گسترش روابط با ایران یکی از اولویت های ماست


ساعت: 22:11
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۵
کد خبر: 1856369

رئیس جمهور ترکمنستان امشب در بهارست با محمد باکر کلیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان امشب 25 خرداد در بهارستان با محمد باکر کلیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

کلیباف با اشاره به اهمیت روابط با کشورهای دوست و همسایه برای جمهوری اسلامی ایران گفت: یکی از سیاست های قوی دولت سیزدهم و مجلس یازدهم برقراری و تعمیق روابط با کشورهای دوست و همسایه و گسترش روابط است. در سطوح مختلف و در حوزه‌های مختلف. «بنابراین، این سفر آغاز یک تحول بزرگ بین تهران و عشق آباد خواهد بود.

وی با تاکید بر لزوم جبران عقب ماندگی های ناشی از سردی روابط در سال های اخیر، گفت: در این راستا لازم است از ظرفیت های دو کشور استفاده شود و تفاهم نامه های امضا شده به سرعت اجرایی شود.

وی با اشاره به اهمیت گسترش روابط در سه سطح گفت: ظرفیت مرزی مهمترین فرصت برای گسترش روابط دو کشور است که استان های مرزی خراسان رضوی، خراسان شمالی و گلستان ظرفیت های زیادی در این زمینه دارند و ترکمنستان نیز از نظر فرهنگی و مدنی نزدیک است، بنابراین جلسات مرزی و محلی می تواند بسیار مفید باشد.

کلیباف در ادامه بر تقویت روابط در سطح ملی تاکید کرد و گفت: فرصت های زیادی بین دو کشور در زمینه حمل و نقل و انرژی وجود دارد به ویژه در شرایط جنگ روسیه و اوکراین که باید بتوانیم از این موضوع استفاده کنیم. فرصتی برای گسترش روابط اقتصادی است. «گام‌های سیاسی و امنیتی بزرگ‌تری بردارید.

رئیس قوه مقننه یکی دیگر از فرصت های بزرگ در زمینه همکاری های منطقه ای را ظرفیت تشکل های همکاری مشترک دانست و گفت: همکاری های منطقه ای در قالب سازمان هایی مانند کنفرانس اسلامی و کشورهای ساحلی دریای خزر می تواند روابط دوجانبه را تسهیل کند. مسائل منطقه ای

وی همچنین بر اهمیت ایجاد امنیت در کشور همسایه ایران و ترکمنستان افغانستان تاکید کرد: حضور گروه های تروریستی در افغانستان و بحث مواد مخدر یکی از مهمترین موضوعاتی است که نیازمند همکاری جدی کشورهای همسایه و افغانستان است که نیازمند هماهنگی هستیم.

کلیباف ایجاد حکومت ملی متشکل از همه گروه ها و گروه ها در افغانستان را راهی برای برقراری ثبات و امنیت در کشور دانست و افزود: در صورت تداوم بلاتکلیفی، ظرفیت های اقتصادی و تجاری موجود بین همسایگان افغانستان و منطقه از بین می رود. که فکر می کنم تفاهم نامه های امضا شده در این سفر می تواند در برقراری صلح و امنیت و توسعه روابط موثر باشد.

رئیس قوه مقننه کشورمان نیز قاچاق مواد مخدر و افراط گرایی را آسیب جدی به افغانستان می داند که می تواند به کشورهای همسایه آسیب برساند و در این خصوص ادامه داد: مداخله و حضور صهیونیست ها در منطقه کاملا احساس می شود که در نظر گرفته شود.

وی گفت: امروز حدود 6 میلیون مهاجر افغان در ایران زندگی می کنند. باید راه حلی برای برقراری صلح و امنیت پایدار در منطقه یافت.

کلیباف ادامه داد: برای تحقق این امر نیازمند همکاری کشورهای همسایه و مسلمان برای رسیدن به امنیت و ثبات اقتصادی هستیم، بنابراین در این راستا امیدواریم ایران و ترکمنستان با استفاده از ظرفیت های مشترک فرهنگی، روابط دوجانبه را در حوزه های مختلف مانند دو کشور برقرار کنند. «دوست، مسلمان، برادر، فرهنگ و تمدن را تبلیغ کنید.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: دور جدیدی از روابط دو کشور آغاز شده است که در آن لازم است روابط گروه های دوستی پارلمانی و همکاری های اقتصادی دو دولت به ویژه در بخش خصوصی تقویت شود.

** رئیس جمهور ترکمنستان: گسترش روابط با همسایگان به ویژه ایران از اولویت های جمهوری ترکمنستان است.

سردار بردی محمداف با تشکر از دعوت و میزبانی جمهوری اسلامی ایران، گسترش و تعمیق روابط دو کشور را برای ترکمنستان بسیار مهم توصیف کرد و گفت: گسترش همکاری ها و روابط با همسایگان از اولویت های جمهوری اسلامی ایران است و سفر به این کشور انجام می شود. برای همسایگانم به ویژه ایران اولویت دارد.

رئیس جمهور ترکمنستان با اشاره به دیدارهای متعددی که در این سفر داشت، گفت: امروز این افتخار را داشتم که با رهبر جمهوری اسلامی ایران دیدار و از بیانات ایشان استفاده کنم. قراردادهای متعددی نیز بین دو کشور به امضا رسید که امیدوارم نقش مهمی در توسعه روابط داشته باشد.

وی با بیان اینکه امسال سی امین سالگرد برقراری روابط دو کشور است، خاطرنشان کرد: هر روز که می گذرد روابط بشردوستانه دو کشور در حال گسترش است که در این میان روابط پارلمان های کشورهای همسایه از اهمیت بالایی برخوردار است.

رئیس جمهور ترکمنستان در پایان با اشاره به تغییراتی که از سال 2021 در ترکمنستان به وجود آمده و تشکیل دو مجلس در این کشور، گفت: امیدواریم جلسات و مذاکرات بین پارلمان های دو کشور فعالتر شود. “

بر اساس این گزارش، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان با امضای چند تفاهم نامه و تفاهم نامه به تشریح وضعیت تجاری و اقتصادی دو کشور پرداخته است. در این نشست علی جدی رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکمنستان و نمایندگانی از استان های خراسان شمالی، خراسان رضوی و گلستان هم مرز با ترکمنستان حضور داشتند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید