بررسی شکایت آزمون وکالت قانون 90 کمیته/تعارض منافع، منع استخدام


ساعت: 10:18
تاریخ انتشار: 06/06/1401
کد خبر: 1892882

ابوالفضل ابوترابی در گفت و گو با دانا این موضوع را مطرح کرد.

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس با اشاره به تخلف آزمون وکالت گفت: قانون تسهیل در صدور پروانه کسب برای تسهیل و رفع انحصار و تضاد منافع مشاغل از جمله حقوقی، اجرایی و به موجب مصوبه قانون بودجه 1401 تکمیل شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر راه دانا; طرح تسهیل صدور پروانه کسب، طرحی است که با هدف شکستن انحصار برخی مشاغل مانند دفاتر خدماتی، داروخانه ها، دندانپزشکان و مشاغلی مانند موسسات حقوقی که با انحصاراتی مانند آزمون وکالت و تضاد منافع در اجرای چنین فیلترهایی مواجه هستند، می باشد. ایجاد فرصت های شغلی برای بسیاری از جوانان کشور متشکل است.

این در حالی است که کانون های وکلا به عنوان یکی از نهادهایی که تصویب این طرح را تهدید می کنند بارها این طرح را زیر سوال می برند و با لابی های گسترده تحت عنوان حمایت از حقوق مردم سعی در حفظ منافع خود دارند و این موضع مورد حمایت مردم نیست اما در آخرین اخبار شاهد شکایت شرکت کنندگان در آزمون وکالت به کمیسیون اصل 90 مجلس برای اعلام نتایج آزمون وکالت بودیم.

بیشتر بخوانید:

مجلس طرح دو دوره ای تعیین آزمون وکالت را تصویب کرد

تضاد منافع، ماجرای غم انگیز آزمون وکالت

آزمون کانون وکلا در پذیرش کارآموزان حقوق، سوالات، رفتار، تعیین نمره قبولی و اعلام نتایج به گروهی واگذار می شود که از افزایش یا کاهش تعداد پذیرفته شدگان بهره مند شده و درصدد حفظ این اجاره هستند. و انحصار برای خود و این داستان غم انگیز آزمون کارآموزی است.این وکیلی است که در کمیسیون اصل 90 مجلس پیگیری شد.

ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها مجلس در این باره به خبرنگار گفت: شبکه اطلاع رسانی راه دانا; وی تصریح کرد: متاسفانه قوه قضاییه تلاش لازم را برای اجرای قانون مصوب مجلس انجام نداد. البته پس از قانون تسهیل صدور پروانه کسب، مجلس مصوبه دیگری در قانون بودجه 1401 به تصویب رساند که مکمل این قانون بود.

وی توضیح داد: در این تصمیم نوشته شده است که در صورت عدم صدور مجوز از سوی دستگاه های متولی این مسئولیت بر عهده وزارت اقتصاد است. به گونه ای که اگر ظرف مدت سه ماه نهادهای ذیربط به درخواست مردم برای صدور مجوز پاسخ نداده و قانون مصوب مجلس در زمینه تسهیل صدور مجوز را عملی نکرده اند، وزارت امور اقتصاد و دارایی فرصت دارد. مجوز صادر کند و از شهریورماه مجوز برخی موسسات توسط وزارت اقتصاد صادر می شود.

بررسی درخواست تجدیدنظر توسط کانون وکلا در کمیسیون ماده 90

این نماینده به آخرین وضعیت پذیرفته شدگان اشاره می کند آزمون وکالت مرکز وکلای حقوقی و لزوم اجرای قانون تسهیل در صدور پروانه کسب مصوب مجلس گفت: متاسفانه مرکز وکلای دادگستری اعلامیه پذیرفته شد. آزمون وکالت تخلف شده و شرکت کنندگان در این آزمون به کمیسیون اصل نود نیز شکایت کرده اند.

وی ادامه داد: کمیسیون اصل 90 به همراه کمیسیون جهش تولید و کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در حال رسیدگی به این شکایت هستند اما در هر صورت طبق قانون مصوب مجلس از شهریورماه در صورت رسیدگی قوه قضاییه پاسخ نمی دهد و در منطقه آزمون کانون وکلاشهردار در اجرای قانون کوتاهی کرده است، وزارت اقتصاد و دارایی بر اساس قانون صدور مجوز برای این بازرسان را آغاز می کند.

وی تاکید کرد: انتقادات متعددی به کانون وکلای دادگستری و خود قوه قضاییه وارد است. چرا بیش از ده هزار قبول شدند آزمون وکالت که طبق قانون بر اساس ترازنامه پذیرفته شده است. در مورد آنها قانون اجرا نمی شود و خود قوه قضائیه از اقدام قابل ردیابی منصرف می شود، بخش دیگری از انصراف وجود دارد که متاسفانه کانون وکلای دادگستری در حال انصراف هستند و اجرا نمی کنند و ما قدردانی می کنیم که با اعمال صحیح قوانین قانون مشاغل زیادی برای تسهیل صدور پروانه کسب ایجاد خواهد شد و بسیاری از بنگاه ها، از جمله بحث وکلا، انحصار آنها را از بین خواهند برد.

شفاف سازی آزمون وکالت با اعمال صحیح قانون برای تسهیل در صدور پروانه

عضوکمیسیون داخلی مجلس گفت: از شهریورماه بخشی از اجرای مجوزها به صورت خودکار به سامانه صدور مجوز وزارت اقتصاد منتقل می شود که از طریق آن مجوز تایید دستگاه های معلق صادر می شود و مردم می توانند کسب و کار خود را راه اندازی کنند. .

سرانجام فرمود: در زمینه آزمون کانون وکلا از قوه قضائیه نیز انتظار داریم با شکایتی که به کمیسیون اصل نهم ارائه شده، این قانون را به صورت شفاف اجرا کند، در غیر این صورت ظرف سه ماه نظام وزارت اقتصاد بر اساس تکلیف قانونی محول شده این مسئولیت را بر عهده خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید