کمیته استیناف فدراسیون فوتبال امتیازات پرسپولیس و سپاهان را پس داد



کمیته استیناف فدراسیون فوتبال ایران رای خود را درباره پرونده دو باشگاه پرسپولیس و سپاهان صادر کرد و چهار امتیاز به سپاهان و یک امتیاز به پرسپولیس بازگردانده شد و سپاهان در صدر جدول قرار گرفت.

کمیسیون استیناف فدراسیون فوتبال امتیاز را به پرسپولیس و سپاهان بازگرداند

به گزارش خبرگزاری موج


با توجه به محتوای فایل باشگاه فرهنگی ورزشی پرسپولیس تهران در خصوص رعایت نکردن دستورالعمل قرارداد باشگاه ها با بازیکنان و کادر فنی و سایر افراد حاضر در مسابقات فصل 1403-1402 در خصوص بازیکن گئورگی گلسیانی، بر اساس مصوبه شماره 1158 مورخ 26 مهر. 1402 کمیسیون انضباطی فدراسیون فوتبال به حذف یک امتیاز از تیم فوتبال بزرگسالان حاضر در فصل جاری لیگ برتر و پرداخت 100 میلیارد ریال جریمه نقدی و اصلاح قسمتی از قرارداد که مغایر آن است محکوم کرد. به دستورالعمل ها با عنایت به محتویات پرونده و ادله، در وهله اول رعایت دستورات به عنوان مقررات الزام آور یکی از تعهدات قرارداد بوده و عدم اجرای آنها ماهیتی کلی و بدون نیاز به شکایت از طرف طرف قرارداد می باشد. شاکی خصوصی و صرفا گزارش معتمدین (سازمان سازمان لیگ کشور و کارگروه مربوطه) قابل تعقیب قضایی است.

ثانیاً، طبق قسمت اخیر بند 8 دستورالعمل، باشگاه ها حق ضمانت یا قبول پرداخت مالیات به مؤدی را ندارند، در حالی که در تبصره 4 ماده 7 قرارداد بین باشگاه و بازیکن پرداخت مالیات بازیکن به عهده باشگاه است، اگرچه طرفین مطابق با الزام به اصلاح قرارداد منعکس در تصمیم کمیسیون انضباطی فدراسیون هستند، در مدت تمدید تعهد به پرداخت مالیات به بازیکن، اما این امر منجر به تشدید عواقب تخلف نمی شود و طرفین موظف به رعایت دستورالعمل شده اند، از سوی دیگر، باشگاه در حساب دفاعی استدلال می کند که قسمت اول و دوم بند 8 قانون این بخشنامه با کلمه «اضافه» به یکدیگر خطاب می شود و از آنجایی که قسمت اول بند 8 مربوط به شهروندان محلی است، معنای معکوس قسمت دوم بند 8 این است که ممنوعیت مذکور در مورد اینکه باشگاه ها هستند. عدم استحقاق مالیات مودی مربوط به اتباع خارجی نیست، در حالی که از مفاد بند 8 این بخشنامه نمی توان چنین تفسیری کرد، زیرا بر اساس قانون مالیات های مستقیم، مودیان مالیاتی اعم از ایرانی و خارجی موظف به رعایت آن هستند. قوانین داخلی و علاوه بر این، اضافه شدن منظم بعدی به قرارداد اصلی بین باشگاه و بازیکن به معنای پذیرش نیاز به پرداخت مالیات توسط مودی است.

ثالثاً طبق بند 10 دستورالعمل پرداخت هرگونه وجوه خارج از قرارداد تحت عنوان خدمات اجتماعی ممنوع است که بر اساس آن در گزارش اعلامی آمده است: تامین مسکن و ایاب و ذهاب بازیکن مستند به بندها بر عهده باشگاه است. 3 و 11 ماده 4 قرارداد با توجه به مفاد بند 10 بخشنامه در صورت درج وجوه مذکور در قرارداد منع قانونی ندارد چهارم عدم رعایت بند 11 بخشنامه به کسر 2.5% حق عضویت ضروری نبوده و نیاز به قید در قراردادها دارد و الزامی نیست و برای هر یک از طرفین قانونی است و در صورت اثبات امتناع از پرداخت با دلیل می تواند تخلف محسوب شود. با توجه به مراتب فوق و دفاعیات، باشگاه پرسپولیس تهران مجدداً در خصوص صدور حکم در خصوص بندهای 10 و 11 این دستورالعمل مغایر با بند 8 این دستورالعمل تشخیص داده شده است، اما از آنجایی که متنی در مقررات انضباطی در مورد آن وجود ندارد. کسر امتیاز به دلیل رعایت نکردن دستورالعمل فوق الذکر و عمدتاً طبق اصول حاکم بر فوتبال، نتایج باید در زمین مسابقه مشخص شود و امتیازات، بردهای مسابقات رسمی ثابت و پایدار است، بنابراین بر اساس ماده 106 آیین‌نامه انضباطی و دستورات صدرالاشاره ضمن نقض دادخواست صادره علیه وی در قسمت امتیازات، رأی صادره تأیید و قطعی می‌شود.

همچنین به مناسبت باشگاه سپاهان با توجه به محتویات پرونده باشگاه فرهنگی ورزشی فولاد مبارکه سپاهان، در خصوص عدم رعایت مفاد دستورالعمل حاکم بر قرارداد باشگاه ها با بازیکنان و کادر فنی و سایر افراد حاضر در مسابقات 1402- فصل 1403، با توجه به به حکم شماره 1101 مورخ 21.06.1402 کمیسیون انضباطی فدراسیون فوتبال به حذف 4 امتیاز در فصل جاری مسابقات و پرداخت چهارصد میلیارد ریال جریمه نقدی و همچنین تغییر قرارداد شش بازیکن در طبق مفاد بخشنامه به شرح زیر است: مطلقاً ممنوع است، اما طبق تبصره بند الف ماده 3 قرارداد، باشگاه با آقایان پیام نزاد و رضا شکاری متعهد شده است که در صورت تغییر نرخ ارز بر اساس افزایش بیش از 25 درصدی دلار پس از امضای قرارداد، نسبت به افزایش حقوق افراد نامبرده اقدام خواهد کرد. 2- بر اساس قسمت آخر بند 8 دستورالعمل، باشگاه ها حق ندارند مالیات بازیکنان یا کادر فنی یا سایر عواملی که طبق گزارش منعکس در پرونده باشگاه به شرح بند 2 ماده 4 قرارداد بازیکنان: رضا شهری، رضا شهری، رضا اسدی، هادی محمدی، کاوه رضایی، احسان پهلوان دارای مبلغ زیر بوده اند: در صورت عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی و بیمه نامه، باشگاه مبلغ را از کسر می کند. قرارداد.

اما با توجه به مفاد بند 8 و مفاد عهدنامه های مذکور، آنچه مقنن قصد داشته پرداخت مالیات توسط باشگاه بوده است، در حالی که در موارد اعلام شده باشگاه از نظر رعایت مقررات مالیاتی، ضمانت اجرای آن را دارد. پرداخت مالیات توسط اشخاص با شرح کسر از ضمیمه قرارداد می باشد که به هیچ وجه به معنی قبولی پرداخت مالیات مودی نیست. 3- طبق بند 27 دستورالعمل باشگاه حق تمدید قرارداد با 25 درصد افزایش حقوق را دارد در حالیکه در قرارداد آقایان پیام نزاد، رضا اسدی، هادی محمدی، رضا شکاری، کاوه رضایی، دستمزد. افزایش بیش از 25 درصد است. 4- بر اساس بند 29 دستورالعمل، پرداخت هرگونه وجه تحت عنوان حق دلالی از سوی باشگاه ها به دلالان از هر لحاظ ممنوع است، اما خاطرنشان می شود که طبق بند 4 ماده 3 قرارداد آقای. کاوه رضایی، هادی محمدی، رضا شکاری، احسان پهلوان تعهد باشگاه به پرداخت حق دلالی می باشد 5- طبق بند 28 دستورالعمل قراردادها باید حق خروج بازیکن از باشگاه را با پرداخت 50 درصد داشته باشد. قرارداد اصلی برای همان فصل، در صورت سقوط تیم به دسته پایین تر. ، هادی محمدی، پیام نواز و در بند 19 ماده 8 قرارداد آقایان کاوه رضایی، رضا شکاری، رضا اسدی، این بند دستورالعمل رعایت شده است.

لذا با عنایت به جهات فوق در خصوص تجدیدنظرخواهی باشگاه فرهنگی ورزشی فولاد مبارکه سپاهان نسبت به رأی صدر العشارا با عنایت به محتویات پرونده و دفاعیات متقاضی بدون توجه به عدم رعایت مفاد بخشنامه ای چون الزامات مفاد قراردادهای منعقد شده جنبه کلی دارد و نیازی به شکایت از سایر باشگاه ها نیست و گزارش متولیان امر (سازمان لیگ برتر و کارگروه تعیین شده) به تنهایی کافی است. برای تعقیب مجرم از آنجایی که متن آیین نامه انضباطی فدراسیون فوتبال در مورد تخلفات ناشی از عدم رعایت دستورالعمل های مذکور، مستلزم اعمال مجازات کسر امتیاز نیست و اصولاً طبق اصول حاکم بر فوتبال نتایج در جایی که متن آیین نامه کسر امتیاز وجود نداشته باشد باید در زمین مسابقه برگزار شود و امتیازات کسب شده از مسابقات رسمی ثابت و باثبات باشد و همچنین با توجه به اینکه رعایت دستورالعمل یکی از وظایف و تعهدات است. هر دو طرف قرارداد و علی القاعده مستحق بودند که بازیکنان نیز به دلیل عدم رعایت دستورالعمل ها تحت تعقیب و تحقیقات قرار گیرند. جریمه های مقرر و همچنین اجرای اصلاحات قراردادها در متون مغایر با دستورالعمل، بر عهده طرفین قرارداد بوده و اصل صداقت، ثبات نتایج و حفظ نتیجه است. نتایج به دست آمده و رعایت آنها ضروری است، لذا به استناد ماده 106 آیین نامه و مقررات انضباطی دستورالعمل صادره در خصوص تائید تخلفات باشگاه در خصوص بندهای اول، سوم و چهارم این شکایت، شکایت به رسمیت شناخته نمی شود و در رابطه با بند دوم و پنجم، تشخیص تایید می شود و در عین حال نقض حکم تجدیدنظرخواهان در بند چهار امتیاز از تجدیدنظرخواه، قسمت دیگر حکم است. تجدیدنظرخواهی دادخواست اعم از محکومیت تجدیدنظرخواه به جزای نقدی و تعدیل قراردادها تأیید و قاطعانه اعلام می‌شود، این رأی قطعی است.



آیا این خبر مفید بود؟




نظرات ارسالی شما پس از تایید خبرگزاری موج در فضای مجازی منتشر خواهد شد.

پیام های حاوی افترا و افترا منتشر نخواهد شد.

پیام های غیرفارسی یا غیر مرتبط ارسال نمی شود.