کنایه شدید حمید درخشان به یاغی استقلالی ها

کنایه شدید حمید درخشان به یاغی استقلالی ها

فینال لیگ برتر یکشنبه هفته آینده بین دو تیم استقلال و پرسپولیس در ورزشگاه آزادی تهران برگزار می شود. دو تیم آبی و قرمز پایتخت سال‌هاست که به مصاف یکدیگر می‌روند که گاهی استقلال پیروز می‌شد و گاهی پرسپولیس به تساوی می‌رسید و معمولاً این اتفاق در دیدارهای دو تیم ثبت می‌شد، اما…

برخی دربی ها برای هواداران دو تیم خاص و نوستالژیک است. دربی هایی که هرگز برای هواداران دو تیم و حتی بازیکنان فراموش نخواهد شد. یکی از این دربی ها مربوط به سال 1365 است.

در 25 ژوئن 1965، یعنی 35 سال پیش، همین عنوان تاریخی ثبت شد. 8 دوش برای سه ویکت. در این دیدار ناصر محمد هانی یکی از بهترین بازی های عمر فوتبالی خود را انجام داد و پس از 2 برد 6-0 و 4-1 در اوایل دهه 50 بهترین نتیجه دربی پرسپولیس را به ثبت رساند.

پرسپولیس با ترکیب وحید کالیچ، محمد پنجعلی، مرتضی فنونی زاده، محمدحسن انصاری فرد، کاظم سیدعلیخانی، محمد مایلی کهن، حمید درخشان، ضیا عربشاهی، شاهرخ بیانی، فرشاد پیوس و ناصر محمدانی و در ترکیب بازیکنان استقلال به میدان رفت. مانند ناصر حجازی، شاهین بیانی، رضا رجبی، سعید مراغه چیان، جعفر محتاری فر، مجید نامجو مطلق، رضا احدی، بهتاش فریبا، رسول غنی زاده، چنگیز و فتح آبادی حضور داشتند. استقلال در جریان بازی بیژن طاهری و پرویز مظلومی را به میدان فرستاد و پرسپولیس از بهروز سلطانی، رحیم یوسفی و عباس کارگر سود برد، ناصر محمد هانی در نیمه اول یک پنالتی به ثمر رساند، شاهرخ بیانی یک پنالتی به ثمر رساند، بازی به نیمه دوم رفت. با همین امتیاز دوم شد در نیمه دوم ناصر محمد هانی دو بار خط دفاع استقلال را شکست، یک بار به شاهرخ بیانی پاس داد و یک ضربه خودش را به دفاع زد و دو بار دروازه استقلال باز شد.

به بهانه دربی بد فکر نمی کردیم سراغ یکی از بازیکنان حاضر در دربی سال 65 یعنی حمید درخشان ستاره شماره 9 و هافبک سابق پرسپولیس برویم.

آقای درخشان می خواهیم با شما به دربی 1365 برویم که استقلال را با 2 گل شاهرخ بیانی و یک گل ناصر محمدخانی با نتیجه 3 بر صفر شکست دادید. این مسابقه را خوب به خاطر دارید؟

(با اشتیاق خاص) من چطورم؟ روز خیلی عجیبی بود و همه بچه ها به خصوص ناصر و شاهرخ گل کاشتند.

می خواهیم بپرسیم قبل از بازی استقلال اتفاق خاصی در رختکن شما افتاده است؟ این که به شما پول ندادند یا به شما قول پاداش ندادند؟

نه زمانی که این حرف ها نبود و همه به عشق مردم و هواداران بازی می کردیم.

علی پروین برای انگیزه دادن به شما حرف خاصی زد؟

علی آقا روش خودش را داشت و با آن عظمت و گاهی شوخی و خنده به ما روحیه و انگیزه می داد. این روز نیز در نوع خود الهام بخش ما بود.

اخیراً مصاحبه ای از شاهرخ بیانی منتشر شده که از گلزنی به استقلال در دربی 65 خوشحال نیست؟!

اتفاقا او هم خوشحال بود! شاهرخ آن روز انگیزه بالایی داشت و در استقلال با مسئولان و مدیران خوب بازی کرد. او دو گل مقابل تیم سابقش به ثمر رساند تا خیلی چیزها را ثابت کند و این گل ها واقعا خوش شانس بودند زیرا او در دربی گلزنی کرد.

می دانیم که در آن زمان در تیم ملی با هم بازی می کردید و با هم رابطه خوبی داشتید. شاهرخ بیانی قبل از دربی حرف خاصی به شما زد؟

یک روز قبل از مسابقه برای کمپ به هتل لاله رفتیم. شاهرخ انگیزه بالایی داشت و مدام در مورد پیروزی های ما صحبت می کرد. او روحیه و اعتماد به نفس بالایی داشت که دو عامل اصلی برای درخشش او در دربی است.

اما به جرات می توان گفت که این روز روز ناصر محمدانی بود. عالی بازی کرد از محمد هانی بگویید؟

من و ناصر در هتل لاله اتاق مشترکی داشتیم. او به موقع خوابید، خوب استراحت کرد و ما به موقع با هم از خواب بیدار شدیم و او واقعا عالی بازی کرد. ناصر با توپ و مدافعان کاری را که می خواست انجام می داد.

خیلی ها گفتند که مارادونا بازی کرد؟

او مردونا را در سال 65 با این نمایش به ورزشگاه آزادی آورد! او بسیار سرحال و آماده بود و روی هر 3 گل پرسپولیس تاثیر داشت.

حمید درخشان و ناصر محمدانی

قبل از بازی به شما چیزی نگفت یا نمی خواند؟

نه، ناصر بازیکن کم حرف اما تکنیکی و بزرگی بود که حرف هایش را در زمین می زد. فقط به یاد دارم که او بسیار با انگیزه بود و بازی فراموش نشدنی را در زمین انجام داد.

اولین پنالتی زن پرسپولیس در آن زمان چه کسی بود؟

اگر علی آقا پروین در زمین بود، خودش یک پنالتی استادانه می زد. اگر نبود این ماموریت به من محول می شد.

اما به شکلی عجیب علی پروین قبل از بازی اعلام کرد که اگر پنالتی باشد شاهرخ گل می کند؟ آیا این منجر به خراب شدن شاهرخ توسط هواداران استقلال نمی شود؟!

نه! علی آقا پروین وقتی دید شاهرخ برای این دیدار مقابل استقلال انگیزه زیادی دارد، این مسئولیت را به او سپرد.

اما تو روی زمین هم بودی ناراحت نیستی یا ناراحت؟!

هرگز! آن زمان این کلمات ذکر نشد. همه ما گوش به فرمان سرمربی بودیم و رابطه بسیار دوستانه ای با هم داشتیم. شاهرخ دوست و همبازی من در تیم ملی بود و فرقی نمی کرد او پنالتی می زد یا من گل می زدم.

به عنوان آخرین سوال، لو رفته ترین بازیکن دربی که در دیدارهای استقلال و پرسپولیس دیدید چه کسی بود؟

ناصر محمد هانی وارد شود که دیگر در فوتبال ایران شبیه او نخواهد شد. حالا مثل لیونل مسی بازی می کرد. چپ پایی که برایش مهم نبود برای راه آهن بازی می کند یا برای استقلال، چین یا بنگلادش، کار خودش را کرد. اتفاقاً شاهین بیانی همیشه او را می زد و وقتی به عنوان دوست در اردوی تیم ملی یا بعد از دربی این موضوع را از او می پرسیدیم، پاسخ می داد که ناصر را فقط با مشت و خطا می توان مهار کرد!

دیدگاهتان را بنویسید