گل محمدی با پرسپولیس از دربی به قهرمانی می رسد؟

گل محمدی با پرسپولیس از دربی به قهرمانی می رسد؟

پرسپولیس روز گذشته با بازیکنان تعویضی سه گل به هواداران زد. بازی دوستانه ای بود اما هواداران این تیم می خواستند تا اینجای کار ساکت الهامی را با بازیکنان اصلی خود شکست دهند.

با نگاهی به پشت سر و امتیازاتی که پرسپولیس در نیم فصل دوم از دست داد، این حسرت برای هواداران این تیم وجود دارد که چرا حالا پرسپولیس باید منتظر ببازد یا امتیاز دادن به سپاهان در 5 بازی باقیمانده باشد، اما شاید تفاوت. 4 بر 1 است. امیدهای 10 تا 20 درصدی به قهرمانی ناگهان چند برابر شد و حالا می توان امیدوار بود که سپاهان باز هم امتیاز بیاورد و البته پرسپولیس در بازی مستقیم استقلال را شکست دهد و در بازی های دیگر امتیازی را از دست ندهد.

روی کاغذ، سپاهان فقط یک بازی سخت دیگر دارد که از قضا هفته آینده در راه است. سپاهان باید میزبان مس رفسنجان باشد که تیمی تاکتیکی و منسجم به نظر می رسد و پیروزی آنها حتی برای تیم قدرتمند مورایس نیز آسان نخواهد بود. پرسپولیس باید امیدوار باشد که سپاهان به تیم ربیعی امتیاز بدهد وگرنه به نظر می رسد ادامه راه زردپوشان اصفهانی از پرسپولیس و استقلال راحت شود و همچنان شانس اول قهرمانی محسوب می شود.

دومین چیزی که می تواند به سپاهان امیدواری بیشتری بدهد، تقابل مغربی های تهران در دربی 12 اردیبهشت است. اگر تصور کنیم این دربی نیز مانند اکثر دربی ها با تساوی به پایان برسد و سپاهان در همان هفته پیروز شود، باز هم تیم مورایس از هم جدا می شود. البته قبل از آن نتایج هفته 26 می تواند تعیین کننده باشد.

به عنوان مثال در خوشبینانه ترین حالت، اگر استقلال یک امتیاز به هواداران بدهد و مس رفسنجان در خانه سپاهان را متوقف کند، پرسپولیس می تواند با برد در کرمان به صدر جدول برسد و قبل از دربی از رقبای سنتی و البته زردهای پیشی بگیرد. اتفاق بزرگی خواهد بود، اما طبیعی به نظر می رسد که هر سه تیم هفته آینده بازی های خود را انجام دهند و بعد از آن دربی تعیین کننده تر از همیشه خواهد بود.

فصل گذشته دربی برگشت پرسپولیس به عنوان فینال قطعی شد. البته در آن مقطع فاصله پرسپولیس و استقلال شش امتیاز بود. شاگردان یحیی امیدوار بودند در این دربی پیروز شوند و فاصله را به سه برسانند و در هفته های باقی مانده منتظر امتیاز دادن رقیب سنتی باشند که البته نه پرسپولیس در این دربی پیروز شد و نه بعد از آن استقلال شکست خورد.

این بار اما به نظر می رسد که داربی واقعاً در فینال حکم خواهد کرد. تصور کنید استقلال، سپاهان و پرسپولیس به ترتیب مقابل هوادار، مس رفسنجان و مس کرمان پیروز شوند. در این صورت سپاهان و استقلال 55 و پرسپولیس 54 امتیازی خواهند شد سپس دربی را خواهند دید. در واقع اگر چنین شرایطی پیش می آمد، دربی فراتر از جایگاه سنتی خود به عنوان یک تصمیم گیری قهرمانی می شد. اما حالت دیگری وجود دارد. تصور کنید هفته بعد سپاهان مقابل مس رفسنجان پیروز نشد اما پرسپولیس و استقلال مس کرمان و هوادار را بردند. در آن زمان استقلال قبل از دربی صدرنشین خواهد بود و با 55 امتیاز مقابل پرسپولیس با 54 امتیاز و سپاهان با 53 امتیاز قرار می گیرند. اگر به چنین شرایطی برسد دربی برای پرسپولیس مرگ و زندگی خواهد بود و می تواند باشد. فراتر از فینال در واقع، اگر در هفته بیست و ششم نتایجی حاصل شود که یکی از دو تیم سرخابی بالاتر از دیگری باشد، تساوی دربی برای تیم بالاتر به وضوح نتیجه بهتری است زیرا در سه هفته باقی مانده قبل از آن یک امتیاز برتری دارد. پایان. فصل ادامه خواهد داشت.

اما این قهرمانی شخص ثالثی هم دارد و این مزیت فایده ای نخواهد داشت. در واقع اگر نتایج هفته آینده به گونه ای باشد که اختلاف ها یک امتیاز باقی بماند، تساوی دربی به نفع هیچ کدام از تیم ها نخواهد بود و بدون توجه به تدابیر لازم و معمول برای این بازی، می توان انتظار دربی جذابی داشت.

هواداران پرسپولیس که اکنون به قهرمانی امیدوارند می گویند اگر می خواهیم قهرمان شویم باید استقلال را شکست دهیم و اگر نتوانیم این تیم را شکست دهیم شایسته قهرمانی نیستیم اما در شرایط دیگر و با نتایج دیگر می توان امیدوار بود. برای قهرمانی پرسپولیس مشروط بر اینکه اختلاف با استقلال و سپاهان از یک بیشتر نشود.

با این حال پرسپولیسی ها به دربی 12 اردیبهشت با دید فینال یا بازی مرگ و زندگی نگاه می کنند و دقیقا به همین دلیل است که هیچ یک از ده بازیکن در آستانه محرومیت اجازه ندارند تیم را تنها بگذارند. در دربی بزرگ بعدی با دریافت اخطار.

دیدگاهتان را بنویسید