کنایه سنگین پیشکسوت فوتبال به مهدی تاج

امیر خیررضایی:

* از مسائل حقوقی اطلاعی ندارم، اما اولین بار است که می شنوم فردی منتظر پاسخ است. ظاهرا دو تا تایید شده و تایید نشده، اگر با این شرایط انتخابات را به تعویق بیندازند چه می شود؟ که شخص ثالث می تواند برای احراز صلاحیت تایید شود؟ این برای من غیر قابل درک است. فیفا و ارگان‌های مرتبط مانند AFC قوانین خاص خود را دارند و من قبلاً گفته‌ام که آنها اغلب در این قوانین انعطاف‌ناپذیر هستند، چه رسد به بازگشت به رای‌شان.

*فوتبال ایران برای کنفدراسیون فوتبال آسیا مشکل ساز شده است و پرونده هایی مدام در حال بررسی است، اعم از بدهی باشگاه ها و مسائل ملی، ورود زنان به ورزشگاه و دخالت دولت در امور فوتبال که فیفا با آن مخالف است. در کل فوتبال ایران هم در داخل و هم برای فیفا تبدیل به یک فدراسیون آشفته شده است که هیچ دستوری بر آن حاکم نیست. امروز چهارم شهریور است و 4 روز تا انتخابات باقی مانده و در صورت تغییر نکردن تاریخ باید تکلیف فدراسیون مشخص شود اما هنوز مشخص نیست وضعیت چیست و مرتب اخبار ضد و نقیضی به گوش می رسد. تعداد کمی از مردم راست می گویند و همه یک چیز را می گویند. آسیب های ناشی از هرج و مرج حاکم به فوتبال وارد می شود و هر چقدر در محافل فوتبال و رسانه ها گفته شود که تنها 3 ماه دیگر به جام جهانی باقی مانده است، هیچ اتفاقی نمی افتد. معلوم نیست در فدراسیون چه می گذرد و روسای فدراسیون چه تصمیمی گرفته اند. از نظر حقوقی غیرتخصصی می توانم بگویم همه اینها به ضرر فوتبال ایران است.

* دیدگاه AFC و فیفا نگاه کاملا منفی به فوتبال ایران است که در هیچ زمینه ای همکاری نمی کنند. هیچ وقت خبرهای خوبی از فوتبال ایران نمی شنویم. سه نفر نامزد بودند و صلاحیت یک نفر تایید نشد. چرا انتخابات را به تعویق می اندازیم؟ قرار بود اولین انتخابات 20 اردیبهشت و بعد 20 شهریور برگزار شود و اگر دوباره به تعویق بیفتد چگونه این همه مشکلات فوتبال را در سال جام جهانی حل خواهند کرد.

* من تا آنجا پیش رفتم که هرکسی که می خواهد رئیس جمهور شود، واقعیت این است که امروز به حد بی تفاوتی نسبت به فدراسیون رسیده ام که واقعا برایم مهم نیست چه کسی رئیس می شود. زمانی بود که یکی توصیه می کرد و دیگران آن را تکرار می کردند، اما امروز آن تکرار کثیف شده و ارزش خود را از دست داده است. ما می گوییم نباید اتفاق بیفتد و نیاز به تایید اجتماعی دارد، اما توجهی به آن ندارند. آقایان حاضر در فدراسیون طبیعتا احساس می کنند که برای ادامه کار باید بی صداقتی با مردم باشد.

* هر وقت این آقایان با این سوال مواجه می شوند که VAR چه شده است، یکی می گوید نیم فصل، یکی می گوید پایان فصل و یکی هم بحث تحریم را مطرح می کند، در واقع هیچ وقت جواب صریح و بدون ابهام نمی دهند. اطلاعات موثق را از چه منبعی می توان به دست آورد و در اختیار عموم قرار داد؟ در فوتبال ما هیچ وقت صادقانه عمل نمی کنند و حقیقت را می گویند و وقتی چیزی اینطور غیرشفاف است حتما پشت آن مشکلاتی وجود دارد که نمی تواند حقیقت را بگوید.

* چرا باید انتخابات به تعویق بیفتد و چرا این هرج و مرج؟ ما هرگز و هرگز پاسخ صادقانه نخواهیم گرفت. ما تجربه قبلی در این مورد داریم و متاسفانه هر روز یک داستان ظاهر می شود. شاید خواست گروهی که نامزدشان تایید نشده است، به تعویق انداختن انتخابات برای وقت گذرانی و جستجوی راه های دیگر باشد.

*اگر اسم من در پرونده فساد فولاد مبارکه نقش بسته بود، ذوب می شدم و روی زمین می افتادم. خدا شاهد است که نتوانستم به کسی نگاه کنم و به جایی رفتم که کسی مرا نبیند. اصرار این آقا چیست فقط خدا می داند. من 30 سال در دفتر کار کرده ام و 24 سال است که بازنشسته شده ام. چند وقت پیش به بانک رفتم، پیرمردها و پیرزن هایی را دیدم که با عصا در داخل شعبه راه می روند و مدام می پرسند که آیا سپرده گذاری کرده اند؟ الان چی انتقال دادند؟ 5-6 میلیون تومان حقوق بازنشستگی آنها. یکی از کارمندان از این که این افراد اینقدر راه می روند ناراحت شد و به یکی از آنها گفت: مامان در خانه بمان، با این هوا به بانک نرو، حقوقت را از دست دادند، بهت زنگ می زنم. سپس به فسادی که در فولاد مبارکه رخ داد فکر می کنم.

* شخصی به من پیام داد که مجموع تکلیف انجام شده 15 صفر است. یا یک نفر اصلا سر کار نمی رود و حقوق میلیاردی می گیرد. حسادت نمیکنم ولی آزارم میده و یه بار تصویر اون پیرمرد و اون پیرزن به ذهنم میرسه مثلا دبیر آموزش و پرورش بوده و هزاران شاگرد زیر نظرش تربیت شده و داره با یک دستمزد ناچیز با عصا به بانک بروم و دست خالی برگردم. این یک درد است. بعد نگاه می‌کنی و می‌بینی که این پسر دوباره روی صحنه است، چرا باید بیاید؟ چه چیزی باید حفظ شود؟

* با توجه به اینکه تیم ها هزینه زیادی کردند و مربیان و بازیکنان خارجی را به خدمت گرفتند، فکر می کنم کیفیت بالاتر از سال گذشته باشد و این انتظار منطقی است. مدعیان امسال دو تیم نیستند، فکر می کنم چند مدعی وجود دارد و دو سه تا از آن تیم ها می توانند خطرناک باشند.

* دو تیم پایتخت و سپاهان که هزینه زیادی کرده اند از مدعیان گل گهر و تراکتور و بالاتر از همه فولاد می توانند این سه تیم را در راه قهرمانی با خطر جدی مواجه کنند. در بازی هایی که تا الان دیدم پرسپولیس تیم خوبی نشان نداده، نه از نظر نتیجه می توانیم راضی باشیم که لیورپول هم وضعیت بدی دارد و دو تساوی و یک باخت دارد، پرسپولیس بالاتر از لیورپول نیست اما در راه های دیگر. استقلال هم بازیکنان زیادی دارد و دستانش خیلی پر است. البته فقط دو هفته از لیگ گذشته و برای قضاوت زود است، اما انتظار دارم قبل از این همه هزینه، کیفیت لیگ بالا برود.

* عوامل بیرونی نیز در بهبود کیفیت دخیل هستند. ما نمی توانیم از فناوری استفاده کنیم و داوران ما به آن مجهز نیستند، برنامه لیگ ها دائماً در حال تغییر است. حتی اگر برنامه مسابقه دو ساعت عقب و جلو شود، برنامه غذایی 100٪ تغییر می کند. یک بار گزارش دادند که بازی دو ساعت تاخیر داشته است. اگر سازمان لیگ به این مسائل توجه بیشتری می کرد به تیم ها کمک می کرد. هنوز مشکلات زیرساختی وجود دارد و بیشتر چمن های ما خوب نیستند.

* سرمربی استقلال تا رسیدن به انزلی از زمین گله می کرد نه اینکه خارجی است و می گفت اکثر مربیان داخلی هم نظر دارند. البته هیچ چیز مدرنی در اینجا وجود ندارد، اما امیدواریم فصل خوبی باشد، به خصوص در مقایسه با گذشته با تمام هزینه هایی که صرف شده است. جای تعجب است که بیش از 300 میلیارد تومان برای دو تیم پایتخت هزینه شده است اما بوی فوتبال در کل بوی خوبی نمی دهد. متأسفانه چشم انداز خوبی وجود ندارد و هیچ چیز سر جای خود نیست.

دیدگاهتان را بنویسید