قوانین مرخصی زایمان و کار در دوران بارداری + جزئیات


ساعت: 12:27
تاریخ انتشار: 1401/06/16
کد خبر: 1895774

در سال های اخیر مرخصی اجتماعی زایمان یکی از دغدغه های اصلی زنان و مادران شاغل بوده است که چه باید کرد. در صورتی که مدت مرخصی نه تنها از 6 ماه به 9 ماه افزایش یابد، بلکه مدت دریافت غرامت حقوق در دوران بارداری نیز مدت بیمه مادر محسوب می شود و غرامت حاملگی از روز اول محاسبه و پرداخت می شود. باقی مانده.

به گزارش خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا؛ مدت زمان مرخصی زایمان، حقوق روزهای مرخصی زایمان و همچنین وضعیت کاری آنها پس از پایان مرخصی زایمان دغدغه بسیاری از زنان باردار شاغل است که در این مقاله می توانید از قوانین و مقررات مربوط به مرخصی زایمان .

در واقع باید گفت: مدت مرخصی کلیه زنان بیمه شده شاغل در کارگاه های مشمول قانون تامین اجتماعی که دارای رابطه استخدامی با کارفرما هستند 9 ماه می باشد و دستمزد این ایام طبق مقررات پرداخت خواهد شد. قوانین سازمان بیمه گر

همچنین «مرخصی زایمان» به استناد بند (الف) ماده 17 «قانون حمایت از خانواده و جوانان» مصوب 1396، یکی از تعهدات این سازمان و از جمله تعهدات کوتاه مدت تأمین اجتماعی است. 24 مهر 1400. بیمه شدگانی که تمایل دارند به جای 6 ماه از 9 ماه مرخصی زایمان استفاده کنند نیز می توانند با بارگذاری مدارک لازم شامل عکس شناسنامه مادر، شناسنامه یا شناسنامه فرزند و گواهی پزشکی مربوطه از سامانه تامین اجتماعی استفاده کنند. برای استفاده از قانون زایمان به مدت 9 ماه.

بر اساس بند (الف) ماده 17 قانون حمایت از خانواده و جوانان و همچنین حفظ هماهنگی های لازم در دستگاه های اجرایی، مدت مرخصی زایمان مادران شاغل دارای دوقلو و بیشتر در بخش های دولتی و غیردولتی 12 ماه است. . ، تمام شد.

در این طرح کلیه حقوق مرخصی زایمان به این مادران پرداخت می شود، خاطرنشان می شود در صورت نیاز مادران تا دو ماه از این مرخصی در ماه های پایانی بارداری قابل استفاده است. علاوه بر این، متقاضیان باید توجه داشته باشند که در صورت داشتن دوقلو یا بیشتر که سن آنها کمتر از یک سال است، می توانند از 12 ماه مرخصی زایمان با مزایای کامل استفاده کنند.


نحوه استفاده از مرخصی زایمان برای زنان باردار

مرخصی زایمان معمولاً به دو قسمت تقسیم می شود: مرخصی قبل و بعد از زایمان. بر اساس قانون جدید که از سال جاری اجرایی شد، مدت مرخصی زایمان از 6 ماه به 9 ماه افزایش یافته است و بر اساس این قانون افراد ملزم به دریافت مرخصی زایمان هستند.

نحوه استفاده از مرخصی زایمان قبل از زایمان بسیار آسان است. لازم است مادران پس از آشنایی با شرایط استفاده از مرخصی زایمان بیمه ای به درگاه بیمه شدگان مراجعه و درخواست خود را برای اخذ مرخصی زایمان ثبت کنند. در حال حاضر مراحل اخذ مرخصی زایمان به صورت حضوری انجام می شود و مادران باردار نیازی به مراجعه حضوری به شعب بیمه ندارند.

نکته مهم در مورد مرخصی زایمان قبل از زایمان این است که این مرخصی فقط به افرادی تعلق می گیرد که سابقه پرداخت بیمه 60 روزه دارند در غیر این صورت امکان استفاده از مرخصی زایمان مادران عزیز را نخواهید داشت.

مادران برای استفاده از مرخصی زایمان باید مدارک لازم مرخصی زایمان را پس از زایمان در سامانه بیمه شدگان بارگذاری کنند تا مراحل بررسی درخواست مرخصی زایمان به صورت الکترونیکی بررسی شود.

بدیهی است در صورتی که مادری واجد شرایط مرخصی زایمان نباشد، درخواست وی برای مرخصی زایمان رد می شود و مادر نمی تواند از مهلت 9 ماهه استفاده کند. بنابراین لازم است مادران قبل از زایمان با شرایط استفاده از مرخصی زایمان آشنا باشند تا در صورت داشتن شرایط لازم درخواست خود را ثبت کنند.


مرخصی استعلاجی در دوران بارداری

مرخصی زایمان بخشی از شغل فرد محسوب می شود و استفاده از آن تاثیری بر مرخصی های دیگری که کارگر می تواند طبق قانون استفاده کند ندارد. با توجه به اینکه مدت مرخصی زایمان جزء خدمت کارمند می باشد این مدت مرخصی و پاداش نیز تعلق می گیرد. در طول مرخصی زایمان، به مادر باردار کمک هزینه بارداری پرداخت می شود که به عنوان حقوق مرخصی زایمان نیز شناخته می شود. این مبلغ توسط تامین اجتماعی در شرکت های خصوصی پرداخت می شود.

اگر در دوران بارداری مادر به دلیل مشکل و با تشخیص پزشک نیاز به استراحت در منزل داشته باشد می تواند از مرخصی استعلاجی استفاده کند. مرخصی استعلاجی تاثیری بر استحقاق مادر از مرخصی زایمان نخواهد داشت و علاوه بر مدت مرخصی زایمان است و باعث کاهش آن نمی شود. برای بیمه شدگان اجتماعی در صورتی که مرخصی استعلاجی بیش از هفت روز در نوبت یا ۱۵ روز در سال نباشد، تایید پزشک معالج کافی است..

در مواردی که مرخصی استعلاجی بیش از 15 روز و کمتر از 60 روز باشد، تایید پزشک مجاز سازمان تامین اجتماعی الزامی است و در صورت نیاز به مرخصی بیشتر، موضوع باید به تایید هیات پزشکی تامین اجتماعی برسد.


مدارک مورد نیاز تامین اجتماعی در مرخصی زایمان

بر اساس اعلام معاونت امور بیمه ای سازمان تامین اجتماعی، بانوانی که قصد استفاده از مرخصی زایمان تامین اجتماعی را دارند پس از تماس با سامانه eservices.tamin.ir ، درخواست مرخصی زایمان را ثبت و مدارک مربوطه را به پرونده بیمه شده ارسال کنید. مدارک مورد نیاز مرخصی زایمان تامین اجتماعی شامل گواهی پزشکی، عکس شناسنامه مادر و شناسنامه یا شناسنامه فرزند می باشد..


میزان سود بارداری چگونه محاسبه می شود؟

میزان کمک هزینه بارداری در واقع معادل دو سوم آخرین دستمزد (حقوق) بیمه شده با احتساب ایام تعطیل است. که منهای کسر 3 روز اول پرداخت می شود.

برای محاسبه آخرین دستمزد یا حقوق بیمه شده، کل مبالغ مشمول کسر حق بیمه (که بیمه شده طی 90 روز گذشته قبل از وقفه دریافت کرده است) جمع و بر تعداد روزهای کاری بیمه شده در این مدت تقسیم می شود. . ..


مدارک لازم برای دریافت کمک هزینه بارداری و کمک هزینه بارداری چیست؟

برای دریافت غرامت حاملگی و غرامت دوران بارداری، داشتن پرونده پزشکی، گواهی پزشک و همچنین گواهی مراجع پزشکی مربوطه الزامی است و زنان بیمه شده با ارائه شناسنامه و شناسنامه می توانند غرامت دریافت کنند. نوزاد و مادر (در صورت بیکاری) طبق مقررات قانونی استفاده از مرخصی بارداری و زایمان.

درخواست و بارگذاری مدارک مربوط به دریافت کمک هزینه بارداری و کمک هزینه ایام بارداری از طریق سامانه غیبت تامین اجتماعی امکان پذیر است و متقاضیان می توانند با بارگذاری عکس در صفحه اول و صفحه مشخصات نوزاد درج شده در پست مادر از مرخصی زایمان استفاده کنند. شناسنامه و گواهی پزشک متخصص این سامانه می تواند از این مرخصی استفاده کند.


بازگشت به محل کار بعد از مرخصی زایمان

یکی از مهم ترین دغدغه های زنان باردار شاغل، ایمنی محل کار آنها در دوران بارداری و بعد از آن است. طبق قانون، قرارداد افراد در زمان مرخصی زایمان به حالت تعلیق درآمده و پس از مرخصی زایمان، فرد باید به کار قبلی خود بازگردد. طبق قانون کار، اگر مادر باردار قرارداد کار موقت داشته باشد که در طول مرخصی زایمان به پایان می رسد، مدت مرخصی زایمان به مدت قرارداد اضافه می شود و پس از پایان مدت مرخصی، فرد باید به کار خود بازگردد. علاوه بر این، این قانون شرکت ها و کارفرمایان را از اخراج زنان باردار و زنانی که به فرزندان خود شیر می دهند در مدتی که مشمول قانون هستند منع می کند و کارفرما نمی تواند زنان باردار را در دوران بارداری، مرخصی زایمان یا در دوران شیردهی اخراج کند..

اگرچه بسیاری از شرکت ها از قوانین پیروی می کنند، اما اگر به دلایلی شرکت از استخدام شما پس از پایان مرخصی زایمان خودداری کرد یا در دوران بارداری شما را اخراج کرد، می توانید با مراجعه به اداره کار در منطقه یا شهر خود از کارفرما شکایت کنید. . در چنین مواردی کمیته ارزیابی وزارت کار دستور بازگشت مادر به محل کار را صادر می کند و مادر می تواند به سر کار بازگردد. در صورت امتناع کارفرما از پذیرش حکم بازگشت به کار، بیمه شده می تواند برای دریافت مقرری بیمه بیکاری اقدام کند. در این صورت، طبق قانون، فرد برای مدت بیکاری مقرری بیکاری دریافت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید