کنفرانس رسانه های عربی علیه سازش در لبنان خشم آل خلیفه را برانگیخت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اعتراض وزارت خارجه بحرین به دولت لبنان به دلیل برگزاری نشستی علیه عادی سازی با رژیم صهیونیستی.

به گزارش روسیا الیوم، چهارشنبه گذشته در نشستی با حضور نمایندگان رسانه های عربی علیه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در لبنان بر لزوم اتخاذ راهبرد رسانه ای جامع برای مقابله با این پدیده تاکید شد.

وزارت امور خارجه بحرین اصحاب رسانه های عربی حاضر در این نشست را عناصر متخاصم و حامی تروریسم خواند و هدف از این دیدار را ترویج اتهامات توهین آمیز علیه بحرین دانست.

وزارت خارجه بحرین اعلام کرده است که به شدت به دولت لبنان اعتراض کرده و گفته است که میزبانی چنین نشستی به هیچ وجه قابل قبول نیست و نقض آشکار اصول احترام به حاکمیت این کشور و عدم مداخله در روابط داخلی آنهاست. امور

وزارت خارجه بحرین نیز یادداشت اعتراضی به دبیرخانه اتحادیه عرب فرستاد و گفت که این اقدام غیردوستانه لبنان را محکوم می کند.

بحرین از دولت لبنان خواسته است تا از برگزاری چنین جلساتی جلوگیری کند که به گفته وی اقداماتی محکوم کننده با هدف توهین به بحرین و مغایر با ابتدایی ترین هنجارهای دیپلماتیک و روابط برابر برادرانه بین دو ملت است.

وزارت خارجه لبنان در بیانیه ای در واکنش به اعتراض بحرین اعلام کرد که در حال بررسی این پرونده است.

ما متعهد هستیم که لبنان محل سوء استفاده یا تجاوز علیه کشور برادر بحرین و سایر کشورهای عربی نباشد و کاملاً به منشور اتحادیه عرب برای عدم مداخله در امور داخلی اعراب متعهد هستیم. . برادران، “در این بیانیه آمده است. ما همیشه امیدواریم که به گفت‌وگوی مثبت و باز، همکاری و هماهنگی مستقیم با یکدیگر ادامه دهیم تا از چنین اقداماتی جلوگیری کنیم و به مسائلی که ممکن است به روابط برادرانه آسیب بزند یا آنها را مبهم کند، رسیدگی کنیم.

وزرای خارجه بحرین و امارات در 15 سپتامبر 2020 در کاخ سفید توافقنامه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را با حضور بنیامین نتانیاهو نخست وزیر سابق و دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا امضا کردند.

سودان در 23 اکتبر 2020 از عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی خبر داد، اما برخی گروه های سیاسی در این کشور از جمله تعدادی از احزاب که بخشی از ائتلاف حاکم هستند، به شدت با سازش با این رژیم مخالفت کرده اند.

مراکش نیز در 10 دسامبر 2020 این قرارداد را امضا کرد و در همان روز دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا رسما اعلام کرد که منطقه مورد مناقشه صحرای غربی را به عنوان مراکش به رسمیت می شناسد.

با این حال، بحران قبلی که برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه ریاض به دلیل اظهارات وزیر مستعفی اطلاع رسانی برای لبنان ایجاد کرده بودند، به طور کامل حل نشده است.

جرج الکرداحی، وزیر اطلاعات بازنشسته لبنان، جنگ علیه یمن را بیهوده خواند و خواستار پایان دادن به آن قبل از انتصاب خود شد، اما عربستان سعودی که در جنگ یمن شکست خورد و مقاومت فزاینده به ویژه از سوی این حزب را شکست داد. آنها با عصبانیت روابط خود را با بیروت قطع کردند و امارات، کویت و بحرین در اقدامی مشابه عربستان سعودی، سفیران خود را از بیروت فراخواندند و تأکید کردند که این اقدام آنها نشانه همبستگی با عربستان سعودی است.

الکرداحی در 7 دسامبر استعفا داد تا به حل بحران کشورش با کشورهای عربی خلیج فارس کمک کند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید