کلیباف: رتبه بندی معلمان را با جان و دل دنبال کردیم/ باید به مدارس دولتی و محلی برویم

کلیباف: رتبه بندی معلمان را با جان و دل دنبال کردیم/ باید به مدارس دولتی و محلی برویم

روز جدید محمد باکر کلیباف رئیس شورای اسلامی با بیان اینکه قانون ارزشیابی معلمان را به طور کامل رعایت کرده ایم، گفت: رتبه بندی با فراز و نشیب های زیادی مواجه بوده است. با حضور دولت سیزدهم کار با همه سختی ها پیش رفته و اکنون در حال اجراست، اما این تنها هدف نیست و باید فرصتی داد تا به سمت آموزش با کیفیت و عدالت حرکت کنیم.

محمدباقر کلیباف در سومین روز از سی و ششمین اجلاس سران آموزش و پرورش و سران کشور که در سالن اجلاس سران برگزار می شود، ضمن گرامیداشت هفته دولت و یاد و خاطره شهدا به ویژه شهدای معلم و دانش آموز ايمان، با تمام وجود معتقدم راه تحول و تقويت ايران عزيزمان فقط در دستان شما معلمان است.

وی افزود: البته این طور نیست که فقط به شما بگویم، بلکه من در هر محیطی بوده ام و در خدمت موفق بوده ام. یکی از وظایف من این بود که به سرعت ارتباطم را با آموزش و پرورش برقرار کنم، زیرا ایمان دارم و به این باور رسیده ام که شما معلمان محوری برای تقویت کشورمان در همه ابعاد هستید.

سخنگوی شورای اسلامی با بیان اینکه وقتی از استقلال یک کشور صحبت می کنیم، آن استقلال به خصوص در نظام مقدس جمهوری اسلامی چه معنایی دارد؟ وی گفت: این استقلال چه مولفه هایی دارد؟ کشوری می تواند بگوید مستقل است که می تواند مولد، مولد قدرت، ثروت، دانش و عزت باشد. اگر کشوری آنها را تولید کند و آنها را در سیستم درست متعادل کند، آن کشور مستقل می شود و مستقل می ماند و کشوری قوی و با هویت خواهد بود.

قالیباف ادامه داد: دارایی های یک کشور برای رسیدن به این مولفه ها چه می تواند باشد؟ دارایی ها و محرک های اصلی تولید اطلاعات، دانش و آگاهی است. اگر به دنبال سعادتی هستیم که هستیم و باید باشیم، باید توجه داشته باشیم که دستیابی به این سعادت با انباشت دانش، خرد، آگاهی، ابتکار و خلاقیت در بستر مدیریت مؤثر امکان پذیر است. این موضوع نیازمند نگاه نهادی، نظام مند و چندوجهی به آموزش است.

وی افزود: متأسفانه نظام حاکمیتی همچنان فاقد اعتقاد و اجماع لازم بر این است که «بذر پیشرفت، تحول و قدرت جامعه به دور از مدرسه و درون نهاد آموزشی قفل شده است».

رئیس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وقتی از یک مؤسسه آموزشی صحبت می کنیم با وزارت آموزش و پرورش متفاوت است، گفت: وزارت آموزش و پرورش بخشی از نهاد آموزشی است. نهادی که مدرسه و معلم در آن مهمترین رکن هستند. خانواده نیز بخشی از نهاد آموزشی است.

و افزود: صداوسیما، فضای مجازی، سینما، هنر و آموزش عالی نیز همین طور است. بنابراین وقتی چنین موضوعی هنوز اولویت ما نیست، به جای اینکه این ظرفیت ها را روی استخر مولد سرمایه انسانی متمرکز کنیم، همه این سرمایه ها را در گودال سیستم بروکراتیکی که داریم می ریزیم و کمترین نتیجه و کارایی را از آن می گیریم. ما در اینجا به یک تصمیم جسورانه نیاز داریم.

قالیباف ادامه داد: همه قبول داریم که معیشت اولویت ماست و باید برای آن تلاش کنیم. تلاش می کنیم حوزه معیشت را درست کنیم. اولویت امروز معیشت است اما نیاز امروز و اولویت فردای ما «آموزش» است. ما نباید به تجارت زیان دهی بپردازیم به گونه ای که «آموزش» بدهیم و «روزی» بگیریم. اگر از زمان و آموزش غافل شویم، نسل آینده را از دست خواهیم داد.

رئیس شورای اسلامی با بیان اینکه پنج «میم» شامل خانه، مدرسه، مسجد، محله و مجازی باید در یک زنجیره دقیق با هم کار کنند تا اثربخشی و کارآمدی را شاهد باشیم، گفت: باید یک نمای سیستم عمومی باز.” به طوری که ما سرمایه های مادی را که به سختی به دست آورده ایم در چاه سیستم بوروکراتیک نریزیم تا نتوانیم خروجی لازم را بدست آوریم.

وی تاکید کرد که باید بدانیم اصالت در آموزش و پرورش مدرسه و معلم است. همانطور که در شورای اسلامی اصالت با نماینده مجلس است. ما با تمام وجود رده بندی را دنبال کردیم. این رتبه با فراز و نشیب های زیادی روبرو بود. با حضور دولت سیزدهم کار با همه سختی ها پیش رفته و اکنون در حال اجراست، اما این تنها هدف نیست و باید فرصتی داد تا به سمت آموزش با کیفیت و عدالت حرکت کنیم. من نمی خواهم دوگانگی کیفیت و برابری آموزش ایجاد کنم و آنها را در مقابل یکدیگر قرار دهم، معتقدم این دو مکمل یکدیگر هستند.

کلیباف ادامه داد: در شورای اسلامی هر قانون و حمایتی که برای آموزش و پرورش لازم است، آمادگی ایجاد یک نظام حکمرانی عمومی باز و سایبرنتیک نسل سوم را داریم.

رئیس شورای اسلامی گفت: معتقدم ظرف یک سال می توانیم تحولی در آموزش و پرورش ایجاد کنیم. اگر دانش، آگاهی و اطلاعات داشته باشیم، می توانیم از دارایی های خود به درستی استفاده کنیم. در 16 سال و دو دولت، شش یا هفت وزیر و رهبران آموزش و پرورش تغییر کردند. وقتی دو گزینه وزارت آموزش و پرورش آمدند و رای نیاوردند، دلم ایستاد و گفتم این روند ادامه پیدا نکند و آموزش و پرورش پایدار نشود. الحمدلله این بار شاعر نبود. حالا باید بایستیم و فونداسیون را درست کنیم. اولویت ها در برنامه هفتم توسعه بررسی و بحث شده است. ما باید مشکل محور باشیم. آیا تقویت آموزش نمی تواند یکی از آن مسائل باشد؟

وی اعلام کرد: آموزش و پرورش را باید تحت مدیریت جدید قرار دهیم. شفاف سازی، هوشمندی، ارتقاء و کارآمدی باید مورد توجه قرار گیرد. به جای مدارس خصوصی و دولتی، باید به مدارس دولتی و محلی برویم. هدف از تشکیل مدارس دولتی، خصوصی سازی آموزش و پرورش نیست، بلکه هدف از آن رواج دادن به آن است به این معنا که زنجیره بین عناصر پنج گانه خانه، مدرسه، مسجد، محله و فضای مجازی به درستی به هم متصل شده و تقویت آموزش و پرورش محقق می شود.

قالیباف در پایان کسب 10 مدال طلا و نقره (9 طلا و یک نقره) در المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک را به دانش آموزان ایرانی تبریک گفت.

دیدگاهتان را بنویسید