بزرگترین ظلم در حق زنان شاغل / کارگران ساختمانی بدون بیمه در انتظار تصویب مجلس شده است


ساعت: 12:19
تاریخ انتشار: 1401/02/11
کد خبر: 1835834

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی با اشاره به اینکه بیشترین تخلفات در حق کارگران زن است و کارفرمایان زنان را بدون بیمه و دستمزد پایین استخدام می کنند، گفت: از سوی دیگر کارگران ساختمانی برای بدیهی ترین حق خود منتظر تصویب مجلس هستند. هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اکبر شوکت رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی در گفت و گو با خبرنگار قم فردا وی گفت: افرادی که تحت پوشش تامین اجتماعی به عنوان سرپرست خانوار هستند به صورت کارگری بیمه می شوند. در ابتدا بیمه اجباری که کارگران توسط کارفرمایان مانند کارگران کارخانه و تولیدی بیمه می شوند، نوع دوم بیمه شدگانی است که کارگر هستند اما کارفرمای دائمی ندارند، مانند کارگران ساختمانی که در طول سال کارفرمایان مختلفی دارند.

دبیر اجرایی خانه کارگر کوم افزود: افراد دیگری نیز در جامعه هستند که اگرچه کارگر هستند اما متاسفانه بیمه نیستند. آمار دقیقی از کارگران بدون بیمه وجود ندارد. در شهرهای تولیدی، صنعتی و صنعتی کارگران بدون بیمه کمتری وجود دارد، زیرا کارگاه ها توسط سازمان تامین اجتماعی و اداره کار تعمیر و بازرسی می شوند.

شوکت افزود: بیشترین پرهیز از بیمه در حوزه کار در شهرستان به ویژه بیمه بانوان است و ظلم زیادی به زنان شاغل در مشاغل مختلف می شود که کارفرما این کارگران را بیمه نمی کند و یا بیمه آنها است. ناقص. او رد می کند که این آزارها علیه زنان شاغل بسیار گسترده تر است.

وی افزود: کارگران هم در سطح کشور و هم در سطح استانی مشکل دارند به ویژه امنیت شغلی که شایع ترین مشکل کارگران است، چه در بخش صنعت با قراردادهای چند ماهه و چه در محیط کار دائمی که بیش از بیست سال کار کرده است. اما قراردادهای یک ساله می بندد، از سوی دیگر دولت هنوز بخش کار را به درستی مدیریت نکرده است.

رئیس انجمن صنفی کوم گفت: متاسفانه فرصت های شغلی به دلیل عدم سازماندهی از بین می رود. شهروندان به صورت قاچاق وارد کشور می شوند و به مشاغل کم درآمد بدون بیمه می پردازند. مهاجران در کشورهای اروپایی نیز می‌گویند: «شهروندان در مناطق پرجمعیت بازداشت می‌شوند و در مشاغلی به کار گرفته می‌شوند که برای آن کار خانگی وجود ندارد، کارگران ایرانی می‌خواهند کار کنند، حق ندارند از کارگران خارجی استفاده کنند، اما این قانون اعمال نمی‌شود و بازی ضرر مضاعف است از یک طرف کار از کارگر ایرانی گرفته می شود کارگر خارجی هم می شود کارگران حقوقی اتباع نیز در مشاغلی که ایرانی نباشد شاغل و حقوق بگیر و بیمه می شوند. کارگر یا نمی خواهد کار کند.

دبیر اجرایی خانه کارگر کوم بیان کرد: حدود 15 سال پیش طرحی را برای کارگران ساختمانی ارائه کردیم و در سراسر کشور کانون های کارگری راه اندازی کردیم و در حال حاضر همه شهرستان ها دارای انجمن های کارگری هستند و حدود 550 کارگر سندیکایی در سراسر کشور وجود دارد. کشور. قانون را از مجلس گرفتیم و حدود یک میلیون کارگر ساختمانی در کشور تامین شد. حدود دویست هزار نفر بازنشسته شدند و در استان تعداد کارگران ساختمانی بیمه شده به 25 هزار نفر رسید که متأسفانه به دلیل کمبود منابع و برخی حمایت های نامناسب در مجلس از برخی به دلیل سود بالای صنعت ساختمان نمی خواهند حقوق قانونی را پرداخت کنند. سهم کارگران بیمه کارگران است و چندین سال است که نه تنها هیچ کارگر ساختمانی جدید بیمه نشده است، بلکه پارسال نزدیک به 150 هزار نفر در کشور و حدود 8 هزار نفر در استان قطع کار شدند.

شوکت افزود: مشکل کارگران ساختمانی اصلاح ماده 5 قانون بیمه سازندگان است که در جلسه علنی 15 فروردین مجلس تقریبا به اتمام رسید. او که خود را یک انقلابی می‌دانست، به وظیفه اصلی خود یعنی انقلابی کردن حق کارگران ساختمانی که برقراری عدالت و ریشه‌کنی فقر است، عمل کرد، مطمئن باشید.

وی گفت: داشتن بیمه بدیهی ترین حق کارگر است.

رئیس کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی تاکید کرد: یکی از مشکلات جامعه کارگری وجود شرکت های پیمانکاری است که با حذف آن دسته از شرکت هایی که سود کلانی نصیب کارگران، کارگران شهرداری، معدنچیان، کارگران می شود، وضعیت کارگران را بهبود می بخشد. میادین پتروشیمی که زیر نظر پیمانکار کار می کنند و نزدیک به 3 میلیون خانوار در کشور وجود دارد که به راحتی با تشکیل تعاونی کارگری و حذف پیمانکار به جای واسطه در اختیار کارگران تعاونی ها قرار می گیرد. ناعادلانه به جیب پیمانکار می رود به حساب کارمند پیمانکاران یک شبه به صد سالگی می رسند و بدون کار سودهای کلان می برند.

دبیر اجرایی خانه کارگری کوم ادامه داد: طرح تعاونی کارگران را برای جایگزینی پیمانکاران نوشتیم اما متاسفانه با قدرت زیادی که این پیمانکاران در کشور دارند اجازه ندادند این اتفاق بیفتد. البته حذف چند شرکت برای تامین نیروی کار نباید کافی باشد، زیرا اینها شرکت های رده پایین و در رتبه بالاتر شرکت های قراردادی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید