ساترا از ارشاد نمره بالاتری گرفت؟ / 9 میلیون کاربر نتفلیکس در ایران

ساعت: 13:59
تاریخ انتشار: 14/15/1400
کد خبر: 1790008

ساترا گزارشی منتشر کرد که در آن میانگین امتیاز نهایی سریال های خانگی با مجوز ساترا 84.76 و میانگین امتیاز نهایی سریال های دارای مجوز ارشاد 33.73 بوده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حضور ساترا در شبکه سینمای خانگی همیشه بحث برانگیز بوده است، از دلایل نظارت بر محصولات پلت فرم و ویدیویی گرفته تا فرآیند صدور مجوز و پیگیری. آنچه در یکی دو سال اخیر بیش از همه باعث ایجاد ساترا شده، ابهام در ممیزی ها و عرضه محصولات بوده که بعضاً مورد انتقاد فرهنگیان و نخبگان قرار گرفته است.

از طرفی کارگردانان و تهیه کنندگان سریال ها و برنامه های ترکیبی شبکه سینمای خانگی که طرفین اصلی مذاکره و تفاهم با ساترا بودند در تمام این یکی دو سال یک خواسته اصرار داشتند و اینکه به اینها بسپارند. به متولیان سابق خود در وزارت جهت گیری کار می کند.

گرچه روندهای اخیر تولید نشان داده است که در همان یکی دو سال، تولیدکنندگان و کارگردانان زیادی وارد عرصه جدیدی شدند که برای آثار تعیین شده بود. از کارگردانانی که با آثار سینمایی خوش درخشیدند و حالا محیط سریال را به اکران سینما و سود گیشه ترجیح می دهند تا کارگردانانی که پس از دهه ها تولید تلویزیونی و ارائه سریال های چند فصلی و طراحی یکی پس از دیگری به شبکه خانگی رفته اند.

دیروز ساترا گزارشی حاوی اطلاعات و آمارهای جالبی از فعالیت پلتفرم ها، وضعیت سریال سازی و اپلیکیشن های مجوز و همچنین مخاطبان این آثار منتشر کرد که در زیر مروری بر برخی از این آمار خواهیم داشت.

رقابت بلامنازع برای خدمات در سراسر جهان

فضای رسانه ای حاکم بر ویدئو و شتاب و گسترش پلتفرم های جهانی در این زمینه نشان دهنده رقابت بلامنازع است. امروزه، نتفلیکس، یک شرکت آمریکایی، یکی از این غول های جهانی فیلم و سریال است که بیش از 200 میلیون مخاطب واقعی دارد. در سراسر جهان، سریال کره ای که به گفته بسیاری از منتقدان استانداردهای پایینی برای ساخت فیلم دارد، در حال ثبت رکوردی برای محصولات این سرویس است که بیش از 100 میلیون بیننده دارد.

سرویسی که بر اساس داده های ساترا در خود ایران و محاسبه شده توسط دو پلتفرم تحویل اپلیکیشن و نرم افزار ایرانی، حدود 9 میلیون «نصب فعال» داشته و البته به گفته ساترا، چون این سرویس در ایران فیلتر است، استفاده از آن PN نیاز به اشتراک Netflix دارد که هم از طریق «خرید یک حساب ویژه» و هم از طریق «خرید یک حساب مشترک بین 5 نفر» خریداری شود.

سرویسی که در حدود 150 کشور به جز چین در دسترس است و حدود 208 میلیون کاربر دارد. خارجی ارائه می کند.

با این حال، محتوایی که ساترا در گزارشی مبنی بر ارائه بیش از 90 درصد محتوا در پلتفرم های ایرانی از این فیلم ها و سریال های خارجی گزارش می دهد، همچنان سهم تماشای آثار ایرانی را افزایش می دهد.

گزارش ساترا همچنین جزئیاتی در مورد پلتفرم ها، تعداد آنها، سهم آثار خارجی و ایرانی و آثار جدید این سرویس ها ارائه می دهد.

طبق آمار رسمی ساترا، تعداد پلتفرم‌ها و سرویس‌هایی که محتوای حرفه‌ای را منتشر می‌کنند 53 است، هرچند ممکن است تعداد کل پلتفرم‌هایی که کارآمدتر و مفیدتر هستند به تعداد انگشتان هر دو دست نرسد.

پروانه تولید 6 ماهه اول سال جاری

c2afc0e5 dc41 466f a13c 50a82a712f3c خبر خاکستری

ساترا در بخشی از گزارش با عنوان «گزارش درخواست‌های مجوز تولید در شش ماهه اول سال 1400» اطلاعاتی را منتشر کرد که نشان می‌دهد در مجموع 32 سری از این پلتفرم‌ها برای دریافت مجوز اقدام کرده‌اند. این برنامه ها شامل 14 مجوز برنامه ترکیبی، 2 مجوز برنامه ورزشی و 2 مجوز مسابقه بود.

در بخشی از گزارش ساترا که به ارائه 10 طرح موافقت کلی، 4 طرح رد شده، 9 طرح در نظر گرفته شده برای سامانه الماس اشاره شده است.

سهم تماشای آثار ایرانی علیه خارجی ها

d4e653e9 15e8 4a80 b20e 7a90dbd9c4da خبر خاکستری

بخشی از این گزارش به درصد بازدید از محتوای خارجی و ایرانی اشاره می کند: 91.5 درصد محتوای رسانه ها را محتوای خارجی تشکیل می دهد. این در حالی است که 80/52 درصد از دقیقه ها به محتوای ایرانی اختصاص دارد.

طبق آمار مربوط به این قسمت، 1515 قسمت یا قسمت با محتوای ایرانی در این سرویس ها در مقابل 16309 قسمت یا قسمت با محتوای خارجی منتشر شده است که از این تعداد حدود 48 درصد محتوای خارجی و حدود 52 درصد محتوای ایرانی است.

ورود چهره های جدید از بهرام رادان تا سروش صحت و امید حاجیلی

ساترا همچنین در طول این گزارش به پلتفرم های جدید و برنامه های پلتفرم هیبریدی اشاره کرده است. از جمله سریال «نوبت لیلی» به تهیه کنندگی و کارگردانی روح الله حجازی، «شبکه راز زنان» به کارگردانی افشین هاشمی و تهیه کنندگی جواد نوروزبیگی و «مغ تمام عمر چند تا بهاره» به کارگردانی سروش صحت و تهیه کنندگی محمد. رضا تختکشیان.

همچنین «تیک آبی» به کارگردانی بهرام رادان که بارها عکس ها و اخبار غیررسمی او در فضای مجازی منتشر شده، اثر دیگری است که در گزارش ساترا به اجرای آن اشاره ای نشده است.

از جمله این آثار مسابقه استعدادهای موسیقی است که با اجرای امید حاجیلی اجرا می شود.

گزارش ساترا بر اساس شاخص های مختلف خشونت، محتوای اروتیک، پوشش و گریم و همچنین شاخص های دیگر، مقایسه های منفی و مثبتی را بین سریال های ایرانی انجام داده است.

همچنین در پایان این گزارش، میانگین امتیاز نهایی سریال های دارای پروانه ساخت از ساترا 84.76 و میانگین امتیاز نهایی سریال های دارای مجوز ارشاد 33.73 بوده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید