وضعیت اخیر رهاسازی آب از جاده ها و منازل گرفتار در سیل کنارک/ بارندگی های بی سابقه اخیر وضعیت بحرانی را در سواحل جنوبی ایجاد کرده است.

ساعت: 11:42
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۱
کد خبر: 1799661

در گفت و گو با مدیر عامل ویک سیستان و بلوچستان تشریح شد؛

علیرضا قاسمی درباره آخرین وضعیت زهکشی آب از معابر و منازل تحت پوشش سیل کنارک گفت: هیچ منازل و جاده ای در کنارک سیل زده نیست اما با توجه به شرایط منطقه، نیروها در منطقه مستقر می شوند. این شهر تا یک هفته دیگر.»

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علیرضا قاسمی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان در گفتگو با عصر هامون اظهار داشت: در جنوب استان تیم واکنش سریع دی ماه تیم های عملیاتی از شهرستان های کنارک و چابهار در این منطقه مستقر بودند که همزمان با شروع بارندگی، مقداری از آب های سطحی را از طریق شبکه فاضلاب پمپاژ و صادر کردند.

وی ادامه داد: پیش بینی ها حاکی از احتمال بارش حداکثر 80 میلی متری بود، اما بارش باران در 40 سال گذشته بی سابقه بود به همین دلیل کل استان آماده باش اعلام شد و اقدامات لازم برای حفاظت از تاسیسات انجام شد. بسیار خوب، اما به دلیل ناتمام بودن زیرساخت های شهر مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرد.

این مقام مسئول بیان کرد: از پنجشنبه تا دوشنبه هفته گذشته شاهد بارندگی پراکنده بودیم که در مجموع 335 میلی متر بارندگی داشت که در نوع خود بی سابقه و به طور میانگین 4 سال در 5 روز با بارندگی بود.

423146af eacc 4c34 ab26 ebdb1a34082e خبر خاکستری

130 میلی متر باران در 20 دقیقه

وی افزود: پس از دومین بارندگی فوق شدید که در کمتر از 20 دقیقه 130 میلی متر بارید، تیم مدیریت بحران آبفا که من رهبری کردم به کنارک آمدند. پس از بازدید از شهرستان جلسه مدیریت بحران تشکیل و تکالیف تیم های استانی انجام شد «مشخص شد.

قاسمی ادامه داد: همچنین با دستور وزیر نیرو که به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور به کنارک سفر کرده بود، مدیریت جمع آوری آب های سطحی به شرکت آب استان ابلاغ شد. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب به سرپرستی تیم های عملیاتی منصوب شد و در جلسه مدیریت بحران مقرر شد تیم های عملیاتی شهرداری مشهد و کنارک و گروه های جهادی به سرپرستی این شرکت عملیات انتقال آب را انجام دهند.

به گفته وی، کنارک از دریا فرورفته است و دریا در رژیم خود منجر به بالا رفتن سطح آب های زیرزمینی می شود، بارندگی این مشکل را تشدید کرد، آب نفوذ نکرد، بنابراین تبدیل به رواناب و سیل شد. علاوه بر این، سیلاب بخش‌های نوساز شهر را هدف قرار داده و در برخی مناطق ارتفاع سیلاب 80 سانتی‌متر بوده است.

cf0417a3 f0c7 442b bc50 45e5c4bd1df4 خبر خاکستری

فاضلاب کنارک ربطی به بارندگی و آب های سطحی ندارد

مدیر ویک سیستان و بلوچستان اذعان داشت: فاضلاب شهر قناری ربطی به بارندگی و جمع آوری آب های سطحی ندارد. شبکه فاضلاب برای دفع فاضلاب های خانگی و جمع آوری آب های سطحی از تعهدات شهرداری ها در نظر گرفته شده است. وی برای کمک به مردم با دستور وزیر نیرو و بخشدار وارد این موضوع شد.

وی افزود: در ابتدا با سه اکیپ اقدامات لازم برای جمع آوری آب های سطحی انجام شد اما بارندگی ادامه داشت اما تا یکشنبه شب مقدار زیادی از آب تخلیه شد تا اینکه با بارش سیل آسا که روز دوشنبه بارید، وضعیت تغییر کرد.

قاسمی گفت: از روز سه شنبه هفته گذشته ستاد، نیروهای زابل و زاهدان در کنارک مستقر شدند. وزیر نیرو و مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب نیز در منطقه حضور داشتند. علاوه بر این، کمک برخی استان‌ها.» با 45 نفر و اصفهان با 8 نیرو در منطقه و بیش از 90 دستگاه پمپ توسط شرکت آب خریداری و در اختیار مردم قرار گرفت.

وی افزود: در مجموع بیش از 155 پمپ کوچک و بزرگ تهیه و حدود 4 تا 5 کیلومتر لوله کشی آب های سطحی انجام و حدود 7 کیلومتر با لوله های آتش نشانی و شیلنگ از معابر فرعی و منازل تخلیه شد. تا 48 ساعت آب معابر و منازل را تخلیه کنیم، اما ما کار را ترک نکردیم و همکاران ما تا صبح دیروز مشغول به کار بودند.

ff30853c 214c 4c87 8d74 d325521c4e72 خبر خاکستری

تخلیه کامل آب از معابر و منازل

این مسئول بیان کرد: در این بازدید هیچ خانه ای دچار آبگرفتگی نشده است، وضعیت تمامی راه ها عادی است اما با توجه به شرایط شهرستان کنارک این کار باید ادامه داشته باشد و با توجه به افزایش زهکشی زهکشی در منطقه مستقر می شویم. برای یک هفته دیگر

وی با تشکر از استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده گفت: نقاط خطرناک یا بحرانی آن را گرفته و در هشت نقطه شناسایی شده تاکنون با خط لوله از حدود 10 تا 12 کیلومتر به دریا و خارج از شهر منتقل کنید.

قاسمی افزود: اولین اقدام کمک به شهرداری برای رفع بحران بود. در مرحله دوم نیز تیم های مشهد و تهران روز گذشته وارد کنارک شدند. کل شبکه فاضلاب شهر که بر اثر سیل بسیار گل آلود شده بود، آب می شود.

وی افزود: در گام بعدی تیم ایمنی و بهداشت مستقر کرده ایم که روستا به روستا و نقطه به شهر شهر را رصد می کنند تا آب منازل و آب انبارها را بررسی کنند. مخازن نیز کلر هستند.

مدیرعامل آبفای و فاضلاب بلوچستان گفت: همچنین اجرای طرح ضربتی جمع آوری آب از معابر فوق بحرانی این شهرستان در دستور کار قرار دارد. در این راستا با دستور استاندار 5 نقطه شناسایی و به مشاور جهت ارائه طرح پمپاژ و انتقال ابلاغ شد. به محض ابلاغ این موافقتنامه از سوی برنامه و سازمان بودجه، عملیات اجرایی آن آغاز می شود و پیش بینی می شود ظرف مدت 3 ماه به اتمام برسد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید