تصویب کلیات طرح اصلاح و الحاق قانون مجازات متخلفان نظام اقتصادی امروز جهش قیمت ها به آسمان

تصویب کلیات طرح اصلاح و الحاق قانون مجازات متخلفان نظام اقتصادی امروز جهش قیمت ها به آسمان

روز جدید : نمایندگان با کلیات طرح اصلاح قانون مجازات تخریب کنندگان در نظام اقتصادی کشور موافقت کردند. سید علی موسوی بر خلاف طرح کلی گفت: ما با کلیات مخالفتی نداریم و موافق برخورد با تخریب کنندگان اقتصادی و مبارزه با فساد هستیم، اما در این زمینه مشکل قانونی نداریم و قوانین ما غنی است؛ اما در این راستا هیچ مشکلی نداریم. مثلا ما قانون محاربه داریم و آنهایی که برای مردم مشکل ایجاد می کند و تعادل اقتصادی را به هم می زند باید جدی گرفته شود.

نمایندگان در جلسه علنی امروز (یکشنبه 27 فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه اصلاح قانون مجازات متخلفان نظام اقتصادی کشور، کلیات طرح را با 220 رای موافق، 8 رای، بررسی کردند. “مخالف” و 3 رای ممتنع از مجموع 247 نماینده حاضر دادگاه پذیرفت.

سیدکاظم دلهوس اباطری، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در تشریح طرح اصلاح قانون مجازات متخلفان نظام اقتصادی کشور گفت: این طرح به امضای 45 نفر از همکاران رسیده است. تروریسم اقتصادی، اتخاذ سیاست های حزبی، تقنینی، اجرایی و قضایی به عنوان رویکردی کل نگر می تواند در دستیابی به امنیت اقتصادی جامعه موثر باشد.

نماینده صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی افزود: این سیاست باید شامل مولفه هایی مانند قانون گرایی، شدت و امنیت مجازات، رعایت حقوق دفاعی متهمان و استفاده آنان از ضمانت دادرسی عادلانه باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه قانون مجازات متخلفان نظام اقتصادی در سال 69 تصویب شد و حدود 30 سال از عمر آن می گذرد، امری اجتناب ناپذیر شده است.

این نماینده با اشاره به اینکه این طرح در جلسات متعددی در کمیسیون قضایی و حقوقی با حضور کارشناسان مرکز پژوهش ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت، تصریح کرد: دولت در مجازات متخلفان نظام اقتصادی با رعایت احتیاط های لازم مختار است.

همچنین علی فرهادی معاون و معاون حقوقی وزیر دادگستری درباره این طرح گفت: قانون مجازات متخلفان نظام اقتصادی در سال 69 و با توجه به شرایط اقتصادی زمان تصویب شد.

وی با اشاره به پیچیدگی و سرعت تغییر در مسائل اقتصادی افزود: در شرایط کنونی وجود شرکت های صوری، استفاده از کارت بازرگانی توسط افراد غیر ماهر، تشکیل صرافی های ساختگی برای سرقت سرمایه های کشور یکی است. از موضوعاتی که باید به آن پرداخته شود.

فرهادی با بیان اینکه قانون موجود خلأهایی دارد که باید به روز شود، خاطرنشان کرد: در این طرح مجازات ناوشکن ها تغییر کرده و در بررسی ها عزم بیشتری وجود دارد. این طرح همچنین از قضات آموزش دیده اقتصاد استفاده می کند.

معاون وزیر دادگستری در مجلس تصریح کرد: امیدوارم با رای و نظرات نمایندگان شرایطی فراهم شود که مردم نتوانند با طمع به غارت سرمایه های ملی بپردازند.

محمدحسن آصفری برخلاف ویژگی های کلی طرح، گفت: برخورد با ناوشکن های اقتصادی موضوع بسیار مهمی است و باید جدی گرفته شود، اما برای مبارزه با ناوشکن ها مشکل قانونی نداریم، در واقع قانون داریم و اگر عده ای انتخاب کنید که موقعیت هایی داشته باشید که متخصص نیستند و برای اجاره انتخاب می شوند، در اینجا با مشکل مواجه می شویم. جعل اسکناس و چک مهم است اما مشکل اصلی کشور نیست.

وی ادامه داد: متاسفانه ارز کشور به مردم داده می شود و کالاهایی وارد می کنند که ربطی به سفره مردم ندارد. به عنوان مثال بخشی از ارز 4200 صرف واردات غذای سگ و کالاهای لوکس و غیر ضروری می شود، اینها مشکلات کشور است، این نگرش باید با آجیل و غلات کلیدی مانند سلطان قند، جو، کنجاله و پادشاهان مختلف به طور جدی

عضو کمیسیون امور داخله و مشاوران افزود: ضابطان قضایی و دستگاه های ذیربط باید تخریب کنندگان اقتصادی را شناسایی و با قاطعیت برخورد کنند.

گلام حسین رضوانی در مقابل کلیات طرح اصلاح قانون مجازات تخریب کنندگان در نظام اقتصادی کشور گفت: سازمان تعزیرات، رئیس بازرسی کل کشور، دستگاه های اجرایی ذی ربط، دستگاه های امنیتی، وزارت اطلاعات، ستاد تنظیم بازار چه وظایفی دارند و چه وظایفی دارند؟ اگر این دستگاه ها نمی توانند از گران فروشی جلوگیری کنند، چرا آنها را جمع آوری نمی کنیم؟ همه این دستگاه ها بودجه دریافت می کنند. اگر موثر هستند چرا به دنبال قانون گذاری هستیم؟

وی ادامه داد: مردم مشکل قانون نداشتن ما را قبول ندارند، می گویند سنگی را از بهشت ​​به زمین آوردیم و دستگیر کردیم اما نمی توانیم با تخریب کنندگان برخورد کنیم. چگونه می توانیم بدون شناسایی ناوشکن ها با دشمنان مقابله کنیم؟

یکی از اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خطاب به رئیس جمهور گفت: تسلط داشته باشید.

سید علی موسوی بر خلاف طرح کلی گفت: ما با کلیات مخالفتی نداریم و موافق برخورد با تخریب کنندگان اقتصادی و مبارزه با فساد هستیم، اما در این زمینه مشکل قانونی نداریم و قوانین ما غنی است؛ اما در این راستا هیچ مشکلی نداریم. مثلا ما قانون محاربه داریم و آنهایی که برای مردم مشکل ایجاد می کند و تعادل اقتصادی را به هم می زند باید جدی گرفته شود.

وی با انتقاد از اینکه نبود اراده جدی برخی از مسئولان مشکل اصلی کشور است، ادامه داد: امروز قیمت ها در حال افزایش است و خلاء قانونی برای حل این مشکل نداریم اما دستگاه های متعددی برای مقابله با مشکلات اقتصادی وجود دارد. ناوشکن ها و قیمت خودرو یکی از این معضلات است.«باید مقصران اصلی شناسایی و شناسایی شوند.

موسوی یادآور شد: مشکل ما عدم رعایت قوانین کیفری اسلام است و باید با افرادی که امنیت غذایی مردم را به خطر می اندازند برخورد کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید