گفتگوی گوترش با امیر عبداللهیان درباره برجام، ایران و منطقه

سخنگوی سازمان ملل افزود: دو کشور در خصوص برجام، قطعنامه ۲۲۳۱، همکاری‌های منطقه‌ای و دفاعی ایران گفت‌وگو کردند.

دوجاریک افزود: دو کشور در مورد تحولات داخلی ایران و همچنین چشم انداز آتش بس و راه حل سیاسی برای بحران یمن گفتگو کردند.

نشست ادواری و منظم شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی چهاردهمین گزارش دبیرکل این سازمان درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام قرار است ۲۸ آذرماه برگزار شود.

به گزارش ایرنا، بر اساس قطعنامه 2231، هر شش ماه یکبار گزارش دبیرکل سازمان ملل به نشست عادی شورای امنیت ارائه می شود و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نیز در این نشست سخنرانی می کند. .

نشست دوره ای و منظم شورای امنیت برای بررسی چهاردهمین گزارش آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد اجرای قطعنامه 2231 و برجام، 28 دسامبر برگزار می شود.

پیشتر وزارت امور خارجه ایران گزارش داده بود که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در گفت و گوی تلفنی با دبیرکل سازمان ملل، ریشه جنگ اوکراین را در سیاست غلط گسترش ناتو به شرق و ارسال سلاح از ایران به روسیه برای استفاده ارزیابی کرده است. در جنگ اوکراین، او آن را اتهامی بی اساس می داند.

به گزارش ایرنا، حسین امیرعبدلاخیان در این گفت وگوی تلفنی با تشریح دیدگاه اصولی جمهوری اسلامی ایران در خصوص حوادث مربوط به جنگ اوکراین، ریشه این جنگ را در سیاست غلط گسترش ناتو به شرق و ارسال سلاح ارزیابی کرد. از ایران به روسیه برای استفاده در او جنگ در اوکراین را اتهامی بی اساس می داند که به منظور مشروعیت بخشیدن به کمک های غرب به اوکراین مطرح می شود.

وی مخالفان و منتقدان ایران در این زمینه را آغازگر و مبلغ جنگ در اوکراین می داند و بار دیگر بر مخالفت جمهوری اسلامی ایران در زمینه ارسال سلاح به طرفین این جنگ که منجر به افزایش خسارات جانی و مالی برای دو طرف و بر تلاش مستمر ایران برای توقف جنگ بین دو کشور و دستیابی به صلح پایدار در اروپا تاکید کرد.

وزیر امور خارجه در خصوص رویدادهای داخلی جمهوری اسلامی ایران به تشریح اقدامات آمریکا و چند کشور غربی در ایجاد اغتشاش و ترور در ایران با استفاده از اطلاعات نادرست و سوء استفاده هدفمند از سازوکارهای بین المللی پرداخت.

امیر عبداللهیان همچنین با تاکید بر اینکه تهران دیپلماسی و گفتگو را بهترین گزینه می داند، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هرگز دست خود را بر روی گزینه های دیگر نخواهد بست.

دبیرکل سازمان ملل متحد در این تماس تلفنی بر تلاش برای ادامه گفت‌وگوهای منطقه‌ای تاکید و از حمایت و نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران در این مسیر قدردانی کرد.

آنتونیو گوترش ابراز امیدواری کرد که تلاش‌های تهران برای توقف جنگ در اوکراین منجر به آتش‌بس و حل این مشکل شود.

وی همچنین اقدام جمهوری اسلامی ایران برای تشکیل کمیته ملی مقابله با حوادث در ایران را اقدامی خوشایند دانست.

گوترش با تاکید بر اینکه گفت وگو و دیپلماسی راه درستی برای حل مشکلات منطقه و جهان است، از نقش جمهوری اسلامی ایران در کمک به حل بحران سیاسی یمن قدردانی کرد و بر ادامه بازی کشورمان تاکید کرد. نقشی در این زمینه دارد.

همچنین در این تماس تلفنی طرفین آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها و همکاری‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تهران را بررسی کردند.

دیدگاهتان را بنویسید