گزارش ادعایی هاآرتص متن پیشنهادی اتحادیه اروپا را توصیف می کند

گزارش ادعایی هاآرتص متن پیشنهادی اتحادیه اروپا را توصیف می کند

روز جدید خبرنگار روزنامه صهیونیستی هاآرتص در مقاله ای جزئیات ادعایی طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام را منتشر کرد.

در این ماده آمده است که توافق پیشنهادی اتحادیه اروپا به مدت 165 روز اجرا می شود و طی آن دو کشور در چهار مرحله اقدامات متقابل انجام می دهند.

بر اساس این گزارش، هدف از اجرای چند مرحله ای این توافق اعتمادسازی بین طرفین است.

در مرحله اول که «روز صفر» نامیده می شود و از روز امضای توافق آغاز می شود، ایران و آمریکا باید بر سر آزادی زندانیان دارای تابعیت مضاعف در ایران و آزادی دارایی های مسدود شده این کشور در بانک های غربی به توافق برسند. قبل از امضای قرارداد

هاآرتص گزارش داد که بر اساس متن پیشنهادی اروپا، در مرحله اول اجرای توافق، دو طرف در مورد لغو بخشی از تحریم ها به جمع بندی خواهند رسید.

در ذیل آمده است که در آغاز توافق، ایران فعالیت‌های غنی‌سازی خارج از برجام را متوقف خواهد کرد، اما ذخایر اورانیوم بسیار غلیظ خود را حفظ خواهد کرد.

این روزنامه با اشاره به لزوم بازنگری در این توافقنامه توسط کنگره آمریکا می نویسد که این موضوع مربوط به مرحله دوم پس از امضای توافق جدید است. دولت آمریکا باید ظرف پنج روز پس از امضای توافقنامه، آن را به کنگره ارائه کند و این توافق به مدت 30 روز بررسی می شود و در این مدت امکان کاهش تحریم ها علیه ایران با تصویب قانونی در کنگره وجود نخواهد داشت.

بر اساس این گزارش، پس از تصویب این توافق در کنگره، دولت آمریکا بازگشت خود به برجام را به شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام می کند و در مرحله نهایی، هر دو ایران و آمریکا با صدور بیانیه ای مشترک به برجام بازخواهند گشت. و اعلام اعمال کامل مفاد آن.

در ادامه این بیانیه آمده است که بر اساس این طرح، ایالات متحده تحریم های تجاری ایران را لغو می کند و ایران ذخایر مازاد اورانیوم غنی شده خود را به کشور ثالث ارسال می کند.

دیدگاهتان را بنویسید