تصویب کلیات طرح اصلاح و تکمیل قانون تشکیلات و نظم


ساعت: 11:15
تاریخ انتشار: 21.01.1401
کد خبر: 1820884

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری موافقت کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح امروز (یکشنبه 21 فروردین ماه) در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با 192 رأی موافق، 18 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 235 رأی ماخوذه با کلیات طرح اصلاح قانون موافقت کردند. و رویه دادگاه اداری.

حجت‌الاسلام موسی گازانفرآبادی، رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس به تشریح این طرح پرداخت و گفت: اصلاحیه این قانون حاوی نکات و نوآوری‌ها و مشکلاتی است که در اجرا وجود دارد. بخش تصحیح و حذف شده است.”

وی افزود: نکاتی در خصوص نقاط قوت این طرح وجود دارد، اول کوتاه کردن دادرسی و جلوگیری از اطاله دادرسی، دوم بهبود وضعیت قوه قضائیه در دیوان عدالت اداری است که شرایط سخت تری را برای قضاتی ایجاد می کند. می خواهم در دادگاه اداری کار کنم.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: نکته سوم این است که رئیس دادگاه بتواند به وظایف خود در قبال معاونان خود عمل کند تا روند رسیدگی تسریع شود. یکی دیگر از نقاط قوت این طرح ارائه خدمات الکترونیکی به مردم دیوان و ارتقای شرایط برای کارشناسان همکار با دیوان است.

گازانفرآبادی گفت: بر اساس این طرح، دادستان کل کشور و دیوان محاسبات در حدود اختیارات خود می توانند به دیوان عدالت اداری شکایت کنند و سازمان های مردم نهاد حامی حقوق عامه تحت عنوان خود می توانند از غیرقانونی بودن اقدامات و تصمیمات شکایت کنند. حقوق عمومی را برای رسیدگی به دادگاه گزارش می کند.

همچنین محمدرضا میرتاج الدینی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات این طرح گفت: گفته شد کار کارشناسی لازم صورت نگرفته اما در جریان هستم. که این بحث از جهات مختلف مورد بررسی قرار گرفته است «ایرادات موجود به این قانون اصلاح شده است.

وی افزود: آنچه در سال 90 تصویب شد پس از 10 سال به طور کامل بازنگری شد و اصلاحیه این قانون با عنوان «قانون دیوان عدالت اداری» در مجلس مطرح شد.

میرتاج الدینی تصریح کرد: در اصلاحیه این قانون آمده است که هرکسی می تواند در تصمیمات دستگاه ها در دادگاه شکایت کند و این موضوع باید در دانشگاه آزاد لحاظ شود و اگر فردی شکایتی دارد می تواند از طریق قانونی پیگیری کند.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی نیز از این قانون مستثنی نیست تا کارمندان و دانشجویان برای احقاق حق خود به دادگاه مراجعه کنند. همچنین بر اساس این طرح معاونان دیوان دادگستری اروپا در قالب معاونت های تخصصی ساماندهی خواهند شد.

علیرضا سلیمی، نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی نیز در موافقت با این طرح گفت: اگر دانشگاه آزاد اسلامی از متن این طرح حذف شود، معلمان و کارکنان آن در صورت احقاق حقشان سرپناهی برای مراجعه نخواهند داشت. گم شده اند. “

عضو هیأت رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: آنچه در اصلاحیه این قانون آمده می گوید قضاتی که انتخاب می شوند باید 7 سال سابقه قضاوت داشته باشند که این امر موجب قوام بیشتر در تصمیمات دادگاه می شود. شرط در قانون است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید