سدهای کشور 38 درصد کامل / 70 درصد کاهش بارندگی در تهران هستند


ساعت: 14:42
تاریخ انتشار: 09/07/1401
کد خبر: 1914297

سخنگوی صنعت آب با اشاره به پر بودن 38 درصدی سدها گفت: این رقم معادل 18 میلیارد آب است که نسبت به سال گذشته 2 درصد افزایش مخازن سدها داشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ فیروز قاسم زاده سخنگوی سازمان آبفای کشور در نشست خبری گفت: بر اساس آمار ایستگاه های وزارت نیرو میزان آب جاری دریافتی 28 میلی متر بوده که نسبت به میانگین بلندمدت 54 ساله، یک کاهش 16 درصدی بارندگی و نسبت به سال گذشته در شرایط مشابهی قرار داریم.

وی ادامه داد: بارندگی های اخیر در غرب کشور متمرکز بوده و با بارندگی های اخیر ورودی مخازن سدها به 2.7 میلیارد رسیده که 13 درصد افزایش داشته است در حالی که عملکرد متغیر این سدها 5 درصد بوده و به 3.8 میلیارد مترمکعب می رسد.

سخنگوی صنعت آب در ادامه با اشاره به پر بودن 38 درصدی سدها خاطرنشان کرد: این رقم معادل 18 میلیارد آب است که نسبت به سال گذشته 2 درصد افزایش مخازن سدها داشته است.

وی افزود: سدهای مهم از 10 تا 70 درصد پر شده است. البته در تهران با کاهش 70 درصدی بارندگی مواجه هستیم که نسبت به سال گذشته 21 درصد کاهش داشته است.

به گفته سخنگوی صنعت آب زاینده رود، امسال تنها 12 درصد پر شده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر انتقادی که به سد چم شیر می شود، آن را چگونه ارزیابی می کنید، گفت: در تمام پروژه های عمرانی که در دنیا انجام می شود، هر پروژه دارای مزایا و معایبی است. رسانه‌ها علیه آن هستند که در رابطه با آن ارزیابی‌های زیست‌محیطی به تصویب رسیده است، بنابراین از ابتدای این عملیات 8 ارگان مختلف مطالعات مختلفی را در رابطه با این پروژه انجام داده‌اند.

وی ادامه داد: رودخانه زهرا در ماه های پر بارندگی پر و در سایر ماه های سال آب رودخانه کم عمق است. علاوه بر این، شوری آب در ماه‌های کم بارندگی بدون ساخت و ساز سه برابر می‌شود و با ساخت این سد می‌توان آب‌های سیلاب را ذخیره کرد و به‌جای اینکه سیل‌ها به یکباره از بین بروند، می‌توانیم این آب‌ها را ذخیره کنیم.

به گفته سخنگوی صنعت آب، سدی مشابه سد کوثر است که 2.5 میلیون نفر را تامین می کند.

12 هزار و 500 خانوار کم مصرف قطع می شوند

قاسم زاده در رابطه با تاثیر قطعی انشعابات گفت: 12 هزار و 500 خانوار به دلیل قرار گرفتن در محدوده بد مصرف و رعایت نکردن الگوی مصرف قطع شدند و در شهر تهران میانگین مصرف در هر خانوار 14 متر مکعب است، این افراد بیش از 28 سی سی هستند. مصرف آب داشتند. ارزیابی این مشکل با قبوض صادر شده در ماه های آینده و مصرف آنها انجام می شود.



وی ادامه داد: پارسال حدود 5 درصد از مشترکان تهران مصرف ضعیفی داشتند که اکنون 4 درصد است که حجم قابل توجهی است یعنی. 10 درصد مصرف تهران است و این موضوع برای ما اهمیت زیادی دارد. زیرا کاهش مصرف در تهران و اهمیت آن ضروری است.



سخنگوی صنعت در رابطه با پاداش مشترکان پرمصرف گفت: این پاداش برای قبوض آبان ماه اعمال می شود که پس از تصویب تعرفه اعمال می شود. و همچنین شامل کسانی می شود که مصرف کننده خوبی هستند و میانگین خود را نسبت به ماه های قبل کاهش داده اند.



وی افزود: بحث تغییر اقلیم در تمام دنیا اتفاق افتاده است و بر اساس ارزیابی های اقلیمی که در منطقه خاورمیانه انجام شده است، بدترین شرایط را چه در حال حاضر و چه در 20 تا 40 سال آینده در برخی مناطق تجربه می کنیم. کمبود بارندگی و در برخی مناطق افزایش بارندگی وجود دارد.



قاسم زاده تصریح کرد: فارس بوشهر، چهارمحال و بختیاری، کهلویه و بویراحمد و یزد بارندگی خوبی را تجربه می کنند، این در حالی است که سال گذشته درصد کمی بود. سیستان و بلوچستان، قزوین، همدان، تهران و قم که سال گذشته بارندگی خوبی داشتند، امسال بارندگی کافی نداشتند، بنابراین سیستان و بلوچستان یکی از استان های ما با بیشترین بارندگی در سال گذشته بود که این اتفاق در همه جا رخ می دهد. همچنین برای کشورهای همسایه



وی درباره افزایش برداشت آب های زیرزمینی و خطر فرونشست زمین گفت: در سیاست های طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی قصد داریم انسداد چاه های غیرمجاز را با جدیت بیشتری دنبال کنیم. همچنین به اضافه تولید از چاه های مجاز رسیدگی می شود. اجرای مدیریت کنترل هوشمند نیز در دستور کار قرار دارد.

در شرایط کم آبی کیفیت آب کاهش می یابد

وی در خصوص تغییر کیفیت آب شرب تهران افزود: تمام تلاش ما بر این است که استانداردهای دقیق رعایت شود. وزارت بهداشت نیز بر تمامی تصفیه خانه های فاضلاب نظارت دارد. قاسم زاده وزارت نیرو ادامه داد: البته در شرایط کم آبی کیفیت آب کاهش می یابد اما خارج از استاندارد نیست.



وی با اشاره به وضعیت منابع آبی تهران بیان کرد: در حال حاضر امیدواریم بارندگی های پاییزی و زمستانی در تهران وجود داشته باشد تا مخازن طبق سال های عادی به شرایط بهینه بازگردند اما در صورت تداوم شرایط فعلی وضعیت بحرانی می شود.



وی تاکید کرد: تمام تلاش ما بر این است که کمبود آب نداشته باشیم، برای عبور از این شرایط باید بارندگی داشته باشیم اما اگر این اتفاق نیفتد و کاهش بارندگی ها ادامه پیدا کند مشکلاتی را ایجاد می کند.



سخنگوی صنعت آب یادآور شد: در حال حاضر 50 درصد آب های زیرزمینی و 50 درصد آب های سطحی در تهران استفاده می شود.



وی در خصوص میزان ورودی آب از افغانستان به ایران گفت: در حال حاضر سد کمال خان شرایط مساعدی ندارد بنابراین افغانستان مانند گذشته آب رهاسازی نمی کند.



وی یادآور شد: در حال حاضر هیچ ورودی از سمت افغانستان به چاه های سیستان و بلوچستان نداریم.



سخنگوی صنعت آب درباره احتمال جیره بندی آب نیز گفت: تمام تلاش ما این است که آب را جیره بندی نکنیم. پیش‌بینی می‌شود تا سه ماه آینده بارندگی وجود داشته باشد و ۴۵ درصد بارندگی در فصل پاییز خواهد بود، بنابراین امیدواریم مخازن دوباره پر شوند.

دیدگاهتان را بنویسید