طرح اصلاح و تکمیل قانون بیمه کارگران ساختمانی تصویب شد


ساعت: 10:25
تاریخ انتشار: 09/06/1401
کد خبر: 1913923

نمایندگان مردم در جلسه علنی امروز با 174 رأی پیشنهاد اصلاح و الحاق قانون بیمه کارگران ساختمانی را تصویب کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه 15 آذرماه) در ادامه بررسی دومین گزارش کمیته اجتماعی در خصوص طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی که در جلسه علنی مطرح و در جلسه 174 به تصویب رسید. رای. طرح اصلاح بند (5) قانون تامین اجتماعی کارگران ساختمانی بند واحد: بند (5) قانون تامین اجتماعی کارگران ساختمانی مصوب 8/9/1386 با اصلاحات و الحاقات بعدی و تبصره‌های آن می‌باشد. به شرح زیر اصلاح شد:

ماده 5- سازمان بیمه اجتماعی موظف است از محل کسر حق بیمه از کارگران دارای پروانه مهارت فنی که مستقیماً در ساخت و ساز یا توسعه ساختمان، بازسازی، عمده اشتغال دارند، 7 درصد حق بیمه سهم بیمه را دریافت کند. تعمیرات یا تخریب آنها و دریافت حق بیمه موارد کارفرمای مربوطه باید این کارگران را از محل ساخت و ساز بیمه کند.

برای هر متر مربع زیربنا در هر طبقه متقاضیان ساخت و ساز اعم از ایجاد یا بازسازی در محدوده، حریم و خارج از محدوده شهرها، روستاها، مناطق آزاد تجاری و صنعتی، مناطق ویژه اقتصادی و دهکده های تجاری و صنعتی مورد نیاز هستند. همچنین برای توسعه ساختمان نسبت به سطح زیربنای توسعه یافته از یک درصد تا پانزده درصد حداقل دستمزد ماهانه همان سال حق بیمه سهم کارفرما از کارگران ساختمانی شاغل به شرح زیر پرداخت شود. . ، سازمان نظام مهندسی کشور، سازمان تامین اجتماعی و نمایندگان وزارتخانه های کشور، راه و شهرسازی، تعاون، کار و مراقبت اجتماعی تشکیل می شوند.

کمیته ملی موظف است میزان مورد انتظار حق بیمه دریافتی هر استان را از نظر جمعیت، ارزش منطقه ای، محرومیت و ویژگی ها و استفاده سالانه به نحوی تعیین کند که میزان دریافتی سازمان از آن محل در سال 2018 باشد. میانگین کمتر از 4 درصد و حداکثر 6 درصد حداقل دستمزد ماهانه مصوب شورای عالی کار در همان سال نسبت به کل ساخت و ساز در همان سال در کشور. همچنین در هر استان کمیته ای به نام «کمیته استانی» با ساختاری مشابه کمیته ملی در سطح استان تشکیل می شود. بودن

کمیته های استانی موظفند با در نظر گرفتن شاخص های مشخص شده و با رعایت سقف حق بیمه تعیین شده در هر استان توسط کمیته ملی، میزان حق بیمه دریافتی در هر منطقه شهری را به صورت سالانه تعیین و به کمیته ملی پیشنهاد دهند. تایید و تعیین ضریب نهایی.

تبصره – دبیرخانه جلسات کمیته ملی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دبیرخانه کمیته های استانی در ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ها مستقر است و دبیرخانه این جلسات عبارتند از: مسئولیت نمایندگان وزارت تعاون، کار و مراقبت اجتماعی.

ب: صدور پروانه ساختمانی یا پروانه ساختمانی توسط مراجع ذیربط از قبیل شهرداری ها، سازمان های مناطق آزاد تجاری و صنعتی، سازمان های مناطق ویژه اقتصادی، شرکت های شهرهای تجاری و صنعتی، بخشداری ها و دهیاری ها مشروط به ارائه گواهی پرداخت حق بیمه در حساب مشخص شده یا توسط سازمان تامین اجتماعی اعلام خواهد شد. سازمان موظف است گواهی پرداخت را با توجه به پرداخت حق بیمه یا دستور پرداخت آن به مرجع مربوطه ارائه نماید. در هر صورت اعم از اینکه حق بیمه یکجا پرداخت شود یا تقسیم شود، صدور پایان نامه منوط به تامین وجوه در حساب های تامین اجتماعی است.

پ: سازمان تامین اجتماعی موظف است برای درآمدها و هزینه های موضوع این قانون حساب جداگانه نگهداری و هر سه ماه یکبار گزارش اجرای این ماده را شامل میزان درآمدهای حاصل شده و هزینه ها و خسارات پرداختی مشمولان به تفکیک گزارش نماید. به کمیسیون های اجتماعی، عمران و بهداشت و درمان و برنامه و بودجه و محاسبات شورای اسلامی ارائه می کند.

ت: در صورت درخواست پروانه از سوی متقاضی و عدم امکان پرداخت یکجا حق بیمه، سازمان تامین اجتماعی موظف است در زمان صدور پروانه ساختمانی سهم کارفرما از حق بیمه را حداکثر تا سه دوره پرداخت نماید. سال بدون بهره

ج: سازمان تامین اجتماعی و مراجع ذیربط موظفند شرایطی را برای ارتباط اینترنتی به گونه ای فراهم کنند که تاییدیه ها، مجوزها و تسویه حساب (گواهی نامه ها) در کمترین زمان ممکن انجام و به صورت اینترنتی صادر شود و از جعل اسناد جلوگیری شود. مؤدی مکلف است با صدور قرار نگهداری روبنایی ساختمان های دارای تخلف در کمیسیون های مواد 99 و 100 قانون شهرداری نسبت به وصول موجودی به حساب طبق ضوابط مندرج در ابتدای این ماده اقدام نماید. در خصوص پرداخت حق بیمه تمدید متقاضیان پروانه ساختمان اعم از ایجاد یا بازسازی در محدوده، حریم و خارج از محدوده شهرها، محدوده روستاها، مناطق آزاد تجاری و صنعتی، مناطق ویژه اقتصادی و دهکده های تجاری و صنعتی الزامی است. به ازای هر متر مربع زیربنا در هر طبقه و همچنین توسعه ساختمان با توجه به سطح زیربنای توسعه یافته از 1% تا 15% حداقل حقوق ماهانه همان سال پرداخت حق بیمه سهم کارفرما از شاغل. کارگران ساختمانی به شرح زیر

ج: کمیته ملی مرکب از نمایندگان اتحادیه های کارگری ساختمانی و اتحادیه های کارفرمایی ساختمانی، سازمان نظام مهندسی کشور، سازمان تامین اجتماعی و نمایندگان وزارتخانه های کشور، راه و شهرسازی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی شکل می گیرد. کمیته ملی موظف است میزان مورد انتظار حق بیمه دریافتی هر استان را از نظر جمعیت، ارزش منطقه ای، محرومیت و ویژگی ها و استفاده سالانه به نحوی تعیین کند که میزان دریافتی سازمان از آن محل در سال 2018 باشد. میانگین کمتر از 4 درصد و حداکثر 6 درصد حداقل دستمزد ماهانه مصوب شورای عالی کار در همان سال نسبت به کل ساخت و ساز در همان سال در کشور. همچنین در هر استان کمیته ای به نام «کمیته استانی» با ساختاری مشابه کمیته ملی در سطح استان تشکیل می شود. کمیته های استانی موظفند با در نظر گرفتن شاخص های مشخص شده و با رعایت سقف حق بیمه تعیین شده در هر استان توسط کمیته ملی، میزان حق بیمه دریافتی در هر منطقه شهری را به صورت سالانه تعیین و به کشور پیشنهاد کنند. کمیته تصویب و تعیین ضریب نهایی.

تبصره – دبیرخانه جلسات کمیته ملی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دبیرخانه کمیته های استانی در ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ها مستقر است و دبیرخانه این جلسات عبارتند از: مسئولیت نمایندگان وزارت تعاون، کار و مراقبت اجتماعی.

ب: صدور پروانه ساختمانی یا پروانه ساختمانی توسط مراجع ذیربط از قبیل شهرداری ها، سازمان های مناطق آزاد تجاری و صنعتی، سازمان های مناطق ویژه اقتصادی، شرکت های شهرهای تجاری و صنعتی، بخشداری ها و دهیاری ها مشروط به ارائه گواهی پرداخت حق بیمه در حساب مشخص شده یا توسط سازمان تامین اجتماعی اعلام خواهد شد. سازمان موظف است گواهی پرداخت را با توجه به پرداخت حق بیمه یا دستور پرداخت آن به مرجع مربوطه ارائه نماید. در هر صورت اعم از اینکه حق بیمه یکجا پرداخت شود یا تقسیم شود، صدور پایان نامه منوط به تامین وجوه در حساب های تامین اجتماعی است.

پ: سازمان تامین اجتماعی موظف است برای درآمدها و هزینه های موضوع این قانون حساب جداگانه نگهداری و هر سه ماه یکبار گزارش اجرای این ماده را شامل میزان درآمدهای حاصل شده و هزینه ها و خسارات پرداختی مشمولان به تفکیک گزارش نماید. به کمیسیون های اجتماعی، عمران و بهداشت و درمان و ارائه طرح و برنامه، بودجه و محاسبات به شورای اسلامی ت: در صورت درخواست مجوز و ناتوانی در پرداخت یکباره حق بیمه، سازمان بیمه اجتماعی است. موظف به پرداخت سهم کارفرما از حق بیمه در زمان صدور پروانه ساختمانی به اقساط برای مدت سه سال بدون دریافت سود.

ج: سازمان تامین اجتماعی و مراجع ذیربط موظفند شرایطی را برای ارتباط اینترنتی به گونه ای فراهم کنند که تاییدیه ها، مجوزها و تسویه حساب (گواهی نامه ها) در کمترین زمان ممکن انجام و به صورت اینترنتی صادر شود و از جعل اسناد جلوگیری شود. با صدور رأی مبنی بر حفظ الحاقیه ساختمان های دارای تخلف در کمیسیون های مواد 99 و 100 قانون شهرداری ها، مؤدی مکلف است نسبت به پرداخت حق بیمه پیوست و وصول موجودی به حساب بر اساس ضوابط مندرج اقدام نماید. در ابتدای این مقاله

ج: دارندگان رضایت نامه پایه، پروانه کسب، کارت بازرگانی و کارگران شاغل در کارگاه های تجاری و صنعتی و موارد مشابه غیرمرتبط از استفاده از خدمات بیمه ای موضوع این قانون ممنوع بوده و در صورت تایید سازمان تامین اجتماعی، فرد وارد شده در ساخت و ساز کار به عنوان رابطه استخدامی تعریف می شود و در غیر این صورت سه برابر حق بیمه سهم کارفرما از فرد مشخص شده درخواست و وصول می شود. سازمان بیمه اجتماعی موظف است با استفاده از ظرفیت و ساز و کار نهادها و متولیان ذیربط بر پوشش بیمه ای کارگران ساختمانی نظارت مستمر، مستقیم و سیستماتیک انجام دهد و در هنگام محاسبه حق بیمه کارگران پیمانکاری موضوع بند (2) ) ماده 2 این قانون تبصره 1 – حق بیمه دریافتی در کلیه روستاهای کشور که ساخت و ساز توسط اهالی و با توجه به موقعیت روستا به ازای هر متر مربع انجام می شود. ساخت مسکن ساکنین نباید از یک درصد حداقل دستمزد ماهانه در هر متر مربع تجاوز کند. سازه های کلبه ای با هدف اقامت موقت یا گردشگری از شمول این تبصره مستثنی بوده و مشمول تعرفه محدوده شهری می باشد.

تبصره 2- بخشهای صرفاً مذهبی مساجد، تقاص، حسینیه، دارالقرآن و پایگاه های بسیج که همگی به این امور اختصاص دارد و واحدهای مسکونی که 100 درصد توسط گروه های جهادی وابسته به سازمان بسیج سازندگی ساخته شده است. برای مستضعفان از پرداخت سهم کارفرما معاف هستند.

تبصره 3- سازمان بيمه اجتماعي موظف است ظرف مدت دو سال از تاريخ تصويب اين قانون، كليه كارگران ساختماني را بر اساس ضوابط مصوب كميسيون موضوع بند «الف» ماده (5) تحت پوشش بيمه قرار دهد. کمیسیون موظف است هنگام تعیین میزان درآمد سازمان تامین اجتماعی، روند افزایش پوشش کارگران ساختمانی توسط سازمان را مد نظر قرار دهد. سازمان بیمه اجتماعی موظف است هر سه ماه یکبار گزارشی از پوشش بیمه ای کارگران ساختمانی به کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی و کمیته ویژه ارائه کند. آن دسته از کارگران ساختمانی شاغل در قراردادها و قراردادهای ساختمانی که حق بیمه آنها بر اساس مواد (38) و (41) قانون تامین اجتماعی محاسبه و وصول می شود، از شمول این تصمیم خارج و مشمول ضوابط عملی خود می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید