تراز نتایج معیار آزمون وکالت بود

نمایندگان در جلسه علنی امروز (چهارشنبه 11 شهریور) شورای اسلامی در جلسه استماع گزارش کمیته ویژه ارتقای رشد و تولید در مورد طرح فوریت دوجانبه بررسی بندهای (3)، (4) و (5) قانون تسهیل در صدور پروانه فعالیت تجاری با 173 رأی موافق، 36 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 221 نماینده حاضر در جلسه با کلیات آن موافقت کردند.

محسن زنگنه به تشریح گزارش این کمیته گفت: در جریان بررسی مفاد قانون تسهیل صدور پروانه کسب، 7 بار موضوع تراز نمرات از سوی رئیس مجلس، رئیس مجلس مطرح شد. کمیته، رئیس مجلس و حتی نماینده دولت.

وی ادامه داد: رئیس مجلس نیز نامه رسمی ارسال کرد، اما باز هم دوستان بر تفسیر خود تاکید کردند، بنابراین مقرر شد خزریان طرح مطالعاتی را بیاورند تا دوباره موضوع در کمیته ویژه برجسته شود. هدف قانون تسهیل صدور مجوز، حذف امضاهای طلایی و رفع انحصارات است، بنابراین هرگونه اقدامی که بر خلاف روح قانون باشد پذیرفته نمی شود.

سخنگوی کمیته ویژه رشد و رونق تولید تاکید کرد: با تصویب این استفساریه، تمامی افرادی که در آزمون قبلی شرکت کرده اند، مشمول خواهند شد و نمرات مجددا بررسی و در مورد قبول شدگان اظهار نظر شود.

حسن محمدیاری در مخالفت با این طرح با دو فوریت گفت: با توجه به اینکه کار وکالت در حق این نهاد ناعادلانه است، مقرراتی که در این زمینه وضع کرده ایم جز ضرر و زیان چیزی نخواهد داشت.

نماینده مردم دوالش، رضوانشهر و ماسال در شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مقایسه آزمون وکالت با آزمون های سازمان سنجش صحیح نیست، گفت: وقتی ظرفیت نباشد کار علمی نیست. در 9 سال گذشته هیچ معیاری برای قبولی در آزمون وکالت وجود نداشته است. نباید تنبلی کنیم و در حوزه وکالت مشکل ایجاد کنیم.

محمدرضا دشتی اردکانی با بیان اینکه مخالف انحصار است اما سطح علمی باعث ورود افراد ناکارآمد به وکالت می شود، تصریح کرد: اگر افراد با این روش وارد حرفه وکالت و دفاتر اسناد رسمی شوند، دستگاه قضایی با مشکل مواجه می شود. ما معتقدیم وکالت، سردفتری و کارشناسی شغل نیست و نمی توان افراد ناکارآمد را وارد این عرصه کرد و جان و مال و ناموس مردم را در دست آنها گذاشت.

همچنین جواد نیک بین و سیدکاظم دلخوش اباطری مخالفت خود را با طرح بررسی جواز کسب اعلام کردند اما نکته ای مطرح نشد.

از سوی دیگر نصراله پیمان فر در دفاع از طرح مذکور گفت: اقدام مجلس نان عده ای را خراب کرد، امروز مجلس اصرار دارد که انحصاری که موجب آزار و اذیت و فشار به مردم و موجب فساد می شود باید شکسته شود. زیرا انحصار ریشه بسیاری از مفاسد در کشور است و به دلیل انحصار، حقوق مردم تضییع می شود.

نماینده مردم مشهد و قلات در مجلس با تاکید بر اینکه تفسیر قانون بر عهده مجلس است، گفت: از رئیس قاضی شکایت دارم که اگر مخفی است وارد این موضوع نمی شود. ، نشان می دهد که او بی طرف نیست.

وی گفت: آزمون سال 99 و 1400 کانون وکلای دادگستری بر اساس قراردادی که با سازمان سنجش منعقد کرده است، بر اساس تراز بوده است زیرا سازمان سنجش راهی جز تعیین معیار سنجش سطح ندارد، بنابراین فضای برجسته باید تجزیه شود

سید البرز حسینی در ادامه از موافقت خود با طرح تحقیق و تفحص خبر داد و گفت: ورود افراد کم تجربه به عرصه قضاوت، دستگاه قضایی را به خطر می اندازد، منحصر به ورود کارشناسان و وکلا است و سال ها طول می کشد تا برخی افراد آموزش دیده وارد شوند. حوزه عدالت است، بنابراین باید شرایطی ایجاد کنیم که انحصار از بین برود و مردم بتوانند در این حوزه فعال شوند.

نماینده مردم خدابنده در شورای اسلامی ادامه داد: در ایران به ازای هر 100 هزار نفر 50 وکیل وجود دارد که این نسبت باید متناسب باشد. از یک طرف می گویند وکالت شغل نیست و برای هر پرونده ای حقوق می گیرند.

علی اکبر علیزاده برمی با ابراز موافقت با این طرح گفت: روندی وکالت را در انحصار خود درآورده است، از طرفی نیاز مردم به دستگاه قضایی هر روز بیشتر می شود که این امر موجب افزایش ارزش وکالت شده است. به میلیاردها می رسد و مردم از وکالت محروم می شوند.

نماینده مردم دامگان در شورای اسلامی با اشاره به فرار مالیاتی در کانون وکلا، تاکید کرد: باید عدالت اجرا شود; عده ای در مقابل اقتدار مجلس می ایستند و گردن قلدرها را باید شکست.

علی بابایی کارنامی با اشاره به اصل 73 قانون اساسی تاکید کرد: مرجع تفسیر قوانین عادی مجلس و سایر قوانین بر عهده قوه قضاییه است. ما نباید اقتدار را زیر سوال ببریم. در این مسیر باید تصمیمی منطقی بگیرید نه احساسی.

علی نیکزادتامین نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را بر عهده داشت در پاسخ به اخطار قانون اساسی توضیح داد: تفسیر قانون معمولاً توسط مجلس است و منظور از قانون اساسی تفسیر در دستگاه قضایی است. ، صدور رای در این شعبه.

در نهایت نمایندگان مردم با 184 رای موافق، 16 رای مخالف و 6 رای ممتنع از مجموع 216 نماینده مردم حاضر در جلسه با جزئیات طرح نظرسنجی مذکور موافقت کردند.

متن طرح نظرسنجی قانون تسهیل صدور مجوز کسب و کار به شرح زیر است:

آیا منظور از میانگین موزون در مواد (3)، (4) و (5) قانون تسهیل صدور پروانه کسب مصوب 24/12/1300 شورای اسلامی، میانگین موزون نتایج توافق شده است؟ طبق آمار آیا در آزمون سراسری که توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می شود، شاخص است؟

پاسخ: بله منظور از میانگین موزون در مواد (3)، (4) و (5) قانون تسهیل در صدور پروانه کسب مصوب 24/12/1300 شورای اسلامی، میانگین موزون تساوی است. نمرات بر اساس شاخص آمار در آزمون سراسری است که توسط سازمان سنجش آموزش کشور اعمال می شود.

دیدگاهتان را بنویسید