تامین اجتماعی زنجان محرومیت کارگران/حق بیمه، مشکل رایج کارگران ساختمانی


ساعت: 17:16
تاریخ انتشار: 14/11/12/14
کد خبر: 1812522

حق بیمه تامین اجتماعی کارگران ساختمانی در صورت عدم پرداخت ظرف 3 ماه جریمه و سپس باطل می شود و بازگشایی پرونده سخت و پرهزینه است که در شرایط فعلی مشکلات زیادی را برای این قشر آسیب پذیر ایجاد کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از موج بیانی; کارگران ساختمانی از آسیب پذیرترین و کم درآمدترین اقشار جامعه هستند که با مشکلات عدیده ای از جمله بیکاری در فصل زمستان، موانع تامین اجتماعی، دستمزد پایین و مشکلات معیشتی به ویژه در طول سالیان متمادی مواجه هستند. تورم روزافزون و شرایط سخت معیشتی جامعه، به شدت آسیب دیده اند.

پوشش کارگران ساختمانی فرآیند بسیار سختی است و برای عضویت در انجمن و پرداخت حق بیمه باید از فیلترهای مختلفی عبور کنند اما پس از عضویت یکی از مهمترین مشکلات این قشر عدم توانایی در پرداخت حق بیمه است. از تعطیلی کار ساختمانی در فصول سرد سال و بیکاری کارگران، توان پرداخت پاداش را ندارند و تامین اجتماعی ابتدا برای جریمه و سپس کاهش بیمه این افراد عذرخواهی می کند که در این صورت مشکلات زیادی از خارج شدن از چتر تامین اجتماعی، اتصال مجدد بیمه آنها به سختی انجام می شود و باید یک پروسه بسیار سخت و طولانی را طی کنند، در حالی که خود کارمندان می دانند که معمولا فصل ساخت و ساز در فصول سرد سال تعطیل است. به کارگران فرصت طولانی برای پرداخت حق بیمه خود بدهید. ظاهرا مهلت پرداخت حق بیمه 6 ماه بوده که اخیرا به 3 ماه کاهش یافته و سازندگان از این نظر در مشکل هستند.


65118ebd 244b 42a1 908b bb0eb3289e7e خبر خاکستری


* تامین اجتماعی به جای افزایش نظارت، حقوق کارگران را تضییع می کند

عسگر نیجاری، دبیر اجرایی خانه کارگر زنجان در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; وی با اشاره به جلسه دبیران اجرایی خانه کارگر استان در ماه گذشته گفت: در این جلسه با توجه به اینکه کارگران ساختمانی از طبقات پایین جامعه هستند بر این موضوع تاکید کردند تا آسیبی نبیند. در این شماره تامین اجتماعی شامل می شود، دیگر از این پوشش قطع نکنید.

وی گفت: متأسفانه جریمه و قطعی در بیمه کارگران ساختمانی خالی است. یک ساختمان هم دچار این مشکلات است و متاسفانه توجهی نمی شود.

نجاری در ادامه انتقاد از سازمان تامین اجتماعی گفت: تامین اجتماعی به جای افزایش نظارت، دستمزد کارگران را کاهش داد تا کسری دیگر را جبران کند و متأسفانه آنها نه با اعداد بلکه با سلیقه کار کردند.

دبیر اجرایی خانه کارگر زنجان گفت: کارگران تامین اجتماعی حقوق میلیونی می گیرند اما کارگران سختی و بدبختی را تحمل می کنند و کارمندی که برای حقوق کار و سهم بیمه کارفرما و کارمند اعتبار کسب می کند. متأسفانه کارشناسان تامین اجتماعی در بسیاری از موارد کمیسیون های سخت و زیان آور را علیه قشر زحمتکش مرتکب می شوند و سخت گیری می کنند و توجیه آنها این است که در صورت مثبت بودن رای، پرداختی های سازمان افزایش می یابد.

وی گفت: اینها مسائل بزرگی است که باید به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار گیرد. با کمک های تامین اجتماعی و بودجه های اختصاص یافته به تامین اجتماعی، تامین اجتماعی نباید در ارائه خدمات به این قشر کوتاهی کند.


7b0e95b9 8f35 4785 b413 7590f245d464 خبر خاکستری


*اری بازپرداخت حق بیمه کارگران ساختمانی شرایط سخت و هزینه های بالایی دارد

رزاق محمدی رئیس سندیکای کارگران ساختمانی زنجان در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; وی با بیان اینکه بخشنامه ها ملی و از تهران است، گفت: مدت کوتاه پرداخت حق بیمه کارگران ساختمانی 6 ماه پیش بود که بعدا به 3 ماه کاهش یافت.

وی گفت: هرکسی که به دلایلی 3 ماه حق بیمه خود را پرداخت نکند جزئی جریمه می شود که البته ما با آن مخالفت کردیم زیرا متأسفانه در صورت عدم پرداخت حق بیمه بیمه را انصراف می دهند و مجدداً «در تامین اجتماعی مشکلات زیادی وجود دارد و حتی کارگران با کمبود سهمیه تامین اجتماعی مواجه هستند.

محمدی گفت: مسئولان تامین اجتماعی در پاسخ به اعتراض ما گفتند دولت به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است و ما نمی توانیم بیشتر از این زمان بدهیم.

وی افزود: تامین اجتماعی اعلام کرده است که از این طریق می خواهیم افرادی را که به ناحق تحت پوشش تامین اجتماعی قرار گرفته اند بررسی کنیم در حالی که گفته ایم با این کار افراد قانونی از لیست بیمه شدگان خارج می شوند.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی زنجان با اشاره به کمبود کار ساختمانی در فصل زمستان و مشکلات کارگران در این فصل گفت: متاسفانه اگر کارگران نتوانند پاداش پرداخت کنند، قرارداد آنها لغو و با انجمن و تحت پوشش.«بیمه هم شرایط سخت و هزینه های بالایی دارد.

وی افزود: از سوی دیگر تامین اجتماعی پس از طرح دعوی و تایید انجمن می گوید سهمیه بیمه ندارم و به همین دلیل کارگران دچار مشکل هستند.

محمدی گفت: پیگیری ها و مکاتبات زیادی با نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است اما متاسفانه تامین اجتماعی می گوید دولت 32 هزار میلیارد تن تامین اجتماعی از بیمه کارگران ساختمانی بدهکار است و صندوق توان ادامه کار را ندارد. کار می کند.

وی گفت: متاسفانه به دلایل واهی بیمه کارگران بد را حذف می کنند. آنها نمی توانند با این شرایط کنار بیایند، اما باید از حل مشکلات این قشر حمایت کنند.


44948f2e d6ae 4f3e ab36 d1b554176bdd خبر خاکستری

همانطور که گفته شد پیگیری های موج رسا در خصوص تامین اجتماعی در زنجان بی نتیجه بود اما رئیس وقت اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کمتر از دو ماه پیش به موج رسا گفت: تامین اجتماعی نمی تواند. تامین کارگران ساختمانی در این مدت. به دلیل کمبود کار قطع شد.


* تامین اجتماعی نمی تواند بیمه کارگران ساختمانی را در فصل زمستان کاهش دهد

محمدرضا انصاری گفت: تامین اجتماعی نمی تواند بیمه کارگران ساختمانی را که سابقه کار دارند و در این حرفه مشغول به کار هستند در این مدت به بهانه اینکه شاغل نیستند کاهش دهد و اگر این اتفاق بیفتد اشتباه است. “

وی در پاسخ به این سوال که آیا تامین اجتماعی می تواند در این مدت که کارگران ساختمانی به دلیل سرمای هوا استخدام نمی شوند، بیمه کارگران را کاهش دهد، گفت: اگر در این فصل موردی از تامین اجتماعی باشد، بیمه کارگران ساختمانی استخدام شده است. خاتمه داده و جهت اقدام بیشتر با اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان تماس حاصل فرمایید.

رئیس وقت اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با اشاره به اینکه بخشی از بیمه کارگران ساختمانی توسط دولت پرداخت می شود، افزود: سازندگان بیمه را خودشان پرداخت می کنند و حق بیمه آنهاست و از مزایای آن استفاده کنید. «متاسفم.

انصاری همچنین گفت: کارگران ساختمانی بر اساس صلاحیت های حرفه ای که از تکنسین ها و متخصصان دریافت می کنند، شاغل در صنعت ساختمان و بیمه می شوند. کارگران ساختمانی در صورت عدم حضور می توانند با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تماس بگیرند.

از مطالب فوق مشخص می شود که کارگران ساختمانی به دلیل عدم اشتغال در فصل زمستان نمی توانند پاداش پرداخت کنند و با جریمه نقدی و سپس فسخ قرارداد و فسخ بیمه مواجه می شوند که مشکلات بیشتری را به دنبال دارد. امیدواریم مسئولان به این معضل رسیدگی کرده و چاره ای بیندیشند تا اقشار فرودست و آسیب پذیر جامعه که از مشکلات معیشتی ناشی از تورم و گرانی رنج می برند حداقل از بیمه خود محروم نشوند و بتوانند از این خدمات استفاده کنند.

لازم به ذکر است مشکل قطعی بیمه کارگران ساختمانی را از مسئولان تامین اجتماعی استان زنجان جویا شدیم که متاسفانه حاضر به گفتگو با موج رسا نشدند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید