غل و زنجیر سواحل جنوبی با اقدامی ویژه شکسته شد/ هرمزگان; پیشگام در آزادسازی سواحل جنوبی کشور


ساعت: 13:29
تاریخ انتشار: 14/09/12
کد خبر: 1812049

آزادسازی سواحل غصبی در استان های ساحلی کشور و تخریب بسیاری از بناها به ویژه در هرمزگان رضایت مردم را به همراه داشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از هرمز ؛ تهاجم به سواحل را می توان یکی از معضلات چند دهه ای استان های ساحلی کشور دانست.

غصب خط ساحلی توسط ساختارهای به اصطلاح اقتصادی و اجبار بعضا لجام گسیخته برخی دلالان باعث شده است که دیدگاه خدادادی با خصومت مواجه شود.

عدم اکتشاف حریم 60 متری دریا و عادی شدن نظارت توسط دولت های گذشته باعث شده تا با پدیده جدیدتری به نام ساحل خواری این بار مانند زمین خواری و کوهنوردی در کشور مواجه شویم.

بستر دریا در کشورهای مدرن یک عنصر شهری مناسب است
بستر ساحلی در کشورهای مدرن به عنوان یک عنصر شهری مناسب به ویژه برای گردشگری و همچنین جذب گردشگر از سایر نقاط کشور و جهان مورد استفاده قرار می گیرد، اما سوء استفاده از این ظرفیت می تواند در همه ابعاد موثر باشد.

اصلاح خط ساحلی 60 متری در دهه های اخیر نه تنها با شیب خوبی در کشور همراه نبوده است، بلکه با ساخت و سازهای عجیب و غریب منجر به کاهش سرمایه های طبیعی در برابر تمایلات انسانی شده است.

حضور آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان در سفرهای استانی خود به مناطق ساحلی کشور باعث کار مفیدی به نفع جامعه شد و این اقدام چیزی جز بازگرداندن سواحل از دست سودجویان نبود.

اهمیت آزادسازی مناطق ساحلی در ایران
آیت الله رئیسی در سفر به استان گیلان به اهمیت آزادسازی منطقه ساحلی پرداخت و تاکید کرد: ساحل دارای حریم خصوصی است و برای ساخت بنا باید به این منطقه احترام گذاشت، بنابراین اگر دستگاه ها مزاحم کاربری شوند. و آزادسازی مناطق ساحلی برای مردم باید تابع قانون باشد.

رئیس جمهور کشورمان بر این موضوع تاکید می کند که دستگاه های اداری باید بیش از پیش ملزم به رعایت قوانین دیگران تلقی شوند و برای ساخت و ساز ساختمان ملزم به رعایت قانون باشند و زمانی که مجری قانون شد، مردم رام کنند.


129737b3 a379 43bb b0a0 3be6a9c08cc8 خبر خاکستری

این نوع سخنوری مدیران ارشد کشور به خوبی نشان از عزم جدی دولت برای ساماندهی سواحل برای بخشیدن روح تازه ای به محیط زیست دارد.

با ابلاغ دستور رئیس جمهور به قوه مجریه، روند اقدام در استان های شمالی کشور آغاز شد اما این پایان ماجرا نبود و تاثیر آن به استان های جنوبی نیز کشیده شد و مردم هرمزگان شاهد این دولت خوب بودند. عمل.

هرمزگان در آزادسازی سواحل جنوبی کشور پیش قدم شد
آزادسازی سواحل با دستور رئیس جمهور مطالبه عمومی برای کلید خوردن این حرکت در هرمزگان به عنوان استانی پیشگام بود و تاکنون اکثر حرم ساحلی 60 متری این استان جنوبی آزاد شده است.

منطقه 60 متری به طور کامل در اختیار سازمان های دولتی تخلیه شد
یکی از اقدامات ویژه مهدی دوستی عالی ترین نماینده دولت در استان هرمزگان آغاز دستور صریح رئیس جمهور در استان هرمزگان از سواحل به دستگاه های دولتی بود.


dd3d1cb7 6f9f 40b2 9c56 2a3cc13cb1b8 خبر خاکستری

دوستی که به دلیل فعالیت موثر در شرکت نفت ستاره خلیج فارس، شناخت ویژه ای از بافت اقلیمی این استان دارد، اخیرا از آزادسازی 100 درصدی منطقه ساحلی در اختیار دستگاه های دولتی هرمزگان خبر داده است.

این اقدام موثر دوستی با آزادسازی 54 هزار متر مربع از اراضی ساحلی در محدوده منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس، منطقه ساحلی 60 متری در اختیار دستگاه های دولتی هرمزگان به طور کامل حذف و آزاد شده است.

اما این لغو تصرف برای یک نقطه کافی نبود و مهم ترین نقاط استان به ویژه جزایر استراتژیک مانند کشم و هرمز و نیز شهرهای مهم ساحلی غرب استان از این امر مستثنی نبودند.

40 هکتار از اراضی ساحلی اختصاص یافته در جزیره هرمز تخلیه شد
دخالت قوه قضائیه در این اقدام بزرگ باعث کارآمدتر شدن روند توسعه شده و مردم از این اقدام دولت ابراز خرسندی کرده اند.


خبر خاکستری

منطقه ساحلی بکر جزایر هرمزگان به طول 60 متر که در قالب مراکز پرورش و تفریحی و گردشگری میگو نیز به بهره برداری رسیده بود از اقدام رئیس قاضی هرمزگان مستثنی و نمونه 40 هکتار از اراضی دولتی می باشد. . وی به ایجاد مزارع پرورش میگو و مراکز گردشگری در سواحل جزیره هرمز اشاره کرد.

آزادسازی 60 متر ساحل در جزیره کشم
همچنین دامنه این اقدامات به جزیره کشم نیز کشیده شد و در مراحل مختلف 10 و 6 کیلومتر از 60 متر مساحت دریایی این جزیره آزاد شد.

در جزیره کشم نیز عملیات پاکسازی ساختمان های غیرمجاز به گونه ای انجام شد که علاوه بر سازه های مربوط به نهادهای دولتی، برخی از ساختمان های مربوط به افراد نیز تخریب شد.


84afa276 70d5 44e2 8c59 dcddb77178a9 خبر خاکستری

تخریب این بناهای غیرمجاز شامل دیوارهای بتنی، پی سنگی، استخر، سقف و سازه های نیمه کاره به صورت هماهنگ و با حضور نهادهای ذیربط انجام شد.

60 متر از سواحل غرب هرمزگان نیز آزاد شده است
در برخی از نقاط بندرلنگه و شهرستان های فارس که به دریا دسترسی دارند، تخلفاتی در خصوص حریم دریایی 60 متری وجود دارد که با دستور ویژه رئیس جمهور حریم دریایی 60 متری نیز در این مناطق معرفی شد.

آزادسازی سواحل بندرلنگه و پارسیان
آزادسازی 4000 متر مربع از اراضی ساحلی بندرلنگه و همچنین لغو تصرف 6000 متر مربع از ساحل تابان در شهرستان پارسی به نوار ساحلی این شهرها افزود.


d65d6240 ff04 461c 9b3f a2f9783d3e0f خبر خاکستری

بیشتر آزادسازی ها در این استان جنوبی کشور صورت گرفته است و در روزهای آینده شاهد خبرهای خوبی برای پایان آزادسازی 100 درصدی مناطق ساحلی استان هرمزگان خواهیم بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید