قالیباف در نامه ای به محسنی آزهی در خصوص نتایج آزمون وکالت/نمره خام یا تراز نمرات; ملاک چیست؟!


ساعت: 13:09
تاریخ انتشار: 31.05.1401
کد خبر: 1891747

رئیس جمهور در آخرین نامه خود به رئیس قوه قضائیه که به امضای سه نماینده مردم رسیده است، از وی خواسته است که به نتایج آزمون وکالت توجه ویژه داشته باشد تا حقوق داوطلبان تضییع و از اجرای مصوبه منحرف نشود. قانون صادر کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محتوای نامه به جای «نمره خام» آزمون ملاک «تراز نمره» قرار گرفت. نامه رئیس مجلس به درخواست روسای کمیسیون های ویژه رشد و توسعه تولید و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی، اصل 90 قانون اساسی به رئیس قوه قضائیه ارسال شد. قانون اساسی. قانون اساسی و فقه مجلس.

در نامه ای به امضای سید شمس الدین حسینی، نصرالله پژمان فر و موسی غضنفرآبادی خطاب به قالیباف آمده است. «قانون تسهیل در صدور پروانه کسب یکی از مترقی ترین و مهم ترین دستاوردهای یازدهمین دوره شورای اسلامی است که بسیار سخت و طولانی تصویب شد.

تسهیل در صدور پروانه کسب، شفاف‌سازی فرآیند صدور مجوز، حذف امضاهای طلایی و انحصارات قانونی دیرینه را می‌توان از اهداف اصلی این قانون برشمرد. اما علیرغم عزم جدی شورای اسلامی برای احقاق حقوق مردم و مبارزه با زیاده خواهی های گروهی، اکنون که مهلت اجرایی آن فرا رسیده است؛ اما با توجه به این موضوع که شورای اسلامی شهر تهران نیز در حال اجراست. برخی از اتحادیه ها و مدیران وابسته که از سنگ اندازی در مسیر تصویب قانون مذکور ابایی نداشتند. آنها مفسر قانون می شوند و آن را اعمال می کنند و تفسیری شخصی در برابر فلسفه اساسی قانون گذاری (لغو انحصار) ارائه می دهند.

در حال حاضر با وجود گذشت بیش از دو ماه از برگزاری آزمون تجربه وکالت مرکز امور وکلا، کارشناسان خدماتی و مشاوران خانواده قوه قضائیه و تعهد داوطلبانه این مرکز به اجرای دقیق بند (5) قانون تسهیل صدور پروانه کسب. ، نتایج این آزمون هنوز اعلام نشده است.

علیرغم تشکیل جلسه مشترک کمیسیون های سه جانبه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی، اصل 90 قانون اساسی و قضائی و حقوقی شورای اسلامی در تاریخ 1301/04/21 جهت احراز دلایل تاخیر در اعلام نتایج آزمون هیچ یک از روسای این مرکز و روسای مربوطه قوه قضاییه نسبت به اعلام نتایج آزمون جدی نیستند و زمان دقیق اعلام نتایج آزمون مشخص نشده است.

متأسفانه برخی از اعضای هیئت مدیره کانون وکلا سعی در تفسیر قانون برای حفظ منافع مادی و حرفه ای خود داشته اند تا بتوانند با کاهش تعداد افراد پذیرش شده و با نادیده گرفتن فلسفه اساسی قانون، منافع انحصاری بازار خود را حفظ کنند. در اقدامی غیراخلاقی ضمن ارائه تصور نادرست از تخصص و لطمه زدن به شأن نمایندگان مجلس جمهوری اسلامی ایران، با تبلیغات گسترده رسانه ای سعی در تکیه بر اقتدار مجلس جمهوری اسلامی ایران دارند. و تفسیر شخصی خود را از کلمات مندرج در متن قانون تحمیل می کنند و با به خطر انداختن حاکمیت قانون، آن را مطابق میل خود اعمال می کنند.

این در حالی است که علاوه بر مقرره مندرج در متن قانون به تفصیل در بحث های شورای اسلامی، استعلام از دستگاه های تخصصی نیز بر لزوم اعلام نتایج بر اساس ارزیابی ها و توازن صحه می گذارد. لذا خواهشمند است با عنایت به اینکه نظارت بر اجرای بند (5) قانون تسهیل صدور پروانه کسب و کار بر عهده قوه قضائیه و تاکید مقام معظم رهبری بر ضرورت تسهیل صدور پروانه ها و رفع انحصار به عنوان یکی از موارد زیر است، دستور فرمایید. سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی و لزوم اجرای سند اصلاحات قضایی باید توسط ریاست محترم قوه قضائیه برای نظارت و اجرای صحیح قانون پیگیری شود.

این نامه در تاریخ ۲۰ مردادماه به امضای سید شمس الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه رشد و توسعه تولید و نظارت بر اصل ۴۴ قانون اساسی، نصرالله پزمنفر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی به دفتر رئیس مجلس ارسال شد. قانون اساسی و موسی غضنفرآبادی، رئیس کمیته حقوقی و قضایی.

متعاقباً در تاریخ 15/5/1301 محمدبکر کلیباف نامه ای خطاب به خجت الاسلام محسنی ازهایی رئیس قوه قضائیه ارسال کرد و در آن نوشت: «چون نظارت بر اجرای ماده (5) قانون تسهیل صدور پروانه کسب. قانون بر عهده قوه قضائیه است و با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر لزوم تسهیل در صدور مجوزها و ابراز نگرانی روسای محترم کمیته های ذیربط شورای اسلامی… و همچنین ابراز نگرانی داوطلبان احراز حقوقی. آزمون کارورزی با توجه به عدم اجرای صحیح قانون مذکور، درخواست رسیدگی ویژه و پیگیری لازم جهت جلوگیری از تضییع حقوق داوطلبان و انحراف از اجرای قانون را داریم.

باید بگویم؛ 10 روز پس از ارسال نامه رئیس مجلس به رئیس قوه قضائیه (4 مرداد)، مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری خود با خبرنگاران، در پاسخ به خبرنگار تسنیم در مورد علت تاخیر این موضوع هیات نظارت به سرپرستی معاون اول قوه قضاییه برای تایید لیست داوطلبان آزمون وکالت مرکز امور وکلای دادگستری گفت: ملاک پذیرش داوطلبان آزمون سردفتری، دفتریاری و وکالت، کسب حداقل است. 70 درصد نمره ها، یک درصد به جای بالاترین امتیاز.

این قانون به وضوح بر «معدل معدل» به عنوان معیار پذیرش تأکید کرده است، اما درج کلمه «نمره» از وضوح این موارد در قانون کاسته است که ممکن است برای روشن شدن ابعاد و زوایای پرونده به تفسیر مجلس نیاز داشته باشد. معاون اول قوه قضائیه پیگیر موضوع است و طبق گزارشی که امروز به ما اعلام شد، با نگاهی به مبانی حقوقی و تفسیر علمی قانون، تعبیر «مدرک تحصیلی» امروز « درجه خام، اما نمایندگان مردم نظر «تعادل ارزیابی» دارند، اما موظف به گرفتن نظر نمایندگان مردم نیستند، مگر اینکه تفسیر شود. در روزهای آینده نظرسنجی خواهد شد. انجام شده و بر اساس پاسخ تصمیم گیری خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید