کلید اصلاح حقوق بازنشستگی افزایش می یابد

کلید اصلاح حقوق بازنشستگی افزایش می یابد

حقوق بازنشستگان همواره یکی از چالش برانگیزترین اظهارات در بررسی حساب های بودجه بوده است که حقوق بازنشستگان سال 1401 با افزایش 10 درصدی 5 میلیون تن تعیین شده است. بازنشستگان اخیراً خواستار توجه بیشتر به موضوع افزایش حقوق در لایحه بودجه شده اند و در ماه های اخیر اعتراضات متعددی را برای همسان سازی حقوق بازنشستگان برگزار کرده اند. آخرین اخبار حقوق بازنشستگی را بخوانید. حقوق بازنشستگی

30 خردادماه اعلام شد شورای انتظامی مجلس به ابطال کامل مصوبه افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی رای مثبت داده است. این مصوبه که 12 تیرماه امسال صادر و در 24 تیرماه منتشر شده بود، به دلیل افزایش 10 درصدی مستمری سایر سطوح و تخلف از مصوبات شورای عالی کار مورد اعتراض قرار گرفت.

در همین روز اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورا اعلام کردند که این رای پس از ارسال از سوی رئیس مجلس شورا برای دولت لازم‌الاجرا است و هیئت وزیران باید ظرف مدت کوتاهی یک هفته یا ده روز آن را تصویب کند. قانون افزایش بازنشستگی اصلاح ماده 96 ZSO.

یک روز پس از ابلاغ مصوبه شورای اجرایی، شورای اطلاع رسانی دولت در اطلاعیه ای مصوبه شورای تطبیق مجلس را نقض کرد و گفت: این شورا جایگاه قانونی برای نقض مصوبات دولت را ندارد. این اطلاعیه بار دیگر مورد انتقاد فعالان صنفی بازنشستگان قرار گرفت.

علی اکبر عیوضی (عضو هیأت مدیره کانون بازنشستگان استان تهران) از «رئیس مجلس برای اعلام رأی قانونی در اسرع وقت» خواست و گفت: انتظار داریم هر چه سریعتر روند اداری به پایان برسد. و سخنگویی درخواست ابلاغ رسمی برای تجدید نظر در تصمیم افزایش مستمری کارگران بازنشسته.

وی افزود: این رویه بی سابقه است و در گذشته در برخی موارد مصوبات و لوایح دولتی که دارای اشکال قانونی بود با اعتراض جامعه هدف و ورود شورای انتظامی مجلس نقض می شد. لایحه بودجه 1400، شورای نیروی انتظامی بیرون آمد و رای دولت درباره نحوه پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی و با اعتراض مستمری بگیران و مراکز را باطل کرد. و این بار باید روال قانونی طی شود. تصميم هيأت اجرايي توسط رئيس مجمع رسماً به رئيس جمهور ابلاغ مي شود و براي اصلاح مهلت كوتاهي تعيين مي شود تا كار به سرعت به پايان برسد.

به گفته عیوضی درخواست بازنشستگان پایان دادن به موضوع و تمدید مصوبات حقوق شورای عالی کار تا پایان تیرماه است. یعنی قبل از پرداخت حقوق بازنشستگی.

این فعال بازنشسته صنفی تاکید می کند: اگر رئیس مجلس در اسرع وقت نامه ای بنویسد و مهلت یک هفته یا ده روزه تعیین کند، تا پایان تیرماه شاهد اعمال ماده 96 باغ وحش و افزایش ده درصدی مستمری ها خواهیم بود. آنها از بلاتکلیفی نجات می یابند.

وی در پایان گفت: در این مرحله امیدواریم مجلس به این موضوع فوریت و اولویت کافی بدهد تا بازنشستگان در چهارمین ماه سال حقوق قانونی دریافت کنند.

حقوق بازنشستگان

دستمزد پرداختی به مستمری بگیران یا وارثان کارگران و از کارافتادگان را مستمری می گویند. پس از فوت متوفی، در صورتی که فرد مستمری دریافت کرده باشد و بازماندگان متوفی مستحق باشند، امکان دریافت سهمی از مستمری متوفی را دارند.

اگر متوفی دارای چندین بازماندگان مستمری مستمری باشد، هر یک از آنها طبق قانون می توانند از این حق برخوردار شوند. کیفیت تقسیم و میزان هر سهم ارثی مستمری متوفی را قانون تعیین می کند.

شرایط دریافت مستمری بازماندگان

بیمه شده بازنشسته است.

اگر مستمری بگیر فوت کند یا واجد شرایط دریافت مستمری نباشد، سهم باقیمانده او افزایش می یابد.

فرد باید کاملاً از کار افتاده باشد.

بیمه شده ای که در ده سال آخر عمر خود حداقل یک سال حق بیمه پرداخت کرده باشد. مشروط بر اینکه در آخرین سال عمر خود 90 روز کاری حق بیمه را پرداخت کرده باشد.

اگر بیمه شده این شرایط را نداشته باشد، اما بیست سال قبل از فوت حق بیمه پرداخت کرده باشد، بازماندگان وی همچنان مستمری خواهند داشت.

در صورتی که بیمه شده بر اثر حوادث ناشی از کار در کارگاه یا مناطق مربوط به کارگاه یا در حین انجام مأموریت کار و همچنین به دلیل بیماری های شغلی و نجات سایر کارگران فوت کند، شرایط خاصی برای برقراری مستمری فوت وجود ندارد. مورد نیاز هستند. در این شرایط بیمه شده در صورتی که یک روز سابقه بیمه داشته باشد مستمری می گیرد. حتی اگر این افراد در تامین اجتماعی بیمه نباشند، بازماندگان آنها تنها با برقراری ارتباط استخدامی با کارگاه و تامین اجتماعی مستمری دریافت خواهند کرد.

• مجموع مستمری بازماندگان نباید از مستمری حق مستمری تجاوز کند. در صورت افزایش، سهم هر یک از مستمری بگیران به نسبت کاهش می یابد.

• در صورتی که زن بیمه شده باشد، فرزندان وی تنها پس از فوت، در صورتی که پدر در قید حیات نباشد و یا تحت حمایت همسر بوده یا مستمری بیمه دریافت نکنند، می توانند مستمری بازماندگان دریافت کنند. اگر به ارث علاقه دارید، ببینید در این صورت پدربزرگ و مادربزرگتان از شما ارث می برند.

در گذشته اگر شوهر متوفی پس از فوت مجدداً ازدواج می کرد، مستمری او کاهش می یافت. اینک با توجه به بند 1 ماده 48 قانون حمایت از خانواده مصوب 1391 و آیین نامه مربوطه مصوب 26 بهمن 1393 ازدواج دائم همسر متوفی یا مستمری بگیران مانع از ادامه پرداخت مبلغی به عنوان حق بیمه نخواهد بود. مستمری فوت و سایر مزایای تکمیلی.

علاوه بر این، فرزندان پسر تا سن 18 سالگی مستمری دریافت می کنند و پس از آن مستمری آنها کاهش می یابد. اما اگر پسر در حال تحصیل باشد تا 25 سالگی مستمری پرداخت می شود. همچنین در صورتی که فرزندان پسر به تشخیص کمیسیون پزشکی به دلیل از کارافتادگی یا بیماری از کار افتاده باشند مستمری آنان کاهش نمی یابد.

در مورد فرزندان دختر نیز تا زمانی که با کسی ازدواج نکرده باشند و کار نکنند مستمری دریافت می کنند. اگر دختر ازدواج کند یا کار کند، مستمری او کاهش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید