کنگره آمریکا مقامات ارشد دولت بایدن را درباره مذاکرات ایران احضار کرد

بر اساس این گزارش، کمیته تحقیقات جمهوری خواهان، بزرگترین جناح محافظه کار کنگره آمریکا، با کمک رهبران حزب جمهوری خواه در تلاش است تا تحقیقاتی چند جانبه در مورد مذاکرات محرمانه دولت بایدن با ایران آغاز کند که انتظار می رود در شرایط اضطراری انجام شود. طرح به دنبال یک توافق جدید با ایران و در عین حال اجتناب از نظارت کنگره است.

به عنوان بخشی از تحقیقات خود، آن کمیته قصد دارد رابرت مالی، نماینده دولت آمریکا در امور ایران، و برت مک گورک، هماهنگ کننده شورای امنیت ملی کاخ سفید در امور خاورمیانه و شمال آفریقا را احضار کند، زیرا معتقد است این دو مقام دولت بایدن نقش مهمی را ایفا کردند. نقش آنها در دیپلماسی درهای بسته با تهران نقش کلیدی دارند.

کمیته تحقیقات جمهوری خواهان در روز پنجشنبه اول ژوئیه در بیانیه‌ای که به وب‌سایت فری بیکن رسیده است، نوشت: «دیپلمات‌های دولت بایدن در تلاش هستند تا یک معامله مخفی و غیرقانونی با ایران را انجام دهند تا بتوانند ده‌ها میلیارد دلار به ایران بپردازند. آن‌ها نمی‌خواهند کنگره یا مردم آمریکا از محتوای توافق دولت بایدن با ایران یا مبلغی که قرار است به ایران بفرستند بدانند.»

اگرچه دولت بایدن هرگونه دخالت در مذاکرات با ایران را رد کرده است، اما چندین گزارش در ماه های اخیر مدعی شده اند که دیپلمات های آمریکایی به طور غیرمستقیم با کمک واسطه ها در عمان با تهران مذاکره می کنند.

منابع کنگره آمریکا به وب‌سایت فری بیکن گفته‌اند که این مذاکرات برای دستیابی به مجموعه‌ای از «توافق‌نامه‌های یادداشتی» با تهران انجام شد که در آن تحریم‌ها علیه ایران در ازای حداقل محدودیت‌ها بر برنامه تسلیحات هسته‌ای این کشور کاهش می‌یابد.

به گفته این منابع، این یادداشت ها برای دور زدن قوانینی که قانونگذاران آمریکایی در رابطه با توافق با ایران فرصت رای دادن به آنها را داشتند، تهیه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید