و باید توضیح دهم که مجلس مخالف نظارت بر رفتار نمایندگان نیست، بلکه به دلیل طرح نظارت بر رفتار نمایندگان است. رفتار نمایندگان ایراد اصلی است.» بله مخالفت کردند.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی گفت: از سوی دیگر در حوزه مدیریت تعارض منافع نیز قوانین مشابهی داریم و نیازی به قانون گذاری در این زمینه نیست. از طرفی تضاد منافع خود استثناهایی دارد که باید در این طرح لحاظ شود و باید کار کارشناسی دقیقی روی این طرح انجام شود.

زنگنه: نمایندگان مجلس مخالف تضاد منافع هستند

در ادامه جلسه، محسن زنگنه نیز با کلیات طرح مذکور مخالفت کرد و گفت: همه نمایندگان مخالف تضاد منافع هستند; دلیل اینکه من با ویژگی های کلی طرح مدیریت تعارض منافع موافق نیستم این است که این طرح در محتوای خود ایراداتی دارد و باید برنامه های خود را به صورت شفاف بنویسیم تا اجرایی شود اما این طرح دارای ابهامات جدی است.

وی تاکید کرد: به عنوان مثال یکی از اعضای این طرح عنوان می کند که اگر فردی در جلسه ای تضاد منافع داشت باید آن جلسه را ترک کند. قطعاً افرادی در جلسات هستند که تضاد منافع دارند و اگر بخواهیم فقط به همین یک ماده توجه کنیم، بسیاری از جلسات در کشور باید تعطیل شود!

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی گفت: نحوه قانونگذاری مجلس به این صورت است و باید استانداردهای لازم در قانون گذاری لحاظ شود و اسناد بالادستی مورد توجه جدی قرار گیرد.

طاهری: طرح مدیریت تضاد منافع باید تقسیم شود

همچنین مصطفی طاهری بر خلاف ویژگی های کلی طرح مدیریت تعارض منافع گفت: این طرح دارای نواقص اساسی است و باید به دو شورا تقسیم شود تا در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نواقص آن اصلاح شود.

وی با بیان اینکه مصادیق طرح تعارض منافع مبهم است، گفت: ما موافق تصویب قانون مدیریت تعارض منافع جدی هستیم، اما این طرح دارای نواقص اساسی است که باید اصلاح شود.

ویس کرمی: تضاد منافع باعث بی عدالتی شده است

در ادامه جلسه مهرداد ویس کرمی در راستای ویژگی های کلی طرح مدیریت تعارض منافع گفت: تعارض منافع منجر به عدم عدالت و کندی اجرای قوانین شده و باید قانونی در مجلس تصویب شود تا راه فساد و سوء استفاده را ببندید.»

وی گفت: انتصابات خانوادگی ناقض حیثیت انقلاب اسلامی است و برای جلوگیری از تضاد منافع باید قانونی را تصویب کنیم.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: بسیاری از مشکلات کشور ناشی از نبود قوانین مترقی در زمینه تعارض منافع است و در صورت تصویب طرح مدیریت تعارض منافع، مفسدان و سوء استفاده کنندگان از آنها روبه رو می شوند. جدی گرفته شده است.

فلاحی: تعارض منافع یکی از ریشه های فساد است

در ادامه جلسه سارا فلاحی نیز با موافقت عمومی تضاد منافع گفت: تا زمانی که فساد را ریشه کن نکنیم نمی توانیم با آن مبارزه کنیم. تضاد منافع یکی از ریشه های فساد است و در صورت تصویب طرح مدیریت تضاد منافع، دیگر شاهد تجمع خانوادگی نخواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه تضاد منافع باید مدیریت شود، گفت: اگر بخواهیم راه رانت خواری را ببندیم باید طرح مدیریت تضاد منافع تصویب شود. با تصویب این طرح باید اعتماد مردم را بازگردانیم و دست بسیاری از افرادی که به منافع ملی روی آورده اند کوتاه کنیم.

صباغیان: باید تضاد منافع را از بین ببریم

در نهایت محمدرضا صباغیان در راستای اجرای این طرح گفت: اگر قانون و نظارت کافی نباشد برخی از مسئولان به نفع خود تصمیم می گیرند.

وی گفت: طرح مدیریت تعارض منافع مانع از سوء استفاده می شود و اگر مدیریت تعارض منافع اجرا می شد تبری نبود، وام های چند هزار میلیاردی به افراد خاص داده نمی شد و برجی ساخته نمی شد.

نماینده مردم بافق و مهریز در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر می خواهیم مشکل مردم را حل کنیم باید جلوی سوء استفاده ها را گرفته و تضاد منافع را برطرف کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید