گزارش بازدید از وضعیت سدهای تهران پس از بارندگی اخیر

گزارش بازدید از وضعیت سدهای تهران پس از بارندگی اخیر

روز جدید ظهور پدیده ای به نام موسمی در روزهای اخیر اگرچه خسارات جانی و مالی زیادی برای کشور به همراه داشته است اما آمار منتشر شده از وضعیت سدهای تهران حکایت از بهبود ذخیره آب دارد.

سیل اخیر حدود 10 میلیون مترمکعب به ذخایر آبی استان تهران اضافه کرد. میلیون متر مکعب به ذخایر آبی استان تهران افزایش یافته است.

البته این ذخیره‌سازی فقط شامل استان تهران نبوده و آن‌طور که فیروز قاسم زاده سخنگوی صنعت آب اعلام کرد: بارندگی‌هایی که از طریق سامانه بارشی کشور در جنوب کشور رخ داده است، در جنوب شرق کشور شامل استان‌های هرمزگان، سیستان می‌شود. و بلوچستان و بخش‌هایی از استان‌های کرمان و فارس به برخی از سدها تغذیه کرده‌اند.

اگرچه آمارهای اعلام شده از ذخیره سدهای تهران متفاوت است، اما محمد شهریاری اذعان داشت: خوشبختانه با راه اندازی سامانه بارشی از هفته گذشته در استان تهران، میزان آب ورودی به مخازن سدهای تامین آب استان تهران بهبود یافته است. حدی.

این مقام مسئول در شرکت آب منطقه ای تهران بیان کرد: از 14 مرداد تا 18 مردادماه حدود 23.3 میلی متر باران در استان باریده که نسبت به زمان مشابه سال گذشته و میانگین بلندمدت افزایش چشمگیری داشته است.

اما این آمار به معنای مساعد بودن وضعیت ذخیره سازی پشت سدهای استان تهران نیست، این مشکل توسط مدیر دفتر بهره برداری تاسیسات آب و برق آبی شرکت آب منطقه ای تهران نیز تایید شده و به میزان بارندگی 203.4 میلی متری از زمان تاکنون اشاره دارد. اوایل سال آبی تاکنون گفت: این رقم نسبت به میانگین بلندمدت 273.5 میلی متری کاهش 25.6 درصدی بارندگی در استان تهران را نشان می دهد.

آمارها نشان می دهد که وضعیت مخازن سدهای تامین کننده آب استان تهران بد نیست، هرچند مسئولان و متولیان مدیریت منابع آب این شرایط را مساعد نمی دانند و استناد می کنند در حال حاضر 565 میلیون مترمکعب آب در مخازن موجود است. از 5 سد تامین کننده آب استان تهران، ذخیره شده است که این حجم در روز مشابه پارسال 681 میلیون متر مکعب بوده است و معتقدند ذخایر آبی استان تهران هنوز با شرایط ایده آل فاصله دارد.

اگرچه ورود پدیده موسمی در روزهای اول مرداد ماه پیش بینی می شد، اما هیچ کس انتظار چنین بارشی را در تابستان نداشت، به همین دلیل مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری تاسیسات آب و برق آب منطقه ای تهران. شرکت ورودی آب به مخازن سدهای استان تهران به مرداد ماه سال گذشته اشاره کرد و افزود: نهاده ها با افزایش خوبی مواجه هستند به طوری که در 7 روز اول مردادماه سال گذشته میزان ورودی 11.8 میلیون مترمکعب بوده است. اما این حجم در هفت روز اول مردادماه است و امسال با رشد 77 درصدی به 21 میلیون مترمکعب می رسد.

جالب است بدانید بارندگی ها و سیلاب های چند روز اخیر بیشترین تاثیر را بر سد ماملو داشته است به طوری که وضعیت مخزن آب این سد 5.5 میلیون مترمکعب بهبود یافته است. همچنین با بارندگی های اخیر میزان ذخیره سدهای لار 1.6 میلیون مترمکعب، لتیان یک میلیون مترمکعب، طالقان 1.2 میلیون مترمکعب و امیرکبیر کمتر از یک میلیون مترمکعب افزایش یافته است.
آمار چه می گوید؟

پیش بینی ها بر این اساس است که در صورت تداوم و پیش بینی روند ورود آب به سدهای کشور، ورودی آب به سدهای امیرکبیر، لار، لتیان، ماملو و طالقان به بیش از 10 میلیون مترمکعب خواهد رسید.

اما در حال حاضر حجم آب مخزن سد امیرکبیر حدود 124 میلیون مترمکعب است که در روز مشابه پارسال 161 میلیون مترمکعب بوده است. همچنین حجم ذخیره آب سد طالقان از 270 میلیون مترمکعب در سال گذشته به 249 میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

از سوی دیگر حجم ذخیره آب سد لار در سال گذشته 117 میلیون مترمکعب بوده که نسبت به ذخیره فعلی 84 میلیون مترمکعبی 33 میلیون مترمکعب کاهش نشان می دهد و حجم آب سد ماملو به 58 میلیون مترمکعب رسیده است. متر متر از 98 میلیون مترمکعب در سال گذشته، در عین حال حجم مخزن آب سد لتیان نسبت به روز مشابه پارسال تنها با 5 میلیون مترمکعب افزایش به 54 میلیون مترمکعب رسید.

دیدگاهتان را بنویسید