مرخصی زایمان برای کلیه زنان شاغل بیمه شده 9 ماه می باشد

مرخصی زایمان برای کلیه زنان شاغل بیمه شده 9 ماه می باشد

روز جدید سازمان تامین اجتماعی مرخصی زایمان کلیه زنان بیمه شده شاغل در کارگاه های قانون تامین اجتماعی و دارای رابطه استخدامی با کارفرما را 9 ماه اعلام کرد.

بر اساس اعلام سازمان تامین اجتماعی؛ غرامت ایام بارداری در مرخصی زایمان زنان بیمه شده توسط این سازمان به بیمه شدگان شاغل در کارگاه های مشمول قانون تامین اجتماعی شاغل نزد کارفرما پرداخت می شود و مبلغ آن معادل دو سوم آخرین مبلغ می باشد. دستمزد یا حقوق بر اساس کسر حق بیمه هر بیمه شده.

بر اساس این گزارش، بر اساس ماده 67 قانون تامین اجتماعی، بیمه شدگانی که در مدت یک سال قبل از زایمان سابقه پرداخت 60 روز کاری حق بیمه تامین اجتماعی داشته باشند، مشروط بر اینکه شاغل و یا حقوقی نداشته باشند، می توانند از مزایای زایمان استفاده کنند. ضمناً بیمه شده باید در تاریخ شروع مرخصی شاغل یا در مرخصی استحقاقی باشد.

این گزارش نشان می دهد که بر اساس بند الف ماده 17 قانون حمایت از خانواده و جوانان مصوب 24/07/1300، مدت مرخصی زایمان با پرداخت کلیه دستمزدها و پاداش های مربوط به آن 9 ماه تعیین شده است و بنا به درخواست مادر: حداکثر تا دو ماه از این مرخصی در ماه های آخر بارداری قابل استفاده است. مرخصی مشخص شده برای تولد دوقلو یا بیشتر دوازده ماه است.

لازم به ذکر است مرخصی زایمان زنان بیمه شده محدودیتی ندارد و در صورت احراز شرایط قانونی به ازای هر تولد قابل پرداخت می باشد. بیمه شدگان مشمول این مقررات می توانند حداکثر تا دو ماه قبل از تاریخ تولد از مرخصی زایمان استفاده کنند، ضمناً در صورت ابتلای بیمه شده به بیماری هایی که سلامت جنین یا مادر را به خطر می اندازد، متقاضیان می توانند با ارائه گواهی گواهی پزشکی از متخصص و تایید هیات پزشکی، در دوران بارداری استفاده از غرامت ایام بیماری و زایمان فوق العاده. همچنین مقرری بارداری از روز اول مرخصی محاسبه و پرداخت می شود و مدت دریافت مزایای حقوق در دوران بارداری نیز مشمول سابقه بیمه ای زنان بیمه شده می باشد.

به گزارش روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، به منظور تسهیل در پرداخت مرخصی زایمان به مادران و عدم ارجاع به واحدهای اجرایی، می توان با مراجعه به درگاه غیر حضوری به نشانی es، نسبت به ارائه درخواست و بارگذاری مدارک مربوطه اقدام کرد. .tamin.ir. برای استفاده از مرخصی زایمان لازم است تصویر صفحه اول و صفحه پروفایل نوزاد مندرج در شناسنامه مادر و گواهی پزشک متخصص در سامانه بیمه غیبت بارگذاری شود.

در گذشته مبلغ مرخصی زایمان هر دو یا سه ماه یکبار و گاهی پس از پایان مرخصی زایمان یکبار پرداخت می شد، اما بر اساس دستورالعملی که در شهریور ماه صادر شد، 1400 واحد اجرایی تامین اجتماعی موظف به پرداخت ماهانه مرخصی زایمان هستند. و برای تسهیل در صدور و پرداخت ماهانه مدارک مرخصی زایمان، پوشه ای با مدارک بارداری در سامانه مربوطه ایجاد شده است، مانند ایجاد سرویس آفلاین برای دریافت درخواست مرخصی زایمان، ارتباط با سامانه ثبت احوال برای دریافت اطلاعات. در مورد نوزاد، هوشمندسازی سامانه مربوطه، حذف فرآیند راه اندازی و استعلام وضعیت، روند ارائه خدمات مذکور تسهیل شده و طبق هماهنگی انجام شده با بانک رفاه کارگران، مدارک ارسالی به بانک مذکور به صورت آنلاین و فوری پرداخت می شود. .

بر اساس این گزارش، در سال 1400 با صدور بیش از 234 هزار سند، مبلغ 926 میلیارد تومان بابت مرخصی زایمان زنان از سوی سازمان تامین اجتماعی و با توجه به راه اندازی سرویس پرداخت مرخصی غیر حضوری زایمان، پرداخت شد. از مهر ماه 1400 حدود 90 درصد درخواست های مربوط به اخذ مرخصی زایمان به واحدهای اجرایی سازمان تامین اجتماعی ارسال شده است.

دیدگاهتان را بنویسید