در نمرات معلم تقلب کنید تا نمرات بالاتری بگیرید

در نمرات معلم تقلب کنید تا نمرات بالاتری بگیرید

بر اساس بخشنامه ارزشیابی معلم، پژوهش های مرتبط با بهبود عملکرد معلمان، شاخص های تألیف و تدوین کتب و مقالات مرتبط از جمله عوامل ارزشیابی برای دریافت ارزشیابی معلمان است.

معلمان باید حداکثر 5 مورد از باکیفیت ترین پژوهش ها را از اقدام پژوهی، درس پژوهی و روایت پژوهشی که مورد تایید مدرسه، منطقه، استان یا ایالت قرار گرفته اند انتخاب کنند و شماره تاییدیه باید درج شود.

اکنون که رتبه بندی نهایی معلمان مشخص شده است، برخی از معلمان در تماس با خبرگزاری تسنیم تاکید کردند: برای رتبه بندی معلمان باید مدارکی مانند تشویق، تالیف و مقاله در سایت مربوطه ثبت شود، اما برخی از افراد اقدام به ساخت مقاله و کپی کرده اند. آنها را نقض می کنند، اگرچه نمرات بین 1 تا 5 است و گرفتن رتبه های بالاتر باعث افزایش حقوق می شود، اما می بینیم که باعث می شود مردم مرتکب جرم شوند.

از سوی دیگر سازوکار دقیقی برای نظارت بر صحت مدارک ارسالی وجود ندارد و این وظیفه به مدیران مدارس محول شد که به دلیل محدودیت زمانی نتوانستند مدارک ارسالی را به دقت بررسی کنند. فرآیند تبدیل شدن به یک «ماشین چاپ اقلام» و تشکیل مافیایی برای تولید و فروش اقلام است.

حتی اگر ارزیاب ها پس از بررسی مدیران مسئول نظارت باشند، این سوال پیش می آید که چگونه یک ارزیاب مستقر در استان اصفهان، مثلاً معلمی در استان دیگری را چک کند، تایید او پشت صفحه کامپیوتر انجام می شود، همچنین برخی از مدیران مدارس معلمان بی احتیاطی هستند و برخی به شدت بر اسناد خود نظارت می کنند.

از سوی دیگر، افرادی که احساس می کنند باید مدارک دقیق تری ارائه کنند ممکن است رتبه های پایین تری دریافت کنند.

برای بررسی این موضوع سعی کردیم با «صادق ستاری فرد» معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفتگویی داشته باشیم که پاسخی نداد.

این در حالی است که بخشنامه اخیر ارزشیابی معلمان که توسط صادق ستاری فرد در 22 بهمن 1401 صادر شد، در مورد ارائه اطلاعات غلط آمده است:

بر اساس ماده 11 آیین نامه اجرایی قانون، در صورتی که مشخص شود شخصی در ارائه مدارک و مستندات لازم جهت سنجش صلاحیت و تجربه معلمان، اطلاعات خلاف واقع به هیأت مدیره ارائه کرده است، موضوع به شورای قضایی اداری ارجاع می شود. تخلفات استان برای رسیدگی. تا تعیین تکلیف نهایی موضوع در این مرجع رسیدگی به پرونده رتبه بندی متوقف می شود.

در خصوص اسناد و مدارک ذینفعان، علاوه بر درج اطلاعات دقیق و صحیح، باید مربوط به دوره منتهی به 31 شهریور 1400 باشد. بدیهی است مدارک بارگذاری شده پس از این تاریخ در ارزیابی امتیازات مربوط به ارزشیابی معلم در مدت اعزام استفاده نخواهد شد و همچنین ارسال اطلاعات نادرست تا حل و فصل قطعی موضوع متوقف خواهد شد. در کمیسیون های منطقه برای رسیدگی به تخلفات اداری.

اما نحوه رصد و افشای ارائه اطلاعات نادرست، توضیحات دقیق و روشنی مورد نیاز مسئولان وزارت آموزش و پرورش و معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع این وزارتخانه است که تاکنون از آن مطلع نشده اند.

دیدگاهتان را بنویسید